Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3420 ggr
baloo4
2010-09-15 22:49
0

PKD test

Var PKD testar ni ?

Tacksam för tips :)

SussiF
2010-09-15 23:14
1

Jag skickar till Gribbles i Australien men många skickar till UC Davis i USA

Kika på länkarna som finns i menyn ovanför (i det svarta fältet under kattbilden)

Marita-L
2010-09-15 23:19
0

Jag testar mina via UC Davis och tycker det är både bra och går snappt.

http://www.vgl.ucdavis.edu/contact/email

Men jag har också valt att gå till veterinären så hon får göra dna testet och skicka det för att köparen har velat det pga.. för då kan ingen misstro att katten är den rätta som är testad…men rätt chipnummer och allt…dubbel testad FlörtSkrattande

Så det finns olika sätt.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

baloo4
2010-09-18 16:19
0

Frågade hos veterinären när jga nu avbokade den ena kastreringen ;)

De skulle ha drygt 600 för ett PKD test.

Vad kostar det hos  UC Davis ?

Jag är kanske trög men jag fattar inte riktigt hur jag ska beställa ett test på deras sida…

kan ngn vägleda mig ..?..hihi

/Fia

Marita-L
2010-09-18 16:33
0

ca 220-250:-

Du måste registrera ett konto där Glad

Crystal Pearl´s

Erna
2010-09-18 20:11
0

Jag tar testet själv och då får köparen lita på mig. Jag skulle inte drömma om att ta fel katt, för det kommer ju ändå fram så småningom.

Jag fyller i blanketten, bifogar testerna och skickar kuvertet till Davies i USA. Tidigare använde jag Gribbles i Australien, men då de inte utförde mina senaste tester alls, så skickar jag numera bara till USA, Det går snabbt, ca 7 dagar. Jag ser till att det finns pengar på VISA-kortet och sedan drar de och jag får svaret via mail. Det kostar ca 300:- per test.

Enkelt!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Cybercat
2010-09-18 21:11
0

#3 Jag testar också själv, via UCD.

Vägledning här, Fia :)

1. Gå in på den här länken

2. Rulla ner till PKD-tested (val #9)

3. Klicka på shoppingvagnen.

4. Siten ber dig logga in, men till höger finns en länk att klicka på om man inte redan har ett konto.

5. Klicka på den, följ instruktionera. Beställ ditt test.

6. Du får ett email med en pdf-fil i. Skriv ut filen på din skrivare.

7. Ta 2 rena tops (köp gärna ett nytt paket bara för detta - alla tester blir bättre ju renare provmediat är)

8. Stoppa in topsen i kattens mun - mellan käken och kinden (över eller underkäke spelar ingen roll). Rulla runt lite. Målet är att få loss lite celler från slemhinnan i munnen som fastnar på topsen.

9. Se till att INTE röra vid topshuvudena. Ta en tejpbit och tejpa fast dem på anvisad plats på det dokumentet du just skrev ut.

10. Vik ihop dokumentet så topsen hamnar "inne" i pappret. Dokumentet är streckat där du skall vika :)

11. Adressera och frankera ett kuvert (papper) till adressen som också står skriven på dokumentet.

12. Stoppa det vikta dokumentet med topsen i kuvertet.

13. Lägg på lådan.

14. Vänta på svar :) Kommer både som pdf på mail och utskrivet i kuvert nån vecka senare.

Hoppas det hjälpte!

#5 - Ja, jag gör det (som synes) också själv. Det har aldrig hänt att någon ifrågasatt om jag testat rätt katt - men om det skulle ske så tror jag det finns en väldigt lätt lösning.

Inte *100* procent säker på detta - men nästan…

När du gör ett PKD-dna test så registreras också kattens "genetic marker" (genetiska fingertryck, typ - unikt för varje individ om de inte är enäggstvillingar)

OM det skulle uppstå en frågeställning, gud förbjude, där köparen ifrågasätter om testet är gjort på rätt katt så är det ju enkelt löst. Bara för köparen att skicka in och be om genetik marker på katten det gäller.(eller helt enkelt göra ett nytt test - om det dyker upp med samma marker är det samma katt).

baloo4
2010-09-19 17:17
0

Tack !

Nu ska jag väl klara av detta :)

/Fia

Mirra
2010-09-19 17:33
0

Tack Emma! Skrattande så mkt lättare allting blir när man får det

bra förklarat, det här ska jag prova nästa gång:))

Rosie

Cybercat
2010-09-19 21:45
0

#5 Jag har hört att Gribbles (i Australien) också är ett jättebra labb. Har de inte svarat dig ALLS? Så udda…

#7 Oavsett hur enkelt man tycker att något är som man är van vid så är det krångligt om man aldrig gjort det förut! :) Kanon att du känner att det hjälpte Fia. *ler*

#8 Som Nike säger - just do it :)

Kostnad: Hos UCD är kostnaden f.n. 40 dollar/test och dollarn står i c:a 7.10. Så.. ummmm… 285 kr ungefär? Som Erna skrev, se till att det finns pengar på kortet för betalar gör du med kredit- eller betalkort när du beställer.

sidentassen55
2010-09-20 07:05
0

#5 & #6

jag testar också alltid själv.

Anser inte att et finns någon mening med att betala en massa pengar till en veterinär för något jag kan göra själv. Och som Emma skriver, ÄR det någon som inte tror på mig…jamen kontrollera mig då, jag förstår bara inte varför man skulle fuska, man förlorar ju på det själv ändå.

Ett så billigt test anser jag att varje uppfödare SKA ha råd med, har man inte det ska man inte ta kull heller ….nu tänker jag på katter som inte har testade föräldrar eller far/mor föräldrar.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

yadhayezibas
2010-09-20 12:18
0

Jag testar alla mina oavsett om de redan är testade. Man kan inte lita på nån…. Obestämd

Skickar oxå till UCD och jag tar testerna själv hemma.

Erna
2010-09-20 13:17
0

Jag började nästan tro att Gribbles i Australien hade slagit igen eller nåt, eftersom inga pengar drogs och inga tester gjordes. Jag mailade flera gånger för att kolla om mina tester kommit fram, men ingen respons. Jag väntade på deras svar ca ½ år, men tröttnade och skickade till USA istället, där svaren kom ca 1 vecka senare.

Mycket märkligt!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

yadhayezibas
2010-09-20 13:21
0

#12 jag har oxå haft problem med Gribbles.. liknande ditt.

Firinella
2010-09-21 01:44
0

Jag har alla min katter testade via Gribbles i Australien och har aldrig haft några problem med dom. /Laila

sidentassen55
2010-09-28 13:58
0

kan du vara snäll och skicka kopior till mig på Hilmas föräldrar ?

Då slipper jag testa henne:-)

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Marita-L
2010-11-29 12:54
0

Putt

Crystal Pearl´s

Headturners
2010-11-29 17:31
0

Vi skickar också till Australien, aldrig varit några problemGlad