Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 11288 ggr
Mayer
2010-12-21 09:40
0

vildkatter

Sitter och "chillar"(som de yngre brukar säga) framför Facebook.Ser ett kort med djungelkatter;)?? Hur vanligt är det att man blandar in vilda sorter i tamkatter.Nu förstår jag ju att alla raser kommer ju någonstans ifrån…..Men iallafall.

Såg på Animal Planet en kvinna dom tog en massa Bengaler ifrån.Däribland alla hade hon någon sorts vildkatt????

AlexH
2010-12-21 10:19
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det rasen Savannah du syftar på?

(har fått redigera mitt inlägg… *skäms* WCF godkänner INTE denna ras, var nu inne och kollade en gång till och den finns inte med bland godkända raser.. Verkar vara enbart TICA som godkänner denna ras.. flesta uppfödare finns i USA och UK (för europa)

Rasen Savannah skall ha tagits fram med att avla in vildkatter. dock är denna ras förbjuden i Sverige,en nationell lag.

(det är en speciell ras/sorts katt kommer inte ihåg vad den heter)

Även Bengal blandas med vildkatter ute i världen, dock ej här i skandinavien, vad jag vet…

Tror det finns ett par uppfödare av Savannah i Europa, dessa katter tror jag har mer än 4 generationer bort till vildkatterna(fast jag är inte säker).. men jag har aldrig sett någon ansökan om att få registrera en i Nordiska WCF i alla fall..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

AlexH
2010-12-21 10:25
0

såg nu på nätet att Savannah skall ha uppkommit med avel mellan domestic cat (står inte vilken ras) och vildkatten Serval..

detta hittade jag på nätet..

Bengal breeder Judee Frank crossbred a male Serval, belonging to Suzi Woods, with a Siamese (domestic cat) to produce the first Savannah cat (named Savannah) on April 7, 1986.[1] Frank's Savannah attracted the interest of Patrick Kelley, who purchased one of Savannah's kittens in 1989.[2] Kelley was one of the first enthusiasts who worked towards establishing a new domestic breed based on a Serval/domestic cat cross. He approached many Serval breeders to help in the development of this new breed, and finally garnered the help of breeder Joyce Sroufe to work with him in taking the steps needed to have the new breed recognized.[2]

In 1996, Patrick Kelley and Joyce Sroufe wrote the original version of the Savannah breed standard, and presented it to the board of The International Cat Association (TICA). In 2001, the board accepted the breed for registration.[3]

Savannah cats are the name given to the offspring of a domestic cat and a serval - a medium-sized, large-eared wild African cat. The unusual cross became popular among breeders at the end of the 20th century, and in 2001 the International Cat Association accepted it as a new registered breed. Savannahs are much more social than typical domestic cats, and they are often compared to dogs in their loyalty. They can be trained to walk on a leash and even taught to play fetch.

The overall look of an individual Savannah depends greatly on generation, with higher-percentage Savannah cats often having a more "wild" look. The domestic breed that is used will influence appearance as well. The domestic out-crosses for the Savannah breed that are permissible in TICA are the Egyptian Mau, the Ocicat, the Oriental Shorthair, and the Domestic Shorthair. In addition, some Savannah breeders use "non-permissible" breeds or mixes such as Bengal (for size and vivid spotting) and Maine Coon cats (for size) for the domestic parentage, but these "non-permissable" outcrosses can bring many unwanted genes as well. Outcrosses are rarely used these days, as there are now many fertile males available, and as a result, most breeders are exclusively doing Savannah-to-Savannah breedings. The main exception would be when using a Serval to produce F1 cats, and even then breeders prefer to use a Savannah with the Serval, rather than a non-savannah female.

Vill ni läsa hela texten (oj den var lång!!) så här är länken http://en.wikipedia.org/wiki/Savannah_(cat

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Mayer
2010-12-21 22:24
0

Spännande! Men nja….inga katter för mig riktigt;)

Funkar såna här katter att bo tillsammans i familj?

Peace
2010-12-22 02:42
0

Finns Savannah uppfödare även i Sverige, vet jag och chaussies.

AlexH
2010-12-22 10:17
0

#4 åhå det visste inte jag.. Då måste de vara TICA uppfödare? eftersom det bara är TICA som reggar dessa vad jag vet….

Ja liite för stor och vild typ av katt för mig Tungan ute Jag håller mig till mina Cornishar jag Skrattande

Det stod i texten att de tydligen är väldigt hundlika till sättet och väldigt lojala sina familjer, så jag antar att de funkar i familj.. Jag har bara sett dessa på bild, aldrig i verkligheten…

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Peace
2010-12-22 16:52
0

Hon var Sverak uppfödare förr men nu vet jag inte eftersom de rasrena blev "olagliga".

Mayer
2010-12-23 08:43
0

Är dom olagliga för att dom anses som vilda?Måste dom ha dessa då i hemlighet?

Ja,inte skulle jag tordas klappa en sån kisse hur som hellst:)

Erna
2010-12-23 14:37
0

Jag blev enormt fascinerad av Bengalernas pälsmönster och funderade ett tag på att ev para in den på chinchilla perser. Jag blev avrådd och har inte gjort det. Främst är det det vilda i Bengalerna, som jag säkert inte skulle godta, eftersom mina silver och golden är som lamm. Jag har alltid jobbat stenhårt för att undvika de temperamentsfulla chinchillorna som fanns på 80-talet. Synd, för jag tror att deras mönster skulle bli läckert på chinchillor.

Jag har hört nåt om att Jordbruksverket inte visste riktigt vad Bengaler var för nåt, när de först importerades, annars hade det inte godkänts.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Mayer
2010-12-23 16:00
0

#8 Aha,får man göra såna parningar? Är det Britter man också parat in i Persern för dessa ögon?

[MonEnil]
2010-12-23 21:31
0

För ett par decennier sedan användes perser mycket i brittaveln, så det är sannolikt persern som gett britterna grunden till sina vackra ögon. Det går nog knappt att hitta ett brittiskt korthår som inte har perser i stamtavlan om man tittar tillräckligt långt tillbaka i Pawpeds.

Om de vilda katterna står det bland annat så här på Jordbruksverkets hemsida under Hundar och katter som inte är tillåtna i Sverige:

"Rovdjur får inte vara sällskapsdjur

Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja

• hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
  • hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
  • korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.

Hybrider är avkomma i första till och med fjärde geneationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt.

---

Vissa vilddjurshybrider kan vara tillåtna

Det förekommer avelsarbete för att skapa nya raser av vilddjurshybrider. Exempel på sådana är varghybriderna Saarlos Wolfhund och Tjeckisk varghund, samt vildkatthybriderna Bengal, Savannah och Chaussie.   Vill du föra in ett sådant djur från utlandet ska du först studera stamtavlan, där parningen med vilt djur noteras. Om de fyra senaste generationerna är fria från vilda djur får du ha djuret i Sverige."