Vaccin
Jag har alltid vaccinerat mina katter men inte förrän nu funderar på detta med levande vaccin och avdödat vaccin.
Vad är bra och var är dåligt med dem?
Jag ska leta reda på stamtavlorna och kolla vad vaccinet heter vilket är det vanligast levande/ avdödade vaccinet?
Är det nån som vet hur det är med risken att katten blir frisk smittbärare av vaccinet? Som jag har fattat det så är det om katten får levande vaccin i pälsen och slickar i sig detta som den kan bli frisk smittbärare men jag vet inte om detta stämmer?
(Stjäl tråden litegrann
när vi ändå pratar om fördelar/nackdelar olika vaccin)
Tricat är väl ett levande som är ganska vanligt tror jag
Felocell CVR är oxå ett levande o det var det som mina katter blev så sjuka av.
Bland mina uppfödarvänner här i stan (Trollhättan) så ger vi våra katter Fel-O-Vax IV, som är avdödat.
kommer ALDRIG att ge levande igen
För några år sen så fick vi kattsnuva i mitt katteri..Calicivirus
alla var vaccinerade (levande då) o revaccinerade
Caliciviruset drog över alla katter. De vuxna blev ung. som oss människor när vi får en influensa…men jag hade ungar o de blev såååå sjuka
Funderade då på var jag hade fått det ifrån
1. hade köpt in en ny katt…kollade med andra som köpt därifrån o deras katter var friska
2. hade varit nere på ett djursjukhus o opererat en katt…ringde dit o de hade ingen smitta sa de..
3…hade varit o vaccinerat med levande strax innan det bröt ut…så diskussionerna gick ju om de hade fått i pälsen o slickat av sig
jag la ner funderingarna över detta då det inte gick att få klarhet i detta ändå
som tur var så fick jag i alla fall inga smittbärare kvar
man ska ju ha tur med NÅT
Hoppsan jag har tydligen alltid vaccinerat med Felocell CVR. Jag har aldrig haft någon vuxen eller kattunge sjuk. Innebär det att mina katter eller linjer eller vad det är tål vaccinet?
Är skyddet katterna får det samma om de får avdödat eller levande vaccin?
jag skulle vilja påstå att dina katter klarar av de då
om du tänker efter….har det inte varit NÅGRA reaktioner alls….som du kanske inte förstod var från vaccinet???
jag vet inte om det stämmer, men veterinärer har i alla fall sagt till mig att det levande ger bättre skydd
men om man ser på mitt utbrott av calici så var det när de fick levande…
men jag vågar i alla fall inte ge levande igen
en av katterna tog det mig ett år att få frisk igen

Jag fick ju samma vaccin som du fick i början Felocell CVR Annki, mina klarade ju detta, däremot inte Tricat
#6…ja där ser man
det är alltså olika där oxå
vissa kattägare har ju oxå haft svårt att få veterinären att ge avdödat…jag sålde en katt till Umeå
o hon hade jättesvårt att få tag på avdödat
de veterinärer hon pratade med först tyckte att de aldrig hade hört nåt så dumt

#7 Nä men detta har jag fåt höra så många ggr, vi har en klinik nedanför oss, Mölndals djurklinik. Han säger det är inte vaccinet som är fel på, det är katterna och all jävla inavel
Jag disskuterar inte längre, men min andra veterinär han förstår, Kan göra kastrering mm härnere, han är grymt duktig på vissa saker, men väljer efter vad mina veterinärer är bäst på. Hundarna går ju härnere tex.
Ger helst kattungar avdödat vaccin för att sen vid vaccination 3 ge katterna levande, har aldrig haft problem med vaccin ännu.
#9..menar du att när de har fått de 2 första så är de "starkare" o kan då klara levande?? låter ju förnuftigt
när jag fick reaktionen här hos mig
så vaccinerade jag en kattunge som var född hos mig…vacc 1 o 2….det var den som reagerade så starkt
samtidigt som andra vaccinationen på den så vaccinerade jag en nyinköpt exo, 2:a vaccinet o hon fick reaktion men inte som min uppfödda
så vaccinerde jag 2 vuxna samtidigt o de fick oxå reaktioner
när man har råkat ut för sånt här så blir man ju rädd för avdödat oxå. När jag skulle iväg o vaccinera gångerna efter så var jag rädd att de skulle rasa igen.
Nu har väl rädslan lagt sig lite men inte helt
Ger alltid kattungar lite homeopatmediciner efter vaccinet nu för tiden.
Ja, det är så jag resonerar, då har de ju fått en start på det något mildare. Jag tror inte på att starta med levande då det alltid kan vara svårt att veta exakt koncentration på innehållet i just den ampullen. Är även på vuxna katter extremt noga att de inte drar upp vaccinet och sölar i rummet och att sedan sprita av katterna i nacken efteråt så ingen slickar i sej av eventuella rester.

#11 Tror detta kan vara bra som du säger, tror med de kan klara levande vaccin vid vuxen ålder.