Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 640 ggr
Marita-L
2007-03-19 18:07
0

På foder !?

Hur är det att ha katter på foder?

Vad skall man tänka på och vem skall stå för vad?

Hur gör ni?

Om något händer vem betalar?

Försäkringar hur fungerar detta?

Priser??

Hur kan ett avtal se ut..för en hane…och..för en hona..

Kastrering eller sterilisering vem står för det?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Marita-L
2007-03-19 19:04
0

Finns det ingen som har någon på foder?

Crystal Pearl´s

diii
2007-03-19 19:29
0

På foder , vad är det?

Bullan
2007-03-19 19:40
0

Så här står det på Sveraks hemsida:

En enig SVERAKs styrelse beslutade (vid möte december 2002) att inte ställa sig bakom fodervärdsskap / fodervärdsavtal. Som en följd och konsekvens av detta beslutades att makulera det tidigare utgivna fodervärdsavtalet vilket innebär att dessa avtal ej längre får användas med eller i SVERAKs namn.

När en katt fysiskt byter ägare är det att betrakta som en överlåtelse oavsett hur överlåtare/mottagare reglerar köpesumma och andra överenskommelser. Använd då blanketten "Överlåtelse av katt".

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kittentotts
2007-03-19 20:00
0

Jag har haft foderavtal, men då med en av mina vänner.

Vi hade avtalet 1 kull, försäkring stog jag för detta borde man nog då det krävs ju avelsförsäkring.

Jag stog för allt kring kattungen o honan fram till kullen lämnat.

Så jag gjorde ju även pkd test osv på denna honan.

Sen skriv vi över henne då ungarna flyttat.

Sandra76
2007-03-19 20:31
0

Jag hade en hona på foder, eller tog en hona på foder kanske det heter.

Honan blev min, jag stod som ägare. Jag stod för mat, försäkringar..allt som man gör när man äger en katt.

Avtalet var då att innan honan blev 3 år så skulle uppfödaren ha rätt att ta 2 kullar, men jag fick ta kull på honan undertiden också vid överenskommelse.

Om det skulle tagits kull så skulle uppfödaren stå för alla kostnader.

Nu blev det så att uppfödaren aldrig tog någon kull på henne.

Jag var ganska ny och tyckte att det var ett bra avtal, då kunde man få hjälp innan man själv blev uppfödare.

Nu låter det som om vi skulle avlat attans på henne, men så var aldrig fallet, utan ville inte uppfödaren ta 2 kullar kunde jag under denna tid ta en kull…

hoppas ni förstår.

När det fungerar och parterna kommer överens tror jag att det kan vara ett bra avtal….men när det inte gör det…då kan det någ bli svårt med vem som har rätt.

Annkis54
2007-03-19 21:37
0

jag har haft några såna avtal med både hona o hane
o hittills har det inte blivit något av det hela
har försökt med 4 st hanar tror jag…
fast det gör ingenting …
huvudsaken är att det funkar i det nya hemmet
men det är nog inte nåt som jag kommer att göra så mycket mer i framtiden
fast att vara fodervärd är ju ett bra sätt att få tag på katter om man vill börja med uppfödning o inte har pengar…tror jag hehe

Lars_Kd kan man väl säga har en katt på foder från mig…eller två hehe
jag tog ungefär halva priset för henne o så ska jag ha en kull.
jag står för parning o alla omkostnader om det blir så
de står för alla kostnader såsom försäkring o mat o vetvård
blir det extrakostnader för vetvård den dagen hon ska ha ungar så betalar jag det
den dagen som avtalet är "klart"..OM de vill kastrera henne då så betalar dem det. Jag tror att det är väldigt viktigt att försöka se till att få med "allt"…men det är svårt
skulle det bli något oklart…så släpper jag o låter de få som de vill
i ovanstående fall så kanske de kommer att avla på henne…jag tror att de är lite sugna på att försöka sig på detta
sen så har de även en hane från mig som vi båda ska använda i avel om det blir så
blev lite rörigt detta men jag sitter o chattar med lars på msn o han är såååå jäkla snabb

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

LarsiForshaga
2007-03-19 21:40
0

Det är ju du som inte kan skriva på 2 ställen samtidigt, hehehe. Msn är nog bland det roligaste som finns, hi hi. Skrattande

IdaJ
2007-03-19 23:42
0

Jag har varit fodervärd till våran hund. Nu ska det inte bli några valpar i henne så vi har fått henne. Jag tycker att det har varit jättebra, man blir lite exta peppad att träna och ställa ut när det är "någon annans" hund. Det förutsätter ju förstås att man kommer överens med uppfödaren annars blir det säkert jättejobbigt..

