Bukspottkörtelinflamation
Hallå
Det började med att Cocos började spy väldigt mycket för över 1 vecka sen och fick diarre ssamtidigt, vi va hos en veterinärklinik där han fick ligga med dropp dagtid, han blev inte bättre. Jag bestämde mig för att han skulle bli inlsgd på Sjukhus så nu ligger min Cocos på Albano Djursjukhus. Igår fick jag reda på att han troligtvis har inflamation i bukspottkörteln eller så kan det va en tumör!
Cocos blir 9 år i mars
Är det någon som vet något om det eller har haft/har någon katt som varit med om det. På Goggle så står det om hund men ej katt.
Vet ju inte om katt men har själv haft det 5 ggr. Det är en dödlig sjukdom som slår ut njurar och levern om man inte får vård. Vet inte hur djuren kan behandlas men som människa så får man ligga i dropp en vecka och inte äta eller dricka annat under tiden.
min ena perser fick det då han var sju år, tyvärr gick han inte att rädda utan fick somna in efter tre veckor, den mesta tiden inlagd.
Oj så tråkigt!
Hur går det för honom? Har ni fått reda på vad det är för fel?

Cocos ligger fortfarande kvar på Albano. Vi va där i fredags och hälsade på, han blev så glad, väldigt kelig! han såg pigg ut men han får ju dropp och smärtstillande och blir matad. Idag 13/12 gjorde dom ett nytt ultraljud och bukspottkörteln ser inge bra ut, nu har han fått pencilin, ska dit imorgon och besöka och prata med veterinären. Cocos är pigg och har inte ont längre, så tiden får utvisa.

Hej
Vill dela med mig om hur det har gått för Cocos. Den 23/12 gjorde vi ett nytt ultraljud av bukspottkörteln den va så mycket friskare så han är på bättringsvägen sa veterinären. Cocos har bara blivit piggare och piggare. Han låg inne på Albano i 10dgr, då sa han att han ville hem. Han ville ju inte alls äta på sjukhuset men började äta själv efter att han kom hem,
Idag har vi en kelig "vanlig" Cocos hemma 13.000 fattigare! men va gör man inte.
Jag vet inte hur jag ska hantera detta men…
Vi va först på Arninge Djurklinik där blev Cocos mycket undersökt och vi fick åka dit på morgonen och lämna honom. Han fick ligga med dropp hela dagen. På kvällen fick vi hämta honom igen. Efter 5 dgr där och ingen diagnos och ingen friskare Cocos bestämde jag att åka till Albano Djursjukhus där dom hittade direkt vad det var för fel på honom. ÅR dom inte veterinärer på Arninge oxå eller?? Kan man göra nåt. Vad fick vi betala för?? Cocos va ju väldigt sjuk visade det sig. Kan man göra nåt?
Symtomen för bukspottkörtelinflamation är det att katten spyr o har diareè?
Blir de påverkade på annat vis? Tycker min katt har börjat att spy mera,ibland mat o ibland inget utom vätska .Han är 15 år men pigg annars.
Det där med veterinärer blir man ej klok på då en del bara verkar vilja ha
pengar o man verkar ej ha några rättigheter. Läste nu på katter.ifokus om
en katt som var hos veterinären för han svalt ett snöre. Det kostade 3000kr
(röntgen)o de hade inget kräkmedel ! De borde åtminstone kunna tala om
vad ägaren ska göra så hon ska slippa leta på internet efter svar.
Jag anser att utbildar man sig så länge till att hjälpa levande varelser så ska
man känna en passion för det man gör o ej bara tänka på pengar.

#6 Om din gamle katt är pigg för övrigt skulle inte jag vara orolig. Min Cocos spydde säkert 5-8 ggr/dag + diarré + ville inte va med gömde sig, gnydde när vi tog i honom. Han dreglade väldigt men det e ju inte så konstigt när han mådde så illa. Han åt absolut ingenting och drack inte heller.
Jag tror nog att du kan va lugn. Min Cocos kan äta för fort ibland och då vänder bara maten i magen detsamma kan han göra när han dricker för fort. Detta har han gjort sen han va liten inte så ofta iofs.
Det är dyrt med veterinärvård och det vet man ju när man skaffar sina älsklingar men lika arg blir man då det händer någonting.
Tina
Veterinärer är ett hemskt släkte som skor sig på andras olycka.
Jag åkte akut in med min katt och dom tog 8000:- för två dygn där dom gjort en undersökning för hand (1900:-) och lagt dropp (1100) och blodprov(2500:-) samt övernattning 2000:- och inte kommit fram till ett skit för att dom inte ville använda en apparat som kollade ryggen för att det va för stort ingrepp, hur dom nu menade med det.
Man kan ju bara vara glad för försäkringar men iallafall.
ja nu verkar det som vanligt igen men man blir ju så orolig. Ja så sjuk var ju aldrig min .
Skönt din verkar vara bättre nu för är så jobbigt när de ej kan säga vad felet är o hur dåliga de är. Föder upp hästar o är samma visa där o dyrt men som sagt det visste man. Däremot måste man få gnälla av sig lite.
Jag har häst med, och det känns betydligt billigare i förhållande till storlek..