Hjälp från vana perser/exotic ägare
Jag måste fråga om d är fler som haft detta problem, min hona har fått problem med ena ögat, jag har fått droppar och tabletter åt henne som gjort att ögat blivit mycket bättre men jag blir lite orolig då min vetrinär inte riktigt vekar veta vad d är. om d är ngt som är vanligt då jag själv skaffade min första exo för bara 3 år sedan. Är uppvuxen med en perser men han hade aldrig några problem. När vi åkte till vetrinären så såg det ut som hinnan längst fram så att säga var på väg att lossna. det var alldeles gråaktigt. men efter vi gett henne ögondroppar och tabletter nu i en vecka har det blivit mycket bättre men dock inte helt bra.
Tacksam för svar
Mvh johanna
Kan det ha varit en ögonskada?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Ja alltså jag tror att d blev så när dom busade men var inte säker och tänkte därför om d var ngt som hade med perser och göra…
Är det en ögon skada från en klo eller så… så läker den inte så fort utan krävs en längre behandling än en vecka.
Detta är det första som veterinären brukar kolla upp med en speciellt droppe som färgar ögat och är det då en skada där så ligger det färg kvar just där.

ja han lät lite osäker men trodde att det hade med en skada och göra. men jag blev lite orolig när han lät så osäker så jag tänkte att jag kollar runt lite. det ser nämligen ganska otäckt ut, eller ja nu har d blivit bättre som sagt men det ser ut som om pupillen är ett hål in så att säga. vet inte hur jag ska förklara. men då kanske jag inte behöver oroa mig eftersom det dagligen blir bättre och lovade att komma ner i slutet på nästa vecka för och visa hur hon ser ut
Vad fick du för droppar?
När man får en skada på ögat så kan hela hinnan runt svullna upp och det ser fruktansvärt ut. Och får man inte behandling i tid så kan man t.o.m förlora ögat.
Och är det väldigt svullet som det känns som det var av din beskrivning så kan det vara svårt för veterinären att droppa och märka skadan..just för att det är så svullet och då måste man pröva sig fram och hoppas att svullnaden lägger sig så man kan se bättre.
Om detta hjälper, hon blir bra och hon mår bra på alla andra sätt så är det förmodligen en skada.

Ögondropparna heter FUCITHALMIC sen fick jag även tabletter tolfedine, sen kortison spruta när vi var där.
Man blir ju så himla orolig just för att d är ögat. Men hon är tok glad och pigg i övrigt :D
Du skall se att allt ordnar sig och att hon snart är bra igen
man blir ju så rädd för det ser ju så hemskt ut och man vet ju inte vad det kan vara.
Droppa på du salvan är jätte bra och den lindrar också om det skaver.

vad skönt, nu blev jag lite lugnare 
Tusen tack för svar Marita <3

Jag är föresten helt kär i din Gloria, tok vacker kisse miss
Tack