Vi betalade hennes försäkring även när hon var på foder. Så med försäkringar kan man ju göra så att den som betalar försäkringen får också försäkringsbeloppet om något skulle hända…

Marita-L
2007-03-20 10:12
0

Hanar måste vara svårare att ha på foder.

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2007-03-20 10:40
0

#9 Detta beror ju på vem som ska ha hanen, även om hanen är strilfri. Jag hade ju Koby så, han är strilfri ropar inte osv, så han har parat 4 ggr nu, mina honor 2 ggr, sen då hennes mammas som också va foderkatt fr mig men nu är i deras ägo. Han mår hur bra som helst o vara fertil. Jag hade vågat sätta en hane så om han va fr strilfria linjer.

Summerwinds
2007-03-20 12:02
0

Jag hade ett slags foderavtal på min första perser hona. Jag köpte henne från början endast till utställning och hade avelsrestriktioner på henne, eftersom det inte var aktuellt med någon kull. Jag var bara 16 år när jag köpte henne och mest intresserad av utställning. I den vevan (10 år sedan) började "alla" testa för PKD och hennes linjer var drabbade, men Windy blev fritestad och uppfödaren frågade om hon fick låna henne för att ta en kull. Dealen var att uppfödaren stod för alla kostnader för kullen, mat/strö/vacc/reg osv och så fick jag välja vilken kattunge jag ville i kullen, som jag sen fick. Min uppfödare hjälpte mig jätte mycket, tex så jag fick komma till henne och hjälpa till vid en förlossning innan min hona födde mm. Det funkade bra men själv säger jag nej till alla slags foderavtal…

Kittentotts
2007-03-20 12:36
0

Sådant avtal du hade liknade det jag hade med min väninna som hade foderavtal. Stog för allt med kattungarna också. även specialfoder t mamman under dräktigheten mm. Och så hade jag ju även försäkringen tills de tog över henne helt.

Jag avstår med fr foderavtal egentligen, men detta va en mamma med dotter och nära vän sen många år, nu ska hon ha sin egen kull i dagarna.

Marita-L
2007-03-20 12:38
0

Vad finns det för nackdelar att ha katter på foder?

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2007-03-20 12:48
0

Värsta är ju om man inte kommer överens, sen kan ju det hända tråkigheter i allt. Men man lämnar ju sin kat i andras händer, man får ju då hoppas den personen följer kontraktet, att de inte bryter el flyttar o man inte hittar katten.

Sen hanar att de inte börjar strila mm, går nog få tråkigheter i mycket. Vågar inte detta om jag inte känner personen i fråga då.

Annkis54
2007-03-20 17:21
0

För mig har det ju varit så att jag har haft hanar på "halvfoder" kan man väl säga
de har betalat ca halva priset o så skulle jag få ta en kull OM det gick att ha honom fertil
5 st tror jag att jag har försökt med genom åren (då är inte Sky som är hos Lars_Kd i Karlstad inräknad här)
ingen av de har funkat. alla har tyckt att det har börjat att lukta mer i kattlådan när de har blivit fertila…(ingen har strilat)o de har ju inte varit uppfödare så de har inte varit bekväma med att det luktar
så då har jag sagt till dem att de ska kastrera katten.
Det viktigaste är att det fungerar i det nya hemmet
Nackdelen är ju då att man har sålt en katt till halva priset o därmed förlorar pengar.
visserligen kan man kanske avtala att de då betalar lite mer för katten om den måste kastreras..men det har jag inte gjort
utan jag har tagit den smällen
Annars vet jag inte om det är nån nackdel
det är ju ett jättebra sätt att han mer än en avelshane om det funkar…
Skulle det funka med Sky i Karlstad (han blir 1 år i april) så har jag ju ytterligare en avelshane tillgänglig för mitt katteri.
att hitta hane att låna är ju JÄTTESVÅRT

