Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2416 ggr
[lottho]
0

Bara jag igen som undrar...

…om det skulle funka att adoptera en 6 mån okastrerad hanne till min lilla familj? Har ju en kastrerad exo hanne och en fertil perser hona…ja, o så en lat staffe tik, men hon räknas liksom inte ;).

Har ramlat över en liten beige varelse på Blocket som jag tycker ser såååå fin ut. Undrar bara hur det skulle funka med alla, ifall dom kommer vara vänner el ej.

Snälla, ni som har en massa erfarenhet o stora kattfamiljer, berätta?!

Mvh

Lotta

IdaJ
0

Det borde inte vara några problem. Kan ju bli senare om du inte kastrerar den nye hanen som med alla fertila hanar…

Marita-L
0

Ser inga problem med detta Glad kastrera honom sedan om han inte skall vara i avel då är han som lyckligast.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

det ska nog gå bra

har du tänkt att avla?? eller varför är din hona okastrerad??

Som Marita skriver…så mår de bäst om de är kastrerade…inga hormoner som manar o jagar dem:)

Lycka till om du väljer att köpa honom

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[MonEnil]
0

Är "varelsen" en perser/exotic? Är det något annat skulle jag inte rekommendera det, för då är det tveksamt om de skulle bli vänner, och dina nuvarande katter kanske skulle börja vantrivas. Om du ska kastrera den nye är det bäst att det görs ett par veckor innan han kommer i så fall.

Ett generellt råd (eftersom du nu frågar om råd) är att man lättare får olika slags problem om man med korta intervall skaffar flera katter från olika håll.

IdaJ
0

#4 Tänker du då att perser inte kommer överens med andra raser?

[MonEnil]
0

#5 Andra raser och huskatter har i olika grad ett vildare temperament än perser. Perserna hamnar därför lätt i "skuggan" av andra katter, blir mer tillbakadragna och kan till och med bli fysiskt eller psykiskt mobbade och inte alls må bra. Som ägare måste man kanske vara ganska lyhörd för att märka detta.

Det finns säkert undantag som bekräftar regeln, men jag skulle inte våga chansa. Generellt är nog att alla katter trivs bäst med sådana som är mest lika dem själva.

IdaJ
0

#6 Jag håller inte med där. Jag vet väldigt många som har perser med andra raser/huskatter utan problem. Tror det mer handlar om individer som inte trivs ihop än att det beror på rasen.

Erna
0

Olika raser kan visst trivas med varandra, det beror på det individuella humöret.

Det som kanske skulle kunna ge problem, är att blanda perser/exo med Bengal eller Birma. Jag har hört historier om att de mobbat den lugnare persern/exon.

Min perser/exo kom väldigt väl överens med syrrans 6 huskatter. Inte ett morr eller fräs.

Lycka till!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

johannastigborg
0

Jag har en kastrathane på fem år och en fertil hona på 1 och jag tog då hand om min mammas katt för en tid (en 10 årig skogis) och det fungerar okey. Dem slåss inte men dem är helst på behörigt avstånd från varran. Lite fräs och slag blir det allt men inget värre än de Skrattande

yadhayezibas
0

Men Bengaler är ju smått galna  Skrattande

Jag vet Perser som funkar bra med bonnkatter och med Maine Coon. Glad Jag tror oxå att det kan vara lite individbetingat om det funkar lr inte.

baloo4
0

Vi har alltid haft både perser/exot  och Norsk skogkatt tillsammans och de fungerar utmäkt ihop.

Nuvarande flock består av en NFOhona 10 år som är bästa kompis med 2 årig Exothona. De ligger alltid och sover tillsammans .Har en exothona till men hon vill inte sova tillsammans med de andra 2. Om några veckor flyttar det in en NFO till :)

Lycka till med den nya cremegossen :)

/Fia