Perser iFokus

Perser

Etikettot-allmänt-prat
Läst 387 ggr
Marita-L
2007-03-19 16:13
0

Fästingar

Blä för fästingar..Nu kom Gusten in "vår huskatt" med en fästing på sig..satt fast i halsen och efter att jag har kännt igenom alla så visar det sig att även Ludde vår hund har en på halsen ner mot benet.
Nu är dom borta och hundarna och Gusten har fått frontline i nacken.

Jag HATAR fästingar..usch vilka hemska kryp..jag undrar vad dom har för funktion här på jorden igentligen ???

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Dockan
2007-03-19 16:36
0

SkrikandesJa det är för otäcka varelser,min hund har redan fått på sig.Man blir galen.Blir att köpa lite grejer för det.LenaSkrikandes

Hälsningar LENAGlad

Kittentotts
2007-03-19 16:51
0

De har funnits här sen 1 månad tillbakaSkrikandes

Marita-L
2007-03-19 18:03
0

Men varför finns dessa otäckingar?? Är det någon som kan upplysa mig?

Crystal Pearl´s

LarsiForshaga
2007-03-19 18:08
0

#3. Hittade 2 svar på nätet:

1. Liksom alla andra organismer är fästingarna till för att föra sina gener vidare till nästa generation. Inget djur eller växt är "till för att ätas". även om myggor äts av fåglar, föredrar de att inte bli uppätna.

Ekologiskt fungerar fästingar som parasiter och vektorer. På så sätt har de säkert stor betydelse för regleringen av värddjurspopulationerna, även om detta inte är särskilt välundersökt. Att de reglerar en population betyder att om värddjuren blir många, blir också parasiterna många, vilka då dödar, eller åtminstone försvagar, värddjuren så att de blir färre. En vektor är en organism som överför mikroorganismer, bakterier eller virus, från ett värddjur till ett annat.

2. Den frågan kan såklart ställas om allt som finns inklusive oss själva och svaret är ungefär detsamma oavsett: efter Big Bang för 13,7 miljarder år sedan bildades en massa himlakroppar och på just vår planet (och kanske flera andra ställen) var förhållandena så småningom sådana att liv kunde skapas. Sedan har olika former av liv genom miljontals år utvecklats till en mängd arter med olika egenskaper. De arter med sådana egenskaper som har främjat möjligheten att föröka sig och överleva under rådande förhållanden har överlevt och många lever än idag. Däribland fästingen. Den fyller ingen större funktion som föda eller liknande för människor och därför kan den kanske tyckas "onödig" men vissa andra djur äter dem och de ha förtjänat sin rätt på samma sätt som alla andra arter att existera här. Många andra arter skulle antagligen tycka att människan på samma sätt är "onödig" eller till och med oönskvärd för dem.

Marita-L
2007-03-19 18:11
0

okej men vi vill inte ha dom fast dom vill ha oss att suga på..bläää

Crystal Pearl´s

IdaJ
2007-03-19 23:49
0

Vi har sån tur så här uppe är fästingar mycket sällsynta! Skrattande Har aldrig sett någon här.

Kittentotts
2007-03-20 07:53
0

Vi har för hela landet känns det som, ska inhandla fästinghalsband

Marita-L
2007-03-20 10:11
0

Nämen jag trodde att jag hade alla här i min skog..huja…Förvånad

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2007-03-20 10:43
0

Kan de finnas så många? alltså jag tycks inte minnas jag hade en fästing när jag va yngre, fanns de då?GladJag minns min första, den kröp på mig när jag stog i duschen 1992 glömmer aldrig, skrek hejdlöst rös så johnny knappt fick bort den. Jag o kryp brrrrrrrSkrikandes

Annkis54
2007-03-20 17:13
0

här hemma så ser jag nån enstaka på nån katt när gräset blir för långt…då är det dags att klippa gräset
men jag tror att jag har bara har tagit 2-3 st under alla 11-12 år som vi har bott här
de är vidriga

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
2007-03-20 18:00
0

#7 Carina; du vet att du inte ska använda fästinghalsband ännu på den lilla snuttan va?

Lotta

/Lotta