Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 2436 ggr
Cybercat
0

En gång för länge sedan...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…såg perser (och jag) ut så här :)

Mind you, det här var inte särskilt snygga perser ens 1989 ;)

Tuffy (Cremehanen) fick på utställning kommentaren "Om han hade haft kort päls hade han varit en perfekt Britt!". Pyret (BlåCremeVit hona) var helt ok i typ för tiden, men hade för lite vitt.

Barn fick de också - min första kull någonsin. Två underbara pojkar, en creme och en blå. Såååå länge sedan, men härligt att tänka på :)

Annkis54
0

himla fint kort
alla 3 är lika gosiga:):)
du ser rätt så blyg ut:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
0

Skrattande

[Iwanhoe]
0

Ja du, det var tider det…

Så här såg min cremevita hane Int Ch Skepparkattens Iwanhoe (f. 1984) ut vid ungefär samma tidpunkt. Han vann det mesta som gick att vinna…
Säger väl en del om att utvecklingen har gått framåt :)

Men det var litet roligare förr när persern var den största rasen. Mängder av konkurrenter i samma klass. Supersvårt att få certifikat i de största färgerna, som blått och svart.

[MonEnil]
0

Intressant är också hur trimningen förändrats, så att skillnaden mellan förr och nu på katten kanske ibland ser större ut än vad den egentligen är. De där tjusiga tofsarna mellan örona som är så tydliga på bilden av Iwanhoe ska man nu trimma bort. På trimkurs för länge sedan fick man lära sig att pälsen precis ovanför stopet skulle fluffas framåt över nosen, det man idag försöker släta till och tunna ut så det ska bli platt och inte skymma ögonen.

Annkis54
0

så här såg min blåe ut …han brukade oxå ta sina cert
det var 17 år sen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[MonEnil]
0

Här är min svarta hona EC S*Alderamires Bellona, född 1988. De första åren var det stora klasser, men hon fick alltid sina cert och många BIV. Endast två gånger blev hon Ex 2. Den ena gången trist nog i Norge, och den andra mot Georgette, som blev årets katt flera år i rad, men då kände vi oss nästan hedrade.Flört

[Iwanhoe]
0

Det där med trimningen är verkligen ett kapitel för sig! Jag är ju en "återvändare", som varit borta från kattvärlden i en väldans massa år. På den tiden jag var aktiv utställare och uppfödare visste jag precis hur domarna ville att katterna skulle vara presenterade.  Döm då om min förvåning när jag på första utställningen efter denna långa frånvaro av domaren får en vänlig rekommendation om att fråga "de erfarna" om råd; det fanns nämligen "mycket att göra" med min lilla söta hona Glad

Det var då jag fick klart för mig att man skulle trimma mellan öronen , kring ögonkanterna, pannan…plus att man skulle bada på ett väldigt speciellt sätt, med speciella preparat. Håller fortfarande på och lär mig allt från grunden, känns det som.

Ja, de där tofsarna mellan öronen på Iwanhoe…har för mig att man tyckte att det var fint på den tiden. De skulle se ut som lejon, med stora manar, och man skulle borsta fram pälsen över stopet. Sedan hade man förstås i 1 kg puder också, så var det hela klart!! Skrattande

Annkis54
0

haha…visst har mycket ändrats
jag kommer ihåg att när jag ställde ut de första gångerna för ca 17 år sen så skulle alla "täckhår" dras…katterna skulle se ut som ullbollar…..alla färger. Sen ändrades detta några år senare o de skulle ha massor med ull…men en "mantel/kappa" över.
O till just den utställningen så kom jag o en kattungeköpare…vi hade båda trimmat bort allt utom ullen….o hennes hade inte så mycket annat. Så satt de några från Norge bredvid oss….som sa att man inte skulle trimma så längre. Min kattungeköpare blev lite puttGlad

o en liten historia om puder…för det har väl alltid varit "förbjudet"
en domare nös o nös o snörvlade på en utställning…assistenten frågade henne om hon var allergisk mot katt…nej men mot puder:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
0

Det är intressant att se och läsa om hur både utseende och trimning ändras med tiden! Undrar hur det ser ut om 20 år…?

Erna
0

Den nya moderna trimningen kommer förstås från USA och den i sin tur kommer från hundutställarna som vi alltid tycks kopiera.

Syftet är att få hela huvudet att se så runt ut som möjligt utan störande linjer.

Dilutionernas trimning på kroppen har alltid varierat under åren.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se