Perser iFokus

Perser

Etikett08-omplaceringar
Läst 3504 ggr
luna03
2010-11-23 00:08
0

omplacering, honer

hej, jag hjälper en vän till mig att omplacera två st perser tjejer. själv kan jag ej ha dem då dem inte kommer överens med min hona hemma. båda är två år gamla och avelsgodkända. så den som vill börja med avel så är det bara att maila mig. pengar inte det viktiga utan hemmet, dock tar jag 1000 kr st så jag vet att dem kommer till rätt hem.

Marita-L
2010-11-23 08:31
0

Jag tycker att du skall försöka övertala din vän att kastrera dom först innan hon säljer dom.

De kan fara väldigt illa ut om dom säljs fertila för en liten penning.

En kastrat mår mycket bättre och dom som köper en kastrat vill verkligen ha en vän för livet.

Glöm inte prata med uppfödaren till dessa två innan så att hon/han får veta och kanske ha en möjlighet att köpa tillbaks dom.

Om det nu inte är så att din vän är uppfödaren.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Amorstroll
2010-11-23 15:40
0

Jag håller med Marita här till fullo!

Lycka Till !

önskar

Gun-Lis

S*Amors Troll

Perser & exoter

http://www.amorstroll.com

[sarotea]
2010-11-23 17:59
0

Det är väl jättebra om någon vill utöka sin avel och får göra det för en billig penning, fattar inte vart folk får för sig att dem skulle hamna i ett sämre hem för att de kostar mindre. Det har väl inte med priset att göra, man är väl inte sämre människa för att man tjänar mindre pengar..

Hoppas dem hittar ett hem!

yadhayezibas
2010-11-23 18:35
0

Är det fina honor som kan tillföra aveln nåt positivt så ser jag ingen anledning till att kastrera. MEN det är ju faktiskt så att många som avlar oseriöst köper på sig billiga katter o avlar på dom. Väldans tråkigt…

[sarotea]
2010-11-23 18:55
0

#4 - varför är det tråkigt?

MonicaLagerquist
2010-11-23 19:13
0

Alla katter passar helt enkelt inte till avel.

Stolt ägare till tre La permer

luna03
2010-11-23 22:35
0

hej, det är så här att katterna är så fina och fått fina kullar att det är synd att kastrera dem. därför säljer hon dem för en billig peng för den som vill fortsätta avla på dem.  och jag tror att alla på denna forum är seriösa kattälskare och därför la vi en symbolisk summa bara dem kommer till ett bra hem. Glad… dessutom är dem unga. båda finns i stockholm för den som undrar.

sommanbaddar
2010-11-24 10:42
0

Tycker man i första hand skall fråga uppfödaren, om de vill ha katterna åter.

Men tyvärr är det få som vill detta! Gråter verkar som om när man sålt katten, så är man inte längre intresserad.

Sedan tycker jag att man kastrerar dem, för att slippa se dem hos sk bakgårdsuppfödare och hamna i en massproduktion av blandraskattungar.

MonicaLagerquist
2010-11-24 12:11
0

Ja jag skulle inte sälja någon vuxen fertil katt till någon jag inte kände sen tidigare .Har katten dessutom fått kull så har den ju lämnat sina gener vidare om det är så viktiga.

Min nyköpta hankatt får jag inte sälja vidare innan han blivit kastrat.Det står i mitt kontrakt.(Kan naturligt omförvandlas om så behövs)

Annkis54
2010-11-24 12:49
0

i mitt kontakt på 2 av mina importer så står det samma #9
o det går inte att ändra/omförvandla/omförhandla:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[sarotea]
2010-11-24 17:52
0

lite nyfiken, är det näringsidkare emellan? Annars gäller inte kontrakt näringsidkare-privatperson.

MonicaLagerquist
2010-11-24 18:14
0

Vi är uppfödare båda två.Sen tillhör jag faktiskt dem som tycker att ett avtal det håller men.

[sarotea]
2010-11-24 19:42
0

javisst, men det ska göras klart att det inte är ett kontrakt som får några konsekvenser om det bryts.

MonicaLagerquist
2010-11-24 19:55
0

Nu är vi OT men om man som privatperson köper katt av en uppfödare och uppfödaren säger att h*n inte vill att man avlar på den och man ändå gör det så har man ju snabbt visat att man inte är att lita på och då kommer man att få det jobbigt framöver.Det lär ju inte vara många som är villiga att låna ut hankatt eller rekomendera en till andra uppfödare.

luna03
2010-11-24 23:03
0

hej alla… det står inget på hennes kontrakt om att man måste kastrera katten innan man placerar om katten… faktum är att uppfödaren själv sa att man får göra vad man vill med katten då man har köpt den… och jag själv tycket så här varför ska man kastrera så fina katter när dem som är seriösa vill fortsätta med detta.. som sakt så är väl alla här seriösa?? dessutom så släpper jag ej iväg katterna hux flux bara så där utan ser till att dem får det bra så klart.

