honor som skvätter
jag har en fråga jag undrat länge nu..
varför skvätter hon katter inne lyfter på sin svans o skakar på rumpan o kissar lite
detta är min kompis katt som gör så här katter vänder rumpan till på gardiner osv o slår en sjua
brukar verkligen hon katter göra så här?
tacksam för svar
En del honor kan göra så när dom löper..några kan göra det i protest..eller av en ren vane sak.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Ingen rolig historia, samma som en hankatt som strilar, vet en katt som gör så, hade aldrig låtit katten vara fertil
Jag har också ägt en hona som hade det beteendet, jätte tråkigt och jobbigt. Jag skulle inte heller låta den katten vara fertil. Min katt började strila någon enstaka gång när hon löpte sen ökade detta med strilningarna så det blev mer regel än undantag.
Hon fick en kull med ungar , två av tre honor ärvde strilningsgenen ( om det finns någon) tyvärr. Jag fick senare veta att även honkattens mamma strilade. Vet någon om detta är ärftligt eller hade jag bara otur?
#3 jag har också haft en hona som strilade när hon löpte. Vi stod ut tills hon tagit sin EC titel sen var vi tyvärr tvungna att kastrera henne, det blev för jobbigt. Hennes syster var likadan och ett barnbarn till min hona blev också likadan. Verkar uppenbarligen vara ärftligt…det går ju inte att hålla dem fertila någon längre tid.

Ja detta är ärftligt! I regel äger barn detta efter honan.
Der är tråkigt när man köper av hona tänkt till avel, och får reda på att mamman och tidigare syskon strilar. Alla honor bryter ju inte sitt strilande när de blir kastrerade/sterilicerade heller.
Hur vanligt är stril linjer på honor?
jag har min gamla Bettan
hon är hopplös på vissa grejer
fast hon kissar inte på det viset som du beskriver…men lyft svans
hon kissar mer som vanligt
kan inte ha nån badrumsmatta tex. den kissar hon in direkt
lägg inte en plastpåse på golvet….kissar
nån liggdyna eller bädd som man vill ha till katterna..kissar
lägg inte hallmattan för nära ytterdörrren….kissar
lika illa efter kastrering som före
hennes föräldrar o andra innan henne vet jag ingenting om
men hon har inte gett det i arv till nån
jag står ut så länge som hon håller sig på grejor som går att tvätta…men går hon i soffan eller liknande så är det kört för den gamla damen. Hon har hållt på så här i alla år. Hon är nu 11 år
i hennes fall så tror jag att det är revirmärkning
hon är fortfarande chefen här hemma
det där med att lyfta på svansen o skaka gör ju många katter utan att skvätta….oxå
#7 Min hona var värre, på köksbänkar, brödrosten, kaffebryggaren stekpannan om den stod kvar på spisen. Ja du förstår att situationen blev ohållbar.
Hennes kissande kom smygande från ettårsåldern, på något sätt väljs man in i det till en dag när det var nog. Hon hoppade upp och strilade i min frukost

#8…..hahahahahahahaha..*asg*…skrattar så jag gråter..
.
Förlåt….men det var liiite roligt det där.
#9 Det var inte kul, jag var ny gravid och att äta frukost var problem redan innan om du förstår

Ja jag förstår. Såg bara det lustiga i det när jag läste. Grymt jobbigt när dom börjar med såna saker.
Fick ont i magen…små fnissar lite om det är ok?
Så här i efterhand är det OK
Kombinationen illamående, kattkiss i brödrosten ( tänk dig lukten när man sätter på dem) kaffebryggaren luktar också varmt kattkiss + att det kommer kiss på flingor och mjölk från en passerande kisse behöver jag säga mer
#12…nu skrattar jag oxåa
men jag förstår dig då
o Lars_Kd har varit med om att hans katt kissade i sängen…men det var bara när hon löpte va hehe

#12….gõtt att komma in här på morgonen och se denna forums del. Nu fick jag skratta ännu mer…hahahaha. Usch ja, vilken humor man har. Sorry sorry.
#13. Ja Anki, våran goa Tingeling började kissa i sängen och vid ytterdörren när hon började löpa. Men det var sista gångerna hon löpte innan vi började med PP, sen har hon inte gjort det. Men va grymt det var en sväng Anki. Vi hade ju inte sett henne göra det så vi trodde först att det var Sky som hade börjat märka revir, så hans kulor låg risigt till en sväng. Men sen så såg vi ju henne i en spegelbild när hon satte sig vid ytterdörren och kissade.
Första gången min hona löpte kissade hon på allt som var av fuskläder (soffan, hundarnas bia-bädd osv). Hon har aldrig gjort om det sedan så det var väl en hormonchock!

#8 Ursäkta men man kan inte annat än ha ett stort leende
Men va jobbigt för dig!
Kul att kunna glädja er
har alla era katter gjort det med "lyftapåsvansen-sättet"
eller på vanliga sättet????
#18 min hona kissade både vanligt tex i sängen på mattor osv och strilade, hon var även då väldigt dominat och kunde också få för sig att para de andra honorna eller flyga på dem och slåss med de utan anledning… "peppa peppa" så slutade hon helt med allt sådant efter att hon blev kastrerad. Vilket jag är väldigt glad över 

Jag har en konstig grej mellan våra 2 nya honor här. När jag skurat lådan, bytt el så, då tävlas om vem som ska inviga dem, så oftast tar de en varsin, men..de nöjer sig inte med detta, sen går de vidare t respektives invigningslådor och kissar en gång till el bajar, jag sitter bredvid så jag kan ta bort