Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2695 ggr
Tessan73
2007-03-19 13:50
0

PKD-KATT

Hej.

Jag undrar hur ni skulle ställa er till detta.

Min kompis köpte 2 kattungar av en uppfödare som hållit på i 30 år, till sällskap o avel. På hennes hemsida står det att hon bara avlar på pkd-testade katter, och det ville hon ju ha efter min kompis. Honan hade ett underbett, men uppfödaren sa att det var ingen fara för det är inte ärftlig, ny o godtrogen som hon var så gick hon på det, men det är ju visst ärftligt. När katterna var 7 månader så skickade hon iväg DNA test för PKD på katterna, bara för att ha det på papper själv att dom var PKD fria, men tyvärr så hade honan PKD. Hon tog kontakt med uppfödaren o frågade hur dom skulle göra för min kompis har ju köpt en avelskatt och ville inte ha nån med PKD. Men uppfödaren är så otrevlig, säger att min kompis är hemsk som ändå inte kan ge katten ett livslång hem, och vill nu ha tillbaka båda katterna. Men inte kan väl min kompis vara hemsk, hon ville ju visst ge denna katt ett livslångt hem, men hon vill inte betala dyra pengar för en katt som har PKD. Hur skulle ni gjort i detta fall, och tycker ni inte att uppfödaren bör vara lite mer till mötesgående när hon på sin hemsida till o med skriver att hon bara avlar på PKD-testade katter.

//Tessan

IdaJ
2007-03-19 14:00
0

Hon avlar alltså på PKDtestade katter men inte PKDfria katter? Om uppfödaren sålt en katt där en av föräldrarna är testad PKDpositiv eller uppfödaren skrivit att hon testat katterna men inte gjort det måste det väl gå under konsumentköplagen. Fast då måste hon nog återlämna katten för att få några pengar? Jag hade nog kontaktat uppfödarens kattklubb också det känns ju som att din kompis blivit lurad…

Men om uppfödaren har testat PKD med ultraljud så är det ju inte säkert att det syns att hennes katt bär på PKD och då har hon ju ändå testat och gjort det hon ska. Då kanske din kompis skulle ha krävt att föräldrakatterna skulle vara DNA testade innan hon köpte för att ha rätt att få tillbaks pengar…

Tessan73
2007-03-19 14:08
0

Hej.

Min vän vill lämna tillbaka katten, det är över 2 månader sen hon fick svaret att den hade PKD genen, men uppfödaren drar bara ut på det, men nu skrev hon och sa att jag vill verkligen att vi ordnar detta, då menar uppfödaren på att hon är hemsk o vill ha tillbaka båda ketterna. När min vän köpte katterna så sa hon att föräldrardjuren var pkd-fria. detta med DNA test eller scanning hade inte min vän en aning om var det var då, bara att hon ville ha efter pkd-fria föräldrar. Det var det hon hört att man skulle kolla upp, och det var uppfödaren väl medveten om, då tycker jag hon borde sagt att dom var scannade ,om dom nu är det, o sagt att viss chans kan då finnas till pkd, men det gjorde hon inte. Min vän har ändå betalat 12,000 för dessa 2 katter. Hon är ju helt förtvivlad, och vill inte alls lämna tillbaka katten, men hon vill ju samtidigt inte börja ett katteri med pkd-posetiva djur, och det förstår jag henne.

//Tessan

IdaJ
2007-03-19 14:18
0

Din kompis borde kontakta konsumentverket eller allmänna reklamationsnämden eller vem det nu är man kontaktar… om hon och uppfödaren inte kan komma överens. Som uppfödare har man ju vissa skyldigheter mot köparen men som köpare förväntas man ju "veta" vissa saker även om oftast inte så mycket. Då får ARN kontakta "experter". Det är ju alltid bra om någon som är opartisk avgör vem som har rätt och fel. Däremot så tar väl också det lång tid…

Tessan73
2007-03-19 14:31
0

ja förmodligen så tar det tid.

Men jag tycker som uppfödare när man får en köpare som är ny i branchen så ska man väl ge så mycket information som möjligt, det avsvaret känner jag iaf. Och jag har ju oxå varit ny, o det är ju en hel djungel med saker man ska kolla upp o ta reda på. Det var därför som hon var så noga just med PKD, för det kände hon ju igen min kompis så pass bra. Jag tycker ju personligen själv att levererar man och tar betalt för en avelskatt så är det ju det man ska få oxå. Jag hoppas verkligen att allt löser sig för min kompis,,,,,hon bara älskar ju katter.

Kittentotts
2007-03-19 14:40
0

Tråkig historia. Jag hade ju innan Dna bara ultraljudat mina djur, detta går man ju ut med på papper t den som köper, då med testen på mamma o pappa som är gjorda, och jag ger kopia på ultraljud då.