Marita-L
2010-11-25 09:45
0

#15 Därför att dom skulle må bättre och att man vet att dom skulle få det bra.. Dom har ju redan haft kullar skriver du och kanske räcker det?

Om din vän nu väljer att sälja dom i avel så ta då åtminstånde ut en okej summa för genom att ta det priset så sållar man också bort dom där oseriösa samlarna som vill köpa en billig avelskatt.

Du skriver att

Det har väl inte med priset att göra, man är väl inte sämre människa för att man tjänar mindre pengar..

Jag tycker absolut inte man är en sämre människa för att man har en sämre ekomomi men man bör nog tänka både en och två och tre gånger innan man börjar med avel då eftersom det kostar en förmögenhet att ha en uppfödning och att det kan sluta med akut snitt osv och det kostar enormt mycket pengar …försäkringar osv kostar ..ja allt och ju mer katter man har ju mer utgifter har man.katter kan bli sjuka precis som vi människor.

Man kan ta en symbolisk summa om dom är kastrerade för dom som då är intresserade vill ha en som dom kan gosa med och få och ge kärlek till resten av deras och sitt liv…en ren gosekatt.

Sedan vill jag också påpeka att det finns vääääldigt trevliga oseriösa människor där ute som inte skulle tveka att komma över en billig avelshona.

Sedan om man har en super fin katt så betyder inte det alltid att den bör vara i avel utan om man bryr sig så bör man också ta sitt ansvar även efter man inte kan ha dom längre.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

MonicaLagerquist
2010-11-25 10:23
0

Plus på allt som du skriver.

Avel är något man planerar långt i förväg och att då köpa in en katt och omgående ta en kull kan sluta i katastrof.Det behöver inte bli så men kan bli så.

Amorstroll
2010-11-25 11:52
0

# 16

Jättebra skrivet Marita!!

tycker

Gun-Lis

S*Amors Troll

perser & exoter

http://www.amorstroll.com

Headturners
2010-11-25 16:33
0

Hejsan!

Är uppfödaren till dessa djur upplyst om att dom ska säljas fertila?

Jag är också nyfiken på vad det är för linjer och vilka färger katterna har?

Ni bör nog ta ett högre pris då perser redan är för billiga i sverige enligt mig, förr såg man perser som hovkatter och riktigt lyxiga djurKyss Dom är ju så vackra och borde få tillbaka sin status, och det får dom ju inte av låga priser.

Tex en Norsk Skogkatt får du ju aldrig under 6 tusen till sällskap, och det är ju viktigt att vi som älskar perser rasen ser till att hålla uppe deras status.

Bara lite tankar, givetvis e det ju upp till var å en.

[MonEnil]
2010-11-25 17:23
0

Chansen att få goda hem till vuxna katter som annonseras ut som billiga avelskatter är i det närmaste obefintlig. Tvärtom hamnar sådana katter ofta i misär och en karusell av fortsatta omplaceringar. De intressenter som dyker upp drivs mest av tron att det finns pengar att tjäna, och när man slutligen upptäcker att så inte var fallet säljer man katten vidare till nästa lycksökare. 

Om man av någon anledning måste omplacera katter ska det präglas av omsorg om katterna. Det ska inte vara någon välgörenhet till personer som plötsligt kommer på att de ska börja med uppfödning, kanske utan både stamtavlor och annat, bara för att de kan komma över billiga okastrerade katter som är färdiga att producera.

Annkis54
2010-11-25 17:40
0

håller verkligen med er här
ska katterna säljas som avelkatter..så ta åtminstone 5000 för dem.
då är risken minimal att man stöter på "samlare" eller andra oseriösa.
Eller kastrera o sälj för kastreringskostnaden…plus lite till.
Gör inte misstaget att låta köparen kastrera…
det har jag gjort några gånger…men inte har de blivit kastrering inte…
det har blivit omplaceringar eller gatukorsningar.
OBS vi säger detta för att vi vill försöka undvika att katterna blir flyttade på fler gånger. Ju billigare man säljer en katt..ju större risk för impulsköp. nästan vem som helst kan klämma fram en tusenlapp…men 5000 eller uppåt…då får man planera lite
hoppas verkligen att dessa får en superbra hem….kanske som blivande avelsdjur.
O för den som säljer…så är det ju ingen nackdel att få ut mer pengar…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sommanbaddar
2010-11-26 16:50
0

#20 - du har så rätt! Sunt förnuft, härligt att se!