Exotic
Hej hej.
Nu är det facktiskt så att jag tänker köpa 2st små kattungar av rasen Exotic. Jag kan mycket om des syskonras Perser då vi haft några i familjen samt massor i släkten. Jag tycker dock att Exoten är mer praktisk att ha då det inte är en massa jobbig päls att ta hand om, man behöver säkert ta hand om dens päls med men inte alls i sama utsträkning. Gud vad jag pratar jag skanog ta och komma till saken lite tror jag.
Jag undrar om det finns några uppfödare runt Stockholms trackten går även bra en bit ut men inte för långt.Jag är intresserad av bruna, röda och svarta. De får gärna vara med teckning, inslag av silver och smocke är också ett intresse. De ska främst vara till sällskap möjligen att jag vill ställa ut en gång 'det behöver dock inte vara utställnings kvalitet ändå'.
Jag är intresserad av kullar som är leveransklara tidigast i juli, men hällst lite senare typ september-december.
Jag kanske har skrivit för mycket regler här på vad jag vill ha för typ av katt? Jag undrar även vad katterna kostar och om det är bäst att köpa kull syskon eller katter från olika kullar. Jag tänkte mig en hona och en hanne eller 2 honor. Katterna kommer självklart att kastereras om jag har en hona och en hane, men även om jag har 2honor 'då kommer jag nog inte ha lika brotom med det i alla fall'.
Hällsningar
Några uppfödare finns här i Stockholm som har de färger du önskar. Det är alltid bra att vara ute i god tid om man vill ha något särskilt. Två i samma kull kan vara bra, men det är inte säkert att det blir två exotic i samma kull, eftersom vissa kan bli perser, och mer än en exotic i en kull kanske inte säljs till sällskap. 5000 kr är nog ett vanligt pris för en sällskapskatt som har fått allt en raskatt ska ha.
Jag väntar kullar i jan-feb som blir leveransklara i april-maj, både exotic och perser.
Färgerna är ovanligare, det kan bli chinchilla, shaded silver eller golden alla med gröna ögon.
Jag bor strax utanför Norrtälje, ca 1 tim från Sthlm.
kolla under Galleri, de senare, så ser du hur mina kattungar brukar se ut.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
vilka underbara katter :) Ska kolla lite mer på dom kanske hör av mig sedan :)