Julgran och katter
Har precis tagit in och klätt granen lite i sista minuten :)
Har ni några tips på hur man katt(och hund)säkrar julgranen på bästa sätt?

Klistra fast kulor m.m =D
Då måste man ju köpa nya kulor varje år! =)
Jag brukar fästa granen med ett snöre i väggen för att de inte ska välta den men nu har jag tapetserat om så jag hade tänkt se om det går utan…

Välter dom t.om den?
När jag varje morgon möttes av en raklång julgran på golvet och diverse sabbat pynt, gjorde jag så här:
Jag fäste julgranstoppen med en bit fiskelina (i vägg eller tak). Totalt osynligt för ett otränat öga.
Inga glaskulor i granen tyvärr, bara plast. Glittret säkrade jag genom att vira en ögla runt varje gren. Man lär sig vad som går och inte går.
Den typiska granen hos en kattuppfödare: inget pynt nertill bara i toppen.
På senare år gav jag upp totalt och hade bara en bordsgran placerad så högt upp att inga katter nådde den.
Nu har vi en riktig gran igen, fast den står i salen, dit inga katter har tillträde. Man ser den ändå genom glasdörrarna. Man kan ju gå in ibland och sniffa på granen, när det känns angeläget.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Kompostgallar runt hela granen ;)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#5 hahaha skulle varit något det hihihi
Nej här går det som det går.. någon gång om dagen hämtar jag en katt i granen
plastkulorna är bra men dom fungerar som bollar här på golverna
Möttes av glitter hallen i går och granen låg på golvet och den skyldige hade hela munnen full av glitter.. Fia sprang iväg med en hel polkagrispinne i munnen..vilken tjuv 
Men vad är en jul utan granplundring hihihi
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Vi har en riktigt stadig julgransfot i gjutjärn så nu behöver vi inte binda granen i väggen eller taket längre. Inga av de vuxna katterna klättrar i den men har man kattungar så kan det ju hända. Okrossbara kulor i plast, en del blir nerplockade och omkringrullade på golvet, just nu är det vår lilla fröken på två ben som är mest intresserad av julgranen.
/Lotta
Hej,hur har det gått med julgranen? Vår julgran står kvar trots 5 vilda kattungar. Det enda vi gör i säkerhetsfåga är att vi numera bara har plastkulor. Glittret,peppar,peppar har ingen katt varit intresserad av men vi låter inga frestande ändar hänga och dingla.
Vår tonårsvilding Avatar inspekterade granen innan påklädningen.Då trodde jag han var på väg att hoppa in men han nöjde sig som tjuren Ferdinand att bara sitto och lukta
Hej igen !
Här är Damon som leker med julkulorna!
God fortsättning!
Carina!
Granen står fortfarande i år! Tror den nya foten är stabilare än den gamla i järn…
Ingen av katterna verkar vara så sugen på att klättra heller, de nöjer sig med att busa med plastkulorna längst ner!
S*Roscinas