testikelfråga
Hejsan!
Har äntligen hittat tillbaka till PIF efter att ha varit upptagen med livets alla väsentligheter :)
Tänkte börja med en fråga:
Har en perserkille på 9 mån hemma. På besiktningen vid 11-12 v hade han inga anmärkningar på testiklar. Nu när jag tog honom till vetrinären för att testikelkolla honom inför avel så har han bara en…
Min fråga är därför..KAN det finnas möjlighet att den "trillar ner" när han är så pass gammal?? Enligt vet gör den inte det men ni har ju alla mer eller mindre erfarenhet av hanar. Detta är en alldeles underbar kille som är vacker som en dag och helt perfekt i övrigt, vill inte hasta iväg o sälja honom OM det kan finnas möjlighet att det ordnar till sig.
Kram på er // Monica
Har ingen aning om den kan trilla ner vid den åldern, men jag skulle nog vänta å se när han blir könsmogen.
Man har ju hört historier om importer som kommit med tre kulor

Katter föds med sina kulor nere.Har en nio månaders kille inga eller bara en kula nere skulla jag kastrera honom omgående.
Stolt ägare till tre La permer
Ingen större chans vid den åldern att den skulle vandra ner tyvärr.
Du kan ju vänta tills han är könsmogen, men troligen får du kastrera honom, vilket innebär ett snitt i ljumsken för att leta efter testikeln. Den måste ut för den kan ge testikelcancer.
Det förekommer att den ena testikeln dras upp i kanalen som är för vid. Kanalerna ska slutas efter att testiklarna har vandrat ner. Jag har själv varit med om det 2 ggr. Den ena var en inköpt blå hane som tyvärr fick sluta som kastrat. Otur, men sånt händer.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Mitt råd är att gå till en annan vet också och dubbel kolla..ibland blir det bara så fel alltså.
Känner du den någonstans? Om den inte ligger där den ska..känner du den lite ovanför eller i ljumsken eller så?
Om den ligger precis så man kan känna den strax ovanför men inte i påsen om man säger så …man känner den tydligt …så kan man massera ner den i påsen igen.
Ligger den i ljumsken eller så…ja då är det tyvärr kört.
Men känn själv i lugnans ro hemma..ibland kan dom dra upp sina då det är lite stressig miljö osv.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag tror inte att chansen att den kommer ner är så stor men hör med någon fler veterinär om du känner dig osäker.