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

LarsiForshaga
2007-03-20 18:34
0

#15…..visst sjutton kan det lukta lite mer när han har pinkat….men det är bara att ta ett djupt andetag och gå in o spraya med lite Glade. Flört

Marita-L
2007-03-20 18:36
0

Vad är det för något Glade?

Crystal Pearl´s

LarsiForshaga
2007-03-20 18:39
0

Lukta gott spray för toaletter. Skrattande

Sky går inte och märker/strilar utan han gör det i lådan. Så det är bara att gå in och ta bort hans kissklump om det luktar för illa. 

http://www.scjohnson.se/products/brand.asp?idb=2 

Marita-L
2007-03-20 18:40
0

Okej då är jag med..det fanns någon som skrev en gång om något medel som man kunde spray som tog bort all kiss doft..hm..undra vad det hette?? Vilken trod kan det ha varit tro??

Crystal Pearl´s

LarsiForshaga
2007-03-20 18:41
0

Det var något dom hade i kattsanden va?? Var det i den tråden om kattlåda?!Fundersam

LarsiForshaga
2007-03-20 18:47
0

På tal om toa och kiss mm…jag bara måste köra in denna historia:

Spola inte!

En blind man beslöt att besöka Texas.

När han klev ombord på flygplanet och satt sig i sätet sa han:
- Whao, dom här stolarna var verkligen rymliga.
- Ja, i Texas är allting stort, svarade passageraren intill.

När han anlänt till Texas beslöt han att besöka en bar. Där beställde han en öl och fick sejdeln placerad mellan sina händer.
- Whao, den här sejdeln var verkligen stor!
- Ja, i Texas är allting stort, svarade bartendern.

Efter ett par öl, frågade den blinde mannen bartendern efter toaletten.
- Andra dörren på höger sida, svarade bartendern.

Den blinde mannen gick mot toaletten men av misstag gick han förbi den andra dörren.

I stället gick han in genom den tredje dörren som ledde till en swimmingpool. Olyckligtvis ramlade han ned i swimmingpoolen.

Dödsförskräckt började den blinde mannen skrika:
- Spola inte, spola inte!

Skrattande

IdaJ
2007-03-20 18:50
0

Skrattande Ha ha!!Skrattande

Harlibries
2007-03-20 20:17
0

#19 Jag använder Ever Clean sanden (den på 15kg ,nya sorten med kol) samt att jag ströar på lite catman cat sand fresh; när grabbarna har pinkat "starkt" sprayar jag lite "Stain & Odor Remover" GIBBON AB i själva huset/väggarna i lådan! Det luktar aldrig från lådorna då! Samma spray använder jag när jag torkar golven med, man tillsätter lite i torkvattnet, den e kanon att ta bort fläckar med åxå….

Den e tydligen framtagen av maken till en perseruppfödare, som hade lite svårt för "grabbpinkslukt"

Ska kolla om jag hitter en länk på denna spray

https://www.hundliv.se/productcart/pc/viewPrd.asp?idcategory=107&idproduct=112

Mvh!

T

Annkis54
2007-03-20 21:22
0

#21..ha ha..den var bra Lars_Kd

#19..jag såg denna med kol när jag var o handlade igår
men jag köpte den inte hehe
var det bara en sort som har kol
det luktar inte nån form av parfym i stället …??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Harlibries
2007-03-20 22:02
0

#24 jag har alltid använt samma som jag har för mig att du använder, Fresh Guard, men nu fick jag "provköra den här nya…

…kör fortf den gröna paralellt (bla till brudarna)!

Va jag förstd så skulle alla sorter få detta nya, men jag kan inte svära på det! Ska kolla detta lite bättre…så får jag återkomma!