Sen så är det ju så att ett djur med ultraljud kan ju vara fri på detta, men då bära på genen att ge en med pkd genen el pkd.

Om hon köpt i vetskap om djuren varit testade med pkd ultraljud finns ju inget göra. Men om hon nämnt de är dna testade, då är hon skyldig henne en ny katt.

30 år så kan jag kanske tänka mig de är ultraljudade. el så är det en av de som tror sig vara fri då hon testat alla bakåtliggande med ultraljud för flera herrans årsen.

Tråkig historia, men tyvärr kommer man inte långt med detta i strider heller ju. Knepigt det alltid ska vara bråk istället för göra upp på ett schysst sätt.

Hoppas det löser sig!

Tessan73
2007-03-19 14:49
0

Ja, jag hoppas oxå att det löser sig,,,,min kompis vill ju absolut inte bråka, och jag tycker att har man betalat för en avelskatt så ska den ju vara frisk och hålla för det oxå.

Summerwinds
2007-03-19 14:51
0

#2 har din kompis fått kopia på föräldrarnas DNA test?

Känns som hon har blivit ordentligt lurad Ledsen Köpa 1 katt med underbett som hon varken kan ställa ut eller avla på och en PKD katt som hon inte heller kan avla på. Om det är någon som borde bli arg så är det ju köparen!

Kittentotts
2007-03-19 14:52
0

Ja man ska som uppfödare framförallt ha känslor, med detta menar jag visa man bryr sig. Om en katt visar sig vara fel på så ska man ge en ny iallafall, och man ska gemensamt försöka lösa problemet med nytt hem åt den lilla som nu inte kan andvändas som i detta fallet Avel. Man får ju ta ett sällskapspris för den liksom, sen så får man lösa penga frågan på bästa sättet om inte uppfödaren har ny unge ge.

Kittentotts
2007-03-19 14:54
0

underbett missade jag helt det stog, men inte kan man sälja en katt t avel med underbett? om inte båda är med på detta, men det tror jag ju inte vad ja nu läst.

KungBores
2007-03-19 15:09
0

Nu kommer jag låta hård och krass men så här anser jag. Köper man katt från PKD-testat katteri och det är endast det som anges betyder det för mig inte att man köpt en fri katt. För mig har din kompis köpt katt från en uppfödare som testar men inte mera. Kikar man runt på hemsidor så kan man se att vissa katterier skriver att det är ett PKD-DNA negativt katteri, dvs där avlas endast på fria djur. I katterier där det bara står testat så skulle jag kräva att kattungarna testas genetiskt innan köp genomförs. Samma skulle jag självklart kräva om det inte står något alls.

Bara ett råd i all välmening.

Ellinor Johansson
2007-03-19 15:17
0

Stackars din kompis. Självklart ska man om man säljer en avelskatt skicka med intyg på att föräldradjuren är PKD testade. Det är nog jobbigt att få hem en liten katt, fästa sig vid den och sen få reda på att katten bör på PKD som i de flesta fall är livs förkortande för katten.

Jag skulle önska att den organisationen som uppfödaren tillhör skulle gå in mycket skarpt och hjälpa köparna, så länge den typen av uppfödare har möjlighet att bedriva som synnerligen oseriösa avel kommer människor att råka mycket illa ut.

Kanske en "svarta listan" vore något.

Ellinor Johansson
2007-03-19 15:20
0

# 10 Inte finns det väl någon som tar kullar på katter som är positiva på PKD?

Marita-L
2007-03-19 15:27
0

Har man sålt en katt för avel å det visar sig att den är PKD possitiv är detta ett fel och man vänder sig till sin uppfödare å ber om antingen att få lämna tillbaks katten eller få den för ett sällskapspris om det har gått så länge att man har fäst sig vid den.

Har du täcknat en avelsförsäkring på din katt och det visar sig att den har PKD och du inte kan använda den i avel så får du tillbaks inköpspriset från Agria eller ditt livvärde.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2007-03-19 15:44
0

#11 Visst finns de katter som går i avel fast de har Dna genetiskt för pkd. Detta betyder inte de ger pkd genen, men att det även kan ge den. Men även att de inte behöver få pkd trots de skulle bära på genen. En katt med pkd sägs leva kortare liv, men de flesta lever gott och dör oftast av annan åkomma.

Men ne katt som bär på genen för pkd ska inte säljas t avel, den går som en sällskap naturligtvis.

Ellinor Johansson
2007-03-19 16:05
0

# 13 Jag har mist flera katter i PKD och jag har en helt annan åsikt än du.

Varför plockar man inte bort katterna med gener för PKD i aveln?

Jag får rysningar när du skriver att katter med PKD ska sälja till sällskap. Om man är ärlig och berättar alla fakta om PKD vill verkligen någon köpa den katten då? Är inte sällsakps köparna värde en kisse som är fri från PKD?

Vi började scanna katter 1995 (tror jag det var) efter scanning som inte var 100% kom DNA, varför är det överhuvudtaget tillåtet att avla på en sjuk gen? Föresten är får man det?

KungBores
2007-03-19 16:10
0

#12 Det finns uppfödare som gör detta. Men de flesta uppfödare idag använder sig av DNA för att behålla fria katter. Jag har själv gjort det då jag ännu satt i problemet och jag ville bevara linjer som jag jobbat länge med.

Ellinor Johansson
2007-03-19 16:13
0

# 16 Jag har också gjort 50 50 parningar men det var ju första åren. Nu borde väl alla vara ifrån problemet för många generationer sedan?

Marita-L
2007-03-19 16:37
0

#15 Nej nu missuppfattar du mig.

Jag menar inte att man skall avla på PKD pos. men det finns ju faktiskt de som testar via ultraljud och sedan med åren visar sig vara pos. och som är föräldrar till många..det är klart att de pos. som visar sig sedan skall gå till sällskap å ej avel.

Jag vet att en del kan spara en katt som är pos. som visar sig vara värdefull i avel synpunkt. för att sedan spara en negativ hona som för den friska vidare.

Jag får rysningar när du skriver att katter med PKD ska sälja till sällskap. Om man är ärlig och berättar alla fakta om PKD vill verkligen någon köpa den katten då? Är inte sällsakps köparna värde en kisse som är fri från PKD?

Det är ju klart dom har rätt till ett hem om det skulle visa sig att de var pos. man får ju vara öppen å ärlig och skicka med information när man har hittat ett bra hem till katten. Men man hoppas ju att uppfödare vet vad dom sysslar med.

Jag skulle ju aldrig kunna gå och avliva en kattunge baraför den visar sig vara posetiv på PKD om den är frisk som en nötkärna. Den kanske inte blir sjuk själv utan bara bär på genen.

Nej jag vill bara avla på fria på så sätt så får man kanske bort den hemska sjukdomen och man behöver inte sitta där med dom hemska besluten en dag.

Crystal Pearl´s

Ellinor Johansson
2007-03-19 16:46
0

Jag förstår hur du tänker.

Jag skulle inte heller kunna avliva PKD positiv kattunge. Jag har gjort 50/50 parningar och behöll de PKD positiva kattungarna också. Det är förmodligen med en erfarenhetern som jag idag är helt enig i vad du skriver i dina tre sista rader.

Idag när det är jätteenkelt att DNA testa själv, varför testar inte man om alla katter som är scannade innan.

Tessan73
2007-03-19 16:47
0

tack för alla era synpunkter, detta känns bra och att min kompis har rätt, visst hon kanske skulle begärt papper på pkd på föräldrarna m,m. Men det är mycket man tyvärr inte tänker på som nybörjare, dessutom sa ju uppfödaren att den var efter fria föräldrar. Och dessutom att underbett inte var ärftligt, och uppfödaren visste att min kompis ville ha katten till sällskap och avel. och nu när min kompis fått information att underbett är ärftligt och att den dessutom har pkd-genen, då blir hon såå otrevlig. Det blir en tråkig start när man äntligen vill förverkliga sin dröm att starta katteri och så börjar det så här.

Marita-L
2007-03-19 16:51
0

#19 håller med dig

Det kostar ju nästan ingenting så det är billigare än ultraljud.
Sedan är det 100% säkert.

Hurra för DNA..

Crystal Pearl´s

Ellinor Johansson
2007-03-19 16:54
0

# 20 Jag tycker inte att din kompis skulle ha behövt begära att få fripapper på sin avelskatt, det boder vara en självklarhet.

Är det som Tessans kompis vi uppfödare bemöter nybörjare? Jag trodde att man som uppfödare tycker att det är kul att en nybörjare tycker om ens linjer och vill börja jobba dem dem.

Marita-L
2007-03-19 16:56
0

Nej välbemötande är A&0.

Crystal Pearl´s

Ellinor Johansson
2007-03-19 17:03
0

#21 Kunde inte ha sagt det bättre självGlad

KungBores
2007-03-19 17:26
0

Håller med #22. Jag sätter som otrolig prestige att även till köpare av sällsiskatter skicka med intyg på att föräldrarna är fria via DNA-test. Ska dessutom kolla upp med Cecilia på Sveraks kansli om allt är klart med att frivilligt införa testresultat i mina katters uppgifter i stamtavelprogrammet. Förra årets årsmöte tog nämligen ett principbeslut om att vi Sverak-anslutna uppfödare på frivillig basis skulle kunna skicka in diverse testresultat och att dessa sedan fördes in i stamtavlan.

Tessan73
2007-03-19 18:12
0

Ja min vän är förkrossad.

Tänk att man redan börjar fundera på att sluta med sin dröm innan ens stamnamnet är godkänt. jag lider med henne

Annkis54
2007-03-19 19:42
0

Tessan

det verkar som din vän har träffat på en "inte så trevlig" uppfödare
oavsett om man har papper eller inte
oavsett om nybörjaren inte visste vad hon skulle fråga efter
så gör man rätt för sig
men lagligt sett så kanske din vän inte har så stora möjligheter
men moraliskt sett så är detta HELT FEL
enligt MIG
O blir det så att denna uppfödare inte gör rätt för sig^
så tycker jag att era uppfödarvänner ska bli informerade om detta så att ingen annan gör samma misstag
det är lätt även för en "garvad" person att göra misstag o köpa eller sälja till/från fel ställe
vi måste hjälpa varann o se till att det inte blir så igen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tessan73
2007-03-19 22:05
0

Jag håller till fullo med dig Annki, man gör inte så här.

och hon ville ju så gärna uppfylla sin dröm, o nu känns ju allt bara skit för henne.

Notaquita
2007-03-23 14:30
0

Helt ny här på detta forum. Hej, hej :)

När det gäller underbettet så tillåter vår rasstandard ett litet underbett t o m till utställning. Har för mig att det är 2 mm. Så just det är ju inte så mycket att bråka om om det gäller ett marginellt underbett som inte direkt syns så det stör innan man öppnar kattens mun och direkt tittar efter det. Avlar man med förnuft behöver detta inte heller påverka avkomman negativt. Men som sagt, det beror ju på hur det ser ut. Ett lätt överbett tycker jag alltid är att föredra på en kattunge. I synnerhet på en hankatt.

(Många vuxna hankatter utvecklar med åldern dessa små underbett då deras underkäke med tilltagande ålder av någon anledning växer mer än på honkatter och relativt tidigt kastrerade hanar.) 

När det gäller PKD saken så är det ju dessvärre så att inte alla uppfödare DNA-testar sina katter. Vete tusan varför (billigare + säkrare än ultraljud)!? Någonstans är det väl dessvärre även så att en köpare har en viss undersökningsplikt också? Det är väl upp till oss som hållt på ett tag att försöka upplysa de som vill starta upp om att de ska bara köpa katter efter DNA-fritestade föräldrar. Se till att detta blir allmänt känt.

Uppfödaren i fråga hanterar ju detta under all kritik och ger oss alla dåligt rykte :(

Jag tror inte det lönar sig att gå vidare i relationen med uppfödaren dessvärre. Man hör ju ibland om denna sorten. Det finns ju en helt del av dem :( Hon borde jubetala tillbaka mellanskillnaden för en sällskapskatt efter att ha fått ett kastreringsintyg. Alternativt Gett en ersättningskatt av avelskvalitet till sällskapspris. DNA testad såklart. En annan alternativ lösning. Jag tror dock inte att uppfödaren har sålt denna katt av någon slags ondska. Det är väl helt enkelt en uppfödare som tror på ultraljudstesterna. Konstigt nog finns det de som fortfarande gör det.

Det finns så mycket konstiga kattkärringar där ute ;)

Annkis54
2007-03-23 14:33
0

Det finns så mycket konstiga kattkärringar där ute ;) 

GråtermmmmmmmmmmmmmmmmGråter

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
2007-03-23 14:37
0

Sen har vi ju bara hört köparens sida av saken… Uppfödaren kan ju ha en helt annan uppfattning. Ibland missförstår man ju varandra också.

Marita-L
2007-03-23 16:41
0

# 29 Välkommen
/ Marita

Crystal Pearl´s

Marita-L
2007-03-23 16:51
0

# 30 Inte du Annki Skrattande

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-03-23 17:00
0

#33 är inte jag välkommen CoolGråter

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-03-23 18:49
0

#34 men lilla gumman  jag menar om det du sa i #30 consoling

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-03-23 19:54
0

åhh puss

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Leonis
2007-03-23 20:29
0

#29 Helt ny här säger du och redan hunnit med att flyga på mig, inte illa det du, kallar ju inte jag som seriös uppfödare.

Notaquita
2007-03-23 20:46
0

Att slänga sig allt för mycket med ordet "seriös" tycker jag är ett signum just för motsatsen Flört

Och för den delen så har jag inte heller "flugit på dig" på forumet så att du skriver något dylikt här kan ju inte vara något annat än ett försök att skapa oro i vanlig ordning?

Hoppas att du misslyckas. Det här är mitt sista inlägg i denna fråga. Vill du mig något så kan du ta det privat.