Perser iFokus

Perser

Etikett: 12-pälsvård
Läst 1904 ggr
Xioa
0

Första badet för min baby! :)

Hej :)

Jag känner att det är dags att min lilla prinsessa får sitt första bad, har shoppat massa dyra produkter (yiak va dyrt det är :S) och förberett mig men är supernervös.. Jag fick jättebra tips från uppfödaren (tack Eva ;)) men känner att jag vill ha ännu mer tips och förslag på hur jag gör detta på det enklaste, tryggaste, roligaste, harmoniska sättet som möjligt!

Det är många år sen jag badade perser sist och då funkade det ju bra.. men nu är det ju en ny liten baby och jag vill ju inte skrämma slag på henne…

Först.. jag har läst lite på forumet att många använder sig av nån form av ställning.. avser ni en sån där ställning man har trådbackar i? Typ Elfa eller nått sånt?

Jag har i flera dar funderat på vilket som är det bästa stället.. vid diskhon i köket, vid den djupa hon i tvättstugan.. i duschen.. eller i badkaret.. Jag tror att det bästa vore kanske tvättstugan då det är ett litet och rätt varmt utrymme men då lär jag kanske skaffa nån duschslang för det är ju knappast nån höjdare att köra med kranen ;)

Sen, ska man gå in för att bada henne helt, dvs. shamponera och sedan köra balsam? Eller anser ni att det kanske räcker att bara blöta igenom pälsen på henne och sen kanske göra ett ordentligt bad om nån/några veckor bara så hon vänjer sig?

Självklart lär jag ju blåsa henne torr med hårtork (har tyvärr inget annat val) men det är ju det 2:a nervösa steget..

Hon är ju ganska statisk i pälsen, helt naturligt så här års antar jag och hon är superduktig att kladda ner sig och det känns faktiskt (iallafall när man läser era trådar här) att ett bad är på plats.

Hon är inte tovig eller så men ser ju inte tipp topp ut heller och jag vill ju kunna bada henne regelbundet för att hon ska vara fin och så.

Lessen för dumma frågor, men frågar man inte så får man ju inte veta! Jag försöker jaga info på nätet men hamnar här stup i kvarten och ni verkar ju vara ett toppengäng som har koll på allt när det gäller perser så jag hoppas ni kan ge mig lite tips och ideer :)

Xioa

// Xioa & Bella

IdaJ
0

Vad som är minst skrämmande för katten beror nog på vad hon är van med innan… För mina katter verkar duschen vara det bästa stället.

Det kan vara smart att slå på fönen i förväg i ett annat rum och bära katten dit så att den hinner vänja sig vid ljudet av din fön innan.   

Om hon är van att bada innan hos uppfödaren så går det säkert bra att tvätta henne med shampo och balsam på en gång om det behövs. Om hon blir mycket rädd kan du ju bara skölja med lite vatten första gången och sen prova igen ganska snart.

Mina katter brukar protestera om de inte tycker att badvattnet är tillräckligt varmt.

Erna
0

Bra svar IdaJ!

Jag antar att kattungen har badats och fönats tidigare av uppfödaren?

Då är det inga problem att genomföra ett riktigt bad med schampo och allt. Jag föredrar att ha katten på en dubbelvikt frottehandduk på bordet nära mig, så att katten inte blir orolig. Kan tänka mig att en torkbur är skrämmande - både blåst, oljud och fången!

Glöm inte att klippa klorna innan du börjar.

Kolla med uppfödaren hur katten badats tidigare.

Jag föredrar duschen så att vattnet rinner undan. För kallt vatten är inte skönt.

För att undvika statisk päls, kan du köpa en antistatspray och borsta in efteråt.

Beröm kattungen efteråt, så att hon vet, att det var bra, då kommer hon inte att tycka att det är så hemskt nästa gång. Var själv lugn och lågmäld. Hon känner direkt om du är nervös och då blir hon det också.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Xioa
0

Tack för era svar och tips!

Uppfödaren har badat henne innan så jag antar att hon vet vad det handlar om! Hårfön lär hon vara van vid i det här laget, iallafall ljudet då sonen alltid fixar med håret nån timme innan skolan ;)

Jag har köpt allehanda grejer, schampo, balsam, antistatspray, nån ögongel, alla från #1 All systems eftersom jag hittade en rätt bra webbsida som rekommendera det. Sen återstår såklart att se om det är bra för Bella, har hittat mängder med olika tips om badprodukter här så får väl testa mig fram. Därmed är också en Ring 5 Coat gloss införskaffad.

Förstår att vattnet ska vara varmare än för oss människor, men hur varmt?

// Xioa & Bella

yadhayezibas
0

Diskhon i köket är bra tycker jag till små kattungar. Duschen o badkaret går bort för det är så obekvämt att stå neråtböjd. Man måste göra det smidigt för sig annars blir baden bara jobbiga. Glad

Bada henne ordentligt du. Hon är alldeles säkert badad hos uppfödaren och det är bara bra om du badar henne ofta i början för att fortsätta vänja henne och dig vid baden. Glad

Det kommer gå toppen tror jag. Glad

Xioa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hmm.. hittade massor på youtube, det ena bättre än det andra men denna var näst intill otrolig :)

// Xioa & Bella

yadhayezibas
0

Usch jag gillade inte den där. Obestämd

IdaJ
0

Har inte hunnit se hela filmen men vad var den där blå grejjen som hon använde runt ögonen?

Xioa
0

Det som jag finner är helt otroligt är att den är så lugn, helt apatisk på något sätt men om dom gillar det så kanske dom är så där.. tvivlar dock på att min fröken lär vara så där..

IdaJ, tror det är nån skrapa den där blå prylen?

// Xioa & Bella

yadhayezibas
0

Små kattungar är ofta så där. Tycker jag… Glad det jag inte gillade var att hon höll stryptag på den mkt. Obestämd

Annkis54
0

är det ingen mer än jag som reagerade på den suuuuuperkorta sköljtiden….

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Njaa jag brukar inte skölja mina pluttebebisar så himla länge. De blir fina ändå. Glad