Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1762 ggr
Cybercat
0

Chip som lämnar kroppen?

Något MYCKET udda hände mig för ett par dagar sedan. Jag satt och kliade Bootie och kände (som vanligt) över henne ordentligt under tiden. Jag hittade något som kändes hårt på sidan och särade pälsen i tron att det var en fästing jag missat (vi har ju varit på landet).

Istället hittade jag en upphöjd sårskorpa, och när jag försiktigt pillade på den så lossnade den. Under var det ett "hål" rätt igenom huden och direkt under hålet låg id-chippet - som mer eller mindre "ploppade" ut när skorpan kom av.

Inget inflammerat eller infekterat, inga röda kanter, ingen sänkt allmänstatus - bara en skorpa och ett utploppat chip. Eftersom hon verkade må himla bra nöjde jag mig med att tvätta av såret med jodopax och vänta till nästa morgon inför ev. resa till vet - vilket heller inte behövdes eftersom det då redan stängt sig och hon mår kanon.

Gud så udda - har ni hört eller varit med om något sådant?

Marita-L
0

Japp, jag har chipat en av mina små..när jag sedan skulle ombesikta honom så fanns inget chip kvar så jag fick chipa om.. nu i går ringde den nya ägaren och sa att han saknade sitt chip IGEN..

hm… vad nu då? Så kroppen hans måste stöta bort den..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

IdaJ
0

Att det ibland åker ut när man precis satt in det har man ju hört men inte att det skulle åka ut långt efter katten blivit chippad…

Det kanske är så att kroppen stöter bort det hos vissa individer?

Marita-L
0

Ja precis som hos oss människor ibland Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Erna
0

Jajamän!

När jag skulle bada kattungen kvällen före leverans, kände jag att chippet låg löst utanpå huden. Jag tog reda på det och åkte till vet nästa morgon, som satte in ett nytt utan kostnad.

Lite mera jobb med att ändra nummer i alla papper, men det nya verkar sitta kvar.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Svea40
0

Jodå det hände mig eller rättare sagt min katt för flera år sedan och det var ungefär som ditt att jag trodde det var en fästing. Det var dessutom efter ca ett år efter att jag köpt katten och på ett helt annat ställe än där det sattes in. Katten blev efter händelsen öronmärkt istället för veterinären trodde att han skulle stöta ifrån sig det nya också.

Mvh Jane

AgnetaB
0

Om det har stöts bort en gång så lär det göras igen alltså?