Utställarkurs
hejsan!
Förra sommaren letade jag efter en utställarkurs nära mig (jag bor i Landskrona) då fick jag svaret att dem skulle se om det fanns folk som var intresserade så dem fick ihop till en liten grupp ev. i Helsingborg. jag undrar om det finns folk som är intresserade ut av att gå en utställarkurs i ev. Helsingborg eller snarlikt i sommar? Eller om någon annan vet någonstans nära landskrona det kommer att finnas en kurs i år? Jag har aldrig ställt ut men vill gärna börja, alla ni utställare där ute är det bra att gå en sådan kurs, hjälper det en?
Tacksam för svar MVH johanna
Det är nog inte så ofta det är tillfälle att vara med på någon kurs i trimning och utställning. Jag har bara varit med om ett par stycken. Jag antar att du är med en kattklubb så du kan se vad som planeras. Om du ska vänta på en kurs kan det nog dröja onödigt länge innan du kan börja, och en hel del lär man sig genom att själv ställa ut.
Vanligtvis brukar man ha bäst hjälp av sin katts uppfödare när det gäller hur man trimmar och ställer ut. Klubbarna brukar ha informationsmaterial om hur en utställning går till, och så får man läsa igenom de regler som gäller för utställning i det förbund man tillhör.
När det gäller bad och föning är det viktigt att hålla på mycket hemma och se vad som blir bra. Vissa pälsar är lätta och andra svåra att få fina, men det gäller framför allt att vara extremt noggrann med alla moment: Helt tovfri kammad päls före badet, schamponeringar ända in till huden på hela kroppen, lång och noggrann sista sköljning och helt torr päls efter föning.

okey, jag är inte medlem i någon klubb ännu jag vet inte vilken jag ska välja, har du något bra tips på en bra klubb? Jag har en bra kontakt med min uppfödare, men hon bor en bra bit från mig och jag som är utan körkort :( Jag har länge försökt finna någon här i min närhet som skulle vilja lära och visa mig hur man går till väga. jag skulle aldrig ge mig ppå att tex. trimma min katt i ansiktet då jag inte vet något alls om detta :(
Hej Johanna,
Jag ser att du har fått bra svar från MonEnil
så jag inte så mycket att tillägga mer än att åk på utställningar och se dig runt, lyssna på domarna och se på katterna hur dom ser ut. Man lär sig väldigt mycket på det. 
Ta hjälp av uppfödaren till din katt,
Lycka till
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Du kan också fråga här när det är dags för en utställning om någon perser utställare skall ställa och kan vara så snäll att hjälpa dig med din lilla på utställningen och visa hur allt går till. Det finns nog många här som säkert kan ställa upp.
Alla var vi nybörjare en gång

Ohh ja det hade varit kanon! vet du förästen någon bra klubb som jag kan gå med i? det finns ju en del och jag har ingen aning om vilken som är bäst 
Ja det finns många klubbar..
Men jag kan rekomendera min klubb
Jag är medlem i Förening Hallandskatten http://hallandskatten.com/ har du fler frågor om detta så kan jag hjälpa dig med det.
Vi har en utställning nu i Mars i Varberg och det finns alltid någon där som kan hjälpa dig att komma till rätta.
Du får säkert fler svar

Okey de låter jätte bra! Finns det någon hemsida där jag kan se alla utställningas som kommer i år på? 
Om du går in på FHk hemsida så finns där en länk till kommande utställningar men den är inte färdig ännu för hela årets utställningar.
Om du vill ställa väldigt mycket, ofta och ha många valmöjligheter om vart osv så finns Sverak och dom har säkert någon klubb som lämpar sig för dig i din närhet.
Men detta är inte jag så kunnig av för jag tillhör WCF World Cat Fediration.