Vilket mönster på min husis?
Hej allesammans!
Tänkte att jag skriver här inne istället för på katter.ifokus eftersom jag trivs bättre här, trots att det är en husisfråga jag har.
Tänkte höra vilket mönster min husiskille Trisse har, är han tabby eller solid? Jag har så svårt att se. Har hört att man kan titta på nosspegeln om den är ljus eller mörk men hans är hälften/hälften..
Kan någon hjälpa mig? :)
Tack på förhand!
Mvh Jessica
hej…jag kan egentligen inte detta alls…
men Marita håller på att lära mig…(utan att veta om det:):)
så jag tror faktiskt att han är tabby….
o jag tror även att hans nosspegel håller på att bli mörkare
ställer du ut honom så be om en bedömning
men jag tror att du kommer att få svar som säger tabby
haha….så blir det nog tvärtom
men du läste vad jag skrev va
att jag håller på att lära mig:):)
Tack så mycket!
Alla svar är välkomna, även om det bara är gissningar.
Tycker det är så svårt eftersom han inte har det där typiska tabbymönstret men man ser ändå att det finns något där.
Jag ska ställa ut honom om några månader i seniorklass och innan dess så måste jag ändra hans huskattbevis eftersom han är reggad som blåtigré (vet inte alls hur det gick till
) så jag tänkte försöka få det rätt innan jag ändrar, eftersom det kostar att ändra det igen sen..
Jag tränar oxå på mönster.Håller nog med föregående om att det är en rödtabby.Tänker på att han är ljus under hakan och mönstret syns bra på bilden där han ligger. Men kan ha fel.
#7 Creme är han väl iallafall..? :S
På vissa bilder ser det knappt ut som att han har något mönster men på vissa gör det det. Det är ju inget klassiskt tabbymönster han har..
För mig ser han ut som en tabby
söt är han också
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Tabby tror jag också

Cremetabby, helt klart
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Okej, tack så mycket för hjälpen allihopa!
Visst är han jättesöt, väger hela 7 kg gör han också 
Tänkte bara höra, hur ser man annars om han skulle va spökmönstrad..? Kan man se på något annat sätt än bara på nosspegeln? Har jag drömt eller kan man se på "glasögonen" och öronkanterna..? Hur ser man det då?
jo, du har rätt
en "äkta" icke spökmönstