Titerkontroll!
Hej
Jag undrar om någon har lite info om just titer på våra katter?
Efter vaccinationer är det någon som har testat sina djur och sett att dom byggt upp titer tex emot calici och herpesvirus?
Om dom inte gjort det va kan det bero på??
Hoppas de kan starta en en disskution då ja tycker det är aktuellt att vi ställer oss dessa frågor..
Nix jag har faktiskt aldrig att testa titrar efter att jag har vaccinerat mina mot kattsnuva/kattpest men jag kan tänka mig att om en katt inte har några titrar efter vaccinationen så kanske han/hon kan behöva fler sprutor eller så är katten inte mottaglig mot just det vaccinet och man kanske skall prova ett annat.
I värsta fall så kanske katten saknar något i kroppen som hindrar den att ta upp detta vaccinet..ja som man har hört om tex rabiesvaccinationer.
En del behöver en andra två en del får aldrig titrar..
Men man får inte glömma att oavsett om dom har titrar efter en vaccination så kan dom ändå bli sjuka i caliciviruset /herpes /klamydia fast symtomen kanske inte blir så allvarliga som om dom inte var vaccinerade.
Har du testat dina Sussi?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Har faktiskt aldrig ens hört talas om detta.
Varför skulle man göra det?? jag menar…är det nån som har sagt att de gör det eller nåt som gör att du funderar på det?
jag är mycket sällan här inne nu så jag kan ha missat trådar ….
Jag har väldigt svårt för att låta nån ta venprover (blodprover) i mina katter…har kanske dålig erfarenhet av det…o särskilt kattungar..inte mycket till vener att gå in i där..
så jag tar sällan blodprover på mina….tur för mig att jag inte har behövt:):)
sen så blir det ju en extra kostnad oxå…..dyrt nog redan tycker jag
Har aldrig testat för detta och inte hört något om det heller.
Jag skulle gissa att om katten inte har några titrar så har den inte heller något skydd från vaccinet.
En tanke som slog mig är att det är ju inte helt ovanligt att sprutan går ut genom skinnet på andra sidan och allt vaccin hamnar i pälsen i stället för under skinnet. Om man inte upptäcker det vid vaccinationstillfället så borde det ju kunna bli så…
Jag kan tänka mig att om man har varit med om kattsnuva/herpes/klamydia i någon av de olika formerna så vill man nog testa för att se om katterna/kattungarna har ett bra skydd men annars ser jag inte detta som något man kanske testar i vanliga fall..jag vet inte..
Om man testar för att se om katten är någon form av bärare av virussmitta så är man nog på fel spår..
Om katten aldrig har varit vaccinerad mot just dessa virusstammar och då ändå visar titrar betyder ju detta bara att katten någon gång har varit i kontakt med viruset och det ger ju inget svar om katten tex är en bärare
Likaså är det ju om man testar för Caliciviruset, där man då vaccinerar dom emot.
Men vaccinerar man inte mot någon av dessa stammar och katterna inte har några titrar ja då har ju man inte heller varit i kontakt med viruset och då kan man ju tycka att då har man fått svartpå vitt att inget sådant virus finns i närheten av den katten.
Men som sagt så kan ju alla katter/kattungar bli sjuka fast dom har ett bra skydd för de olika virusstammarna.
Usch vad jag babblar i nattmössan bla bla bla..
Varför jag ställer dessa frågor är av flera anledningar, tog ett blodprov på en av mina katter och till min förvåning så hade han inga titrar av herpesviruset? han e vaccinerad tre ggr i sitt liv och då undrar man ju hur effektiva är våra vaccin idag?
Sen hör man ju att många som har eller haftslängar av klamydia, snuva mm i sina katteri, kan de vara så att våra vacin stammar igentligen är så föråldrade att vi inte längre har nått skydd genom vacciner.
Jag tror att i framtiden är det nog lika viktigt att man kollar dessa titrar precis som man gör vid rabies, det vore ju hemskt om man tror att ens katter är skyddade och kanske inte igentligen är det.
Jag kanske vadrar i nattmössan men taken har slagit mig nu och jag undrar om det är fler som funderat
Ska vaccinera min fler ggr nu å försöka få upp titrarna.
Tack för era svar intressant tycker jag .
Kanske också skulle tillägga att min katt hade en halsinfektion och är behandlad och frisk, men man funderar ju på varför det inte visade några titrar på virusproverna vi då tog i samband med detta.
Min vet. är super duktig på att ta blodprov, så det är jag inte rädd för att göra
#6 Var han vaccinerad mot just herpes? I mina vaccin ligger inte herpes med utan finns som tillval. samma gäller Klamydia..ja det finns många fler tillval än så.
Halsinfektionen den går under Calicivirus..testade ni honom för detta också då? Jag vet att min vet berättade en gång att det är väldigt svårt att testa för just dessa virus då katten måste nästan ha ett utbrott för att se..
Men ja det är spännande, skall nog forska lite mer här tror jag…
Vad sa veterinären om att han inte hade några titrar?
Vad gav du för vaccin??
Någonstans i mitt huvud har jag hört att Om kattungen får en halsinfektion som en biverkning efter en vaccination så smittas inte detta…men vart kom det ifrån..hm.. måste tänka..
Ja han e vaccinerad emot herpes, calici, klamydia ja hela kitet, olika vaccin har använts också. han visade låga titrar av calici alltså inget utbrott av det, men dock inga titrar av herpes.
Vetrinären är lika frågande som vi och SVA också.
Därför tycker jag det är intressant och är mycket intresserad av katthälsa och varför det är si och så, tycker det är märkligt att inte ens vetrinärer kan svara på varför, en tanke var att de viruset hade muterat och därför vaccin inte gav nått skydd!!!!!!
Så nu har jag också pratat med Sva
och så här sa hon.
Att det var väldigt konstigt om inte katten har antikroppar mot dessa om den har varit vaccinerad. Men eftersom det är knappt inga som testar efter en vaccination så därför finns det ingen så stor forskning om just detta.
Men av rabiestester som vi gör oftare. är det ca 5-10 % som inte någonsin bildar antikroppar.
Men det finns en del saker att tänka på när man vaccinerar och har katten varit sjuk nyligen eller fortfarande är lite sjuk/svag utan att vi ser det och han/hon har gått/går på mediciner antibiotika och tex kortison så tar inte katten upp vaccinet. Detta var jätte viktigt att tänka på .
Man skall därför alltid i sådanafall vänta med att vaccinera till minst 3 veckor efter kuren är avslutad och katten är fullt frisk.
Hon sa också att ibland kan katter ha en liten lätt förkylning eller så utan att vi ser det och då kanske inte dom heller tar upp vaccinet.
Sedan finns det en rad med vacciner som är "sämre" än andra och där är skyddet inte så stort och då blir inte antikropparna så höga…tex avdödat vaccin.
Sedan att kattungen själv hade en halsinfektion som liten betydde inte att han hade fått antikroppar av denna sa hon eftersom detta är ett virus och dom kan få det många gånger i sitt liv och man måste vara säker på att det verkligen var tex caliciviruset och inte en biverkning på tex ett vaccin.
Blir kattungen sjuk efter en vaccination så har den troligtvis inte tagit upp vaccinet efter det så då skall man för säkerheten skull vaccinera om så fort kattungen är frisk med två nya vaccinationer med 3 veckors mellanrum.
Ja jag lärde mig lite här
fast igentligen är det ju en självklarhet för det är ju precis så dom sa när mina barn var små och jag skulle vaccinera dom hihi ja man skall bara tänka på rätt sätt ibland hihihi
Tusen tack Marita, ja man ska nog tänka lite också när man vaccinerar för risken finns ju då att katterna går runt och inget skydd har. Här får det bli omvaccinering på min katt och blodprov igen för jag tycker det är viktigt både för mig och emot mina köpare
och givetvis katterna ska ju ha ett så fullt skydd som möjligt.

Jag frågade lite där om hur länge man skall vänta innan man tar blodprovet och hon svarade att efter 6 månader från sista vaccinationstillfället så vet man säkert hur bra antikroppar dom har.
Snart kommer min vet. hem och vaccinerar alla mina vuxna så då skall jag nog fråga henne lite. 
Något jag har funderat på ganska ofta är vad händer när vi över vaccinerar?
Och sedan vill jag gärna dela med mig
Min huskatt Gusten skulle vaccineras som liten men fick en allergisk chock och höll på att dö.
Så han är ovaccinerad och har varit det hela sitt liv..han är 15 år nu men han har aldrig varit sjuk..ta i trä… men Gusten har också astma så han går på kortison så hans immunförsvar är inte det bästa men frisk har han ändå alltid varit.
Men till saken där är ju att detta har jag ju ständigt oroat mig över eftersom han lever i en miljö med många katter och som uppfödare så köper man också in nya familjemedlemmar från andra katterier. Man har kullar och åker på utställningar..bla bla bla..
Han är kung och mår där efter.
jag har varit med om en kattunge som jag sålde för några år sen
när den katten skulle ta vacc nr 2 så fick den en allergichock…o höll oxå på att stryka med
de sa att om de skulle vaccinera nån mer gång så skulle de vara tvugna att vara kvar under vet.kontroll ett bra tag efteråt
Vad kostar det att göra en titerkontroll på en katt?
560kr + blodprov, det är dyrt å va uppfödare
Jag har läst på tyska hemsidor om kattpest hos uppfödare av Norsk skogkatt
där katter har blivit sjuka/dött fast de var vaccinerade. Nu förstår jag ej allt
men i det stora hela. Verkar med andra ord som att vaccinet ej tar. Riktigt
läskigt tycker jag! Har vi samma vaccin här som i Tyskland? Har någon i
Sverige hört detta? Det var flera katterier som typ redovisade om
detta .Tyvärr så vill en del kanske ej berätta att det har kattpest men då
kommer det ju aldrig bli någon ordning.
Ibland kan väl vaccin bli overksamt om det inte hanteras rätt?
#17 Kanske men det i Tyskland vore intressant o höra om flera har
erfarenhet av för så får det ju ej gå till . Vaccinera sina djur mot dödliga
sjukdommar o bli lurade i falsk vad det nu heter(hjärnsläpp). Eller om nu
bakterierna har muterat som mycket gör o då tar ej vaccinet.
Tyvärr så pratar jag ej tyska flytande så kan ej förstå allt.
#9 Ang att SVA sa att det ej finns så mycket forskning för inte så många
testar efter vaccination låter ju konstigt. Hur vet då vaccinföretagen att
deras produkter fungerar ?
#18 Som jag förstod det så menade hon att om alla testade efter att dom hade vaccinerat sig så skulle man få mer statistik på hur många procent som inte fick några antikroppar.
Ja så som man har fått när man testar för antikroppar för rabies då man måste.Där har dom fått fram att ca 5-10 % aldrig får några antikroppar och då av olika anledningar.
Om katten får sjukdomsutbrott efter vaccinering så smittar det inte.
Om katten inte har titrar så kan det endera bero på otillräckliga eller för tidigt gjorda tester/analyser eller att katten inte blivit utsatt för just det som testas. Det finns säkert flera orsaker.
Jag vet inte om det kan vara så att katten blivit vaccinerad för en variant och sedan testad för en annan variant?
Våra vaccin för kattsnuva funkar tydligen så. Det finns vaccin som skyddar för lokala virus, t ex i USA. Testar man sedan för snuva i en annan världsdel så kanske det visar negativt.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
# 18 kanske det beror på hjärnsläpp när du skrev bakterier, eftersom alla de vacciner vi pratat om gäller virus. Det finns inga vaccin mot bakterier, så vitt jag vet.
Man skiljer på infektioner orsakade av virus, bakterier eller svamp.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#21 ja förstås
#21 Ett undantag är då vaccin mot bakterien chlamydia.