Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3122 ggr
Luna1988
0

Ny på persersajten! Presenterar min Busan :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Busan är en tjej på 2,5 år. Vi köpte henne som kattunge.  Hon är underbar, kelig och väligt social "pratig". Använder henne enbart som sällskapsdjur, inga tävlingar eller liknande. Hon är en innekatt, men har flera katter hon kan leka med varje dag i resten av huset.. hennes "bas" är dock i våran del av huset, men "rastar" henne i resten av huset så att säga :P Har henne ute i en hage på sommaren, den ni ser på bilden.
Hennes största problem är rinniga ögon, så har ni några tips på hur man kan minska rinnandet så tar ja dem med glädje!!

Marita-L
0

Hej och välkommen hit Glad

Jätte söt tjej du visar.

Jag kan känna när jag tittar på ditt foto att jag tror att hon kanske har något på g i sina ögon och behöver lite medicin att få bort det.

Många tror att persers ögon rinnner och det är normalt och på så sätt så ser dom inte att det är något som är fel och medicin behövs.

Men ögonen skall inte "rinna" ..lite vätska som kommer över ögat är okej men ögon som rinner massa och man sliter med detta hela tiden är inte som det skall.. det kan vara en infektion eller hår som skvaver på hornhinnan som man själv kanske inte alltid ser. Det kan vara täppt i tårkanalen… ja det finns många orsaker.

Jag tycker att du skall kontakta ditt veterinär så dom får göra en undersökning.

Lycka till med din lilla tjej för söt som bara den är honKyss

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

IdaJ
0

Hej och välkommen hit!

Jag håller med Marita. Behandling först till ögonen om det behövs. Sen finns det eye envy som är jättebra om katten har mycket rinnande ögon…

[MonEnil]
0

Jättesöt katt, din Busan!

Luna1988
0

Hej hej, tack för era svar :) Jätte kul å höra att ni gillar henne :D. Jag har varit hos veterinären för ögonen förut och då fick hon droppar med antibiotika i… Men rinnandet kom tillbaka efter ett tag och då sa veterinären att vi fick "leva med det" och hålla efter. Finns det någon annan behandling som faktiskt hjälper?? Var kan man köpa eye envy?

Hälsningar/ Carrolin

[MonEnil]
0

Det finns en receptfri salva som heter Noviform, som man kan ge om det blir någon extra besvärlig period. För övrigt är det daglig rengöring med fuktad bomull under ögat. Man får ta det försiktigt, för gnuggande för nära ögonen kan göra dem irriterade.

Jag har köpt Eye Envy på utställning, men du får säkert tips om var man kan beställa det.

En del saker kan göra att ögonen rinner mer; sol, damm, torr luft m m.

Annkis54
0

hej o välkommen hit
jag tycker att jag känner igen din "nick"..o du har ju varit medlem på iFokus sen 2007…så du har kanske varit inne o hälsat på oss:)
ja..du kan få leva med det…men om du tar koksaltlösning eller Bausch & Lomb linsvätska som du köper på apoteket..o tvättar rent varje dag..så hålls det i schack…o vill du oxå att hon ska vara kritvit o fin..så köper du eye envy puder hos Birgitta http://www.welcome-to-anju.com/prodsv.htm 
efter du har tvättat av så tar du med en tops o lägger på där hon brukar missfärga. Har du tur så minskar även "rinnandet" av detta.
Men det gör inte alltid det.
men på detta vis så får de flesta av oss med vita eller vitfläckar..jättefina o rena katter.
Lycka till
hon är jättesöt din lilla
var kommer hon ifrån
Jag tycker att jag känner igen henne oxå:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[MonEnil]
0

Bausch & Lomb linsvätska var jättebra, har i många år använt den till katterna, kostade 35 kr på apoteket, men tyvärr finns den inte längre att få tag i, inte ens hos optikern.

Annkis54
0

#7 attans oxå
undrar varför de tog bort de
jag hittade detta..  http://www.lensway.se/products?search=linsv%E4tska&idx=0&searchtype=SEARCH
men där finns det ju en massa olika B & L linsvätskor
man skulle ju kunna maila o fråga vart det tog vägen
men vad hette det exakt
ingen som har en bild som man kan skicka med o fråga?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

#7 Jag köper den på vårt apotek i Borås..dom har höjt priset nu. Jag betalar 49:- men är helt klart bästGlad

Crystal Pearl´s

[MonEnil]
0

Den hette Sensitive Eyes Saline Saltlösning. Jag har varit inne på flera apotek här i stan och de säger att den är restnoterad. På Bausch & Lombs hemsida ser jag nu att den har upphört, och de rekommenderar i stället Sensitive Eyes® Plus Saline Solution. Kanske är det den som ska komma till apoteken och Plus betyder högre pris.

Marita-L
0

Hm.. jag kan fortfarande köpa den men dom kanske har ett lager då..

Skall fråga nästa gång jag är där..

Crystal Pearl´s

Luna1988
0

Annkis54: Köpte henne för ca 2,5 år sedan i Linghem hos Eva Johansson. Kanske så att du känner henne och har träffat på hennes kattungar?

Så vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag köpa den där Sensitive Eyes Saline Saltlösning eller Bausch & Lombs linsvätska? Något puder för vithetens skull vet jag inte om jag tänker köpa. Det viktigaste är att Busan blir av med rinnandet och om det blir lite brunt efteråt får vi väll leva med…

[MonEnil]
0

Bausch & Lombs Sensitive Eyes Saline Saltlösning/Solution är en linsvätska, och den kan du köpa om du får tag i den, men annars ska man vara försiktig med linsvätskor, för många är avsedda för desinfektion och kan till och med vara frätande.

Zooaffärerna har en del ögonrengöringsvätskor också, bl a Esprée. Rinnandet upphör nog inte, men du undviker att det blir mer irriterat genom att hålla rent under ögonen.

Annkis54
0

#12…tack för info…nej det är nog bara att hon är lik nån
jag tycker….om du inte hittar B&L….eller väljer att köpa den som de nu har istället…(man kanske skulle maila o fråga varför de har bytt den?)
så ta vanlig koksaltlösning
när jag inte har B&L hemma så tar jag 1 dl vatten, 1 kryddmått salt o så kör jag i mikron i 1 minut
sen så tvättar jag med detta när det har blivit ljummet.
Jag kan tom ta o fylla en flaska med den o använda fler ggr
funkar jättebra
de andra flaskorna man kan köpa är dyyyyyyra:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se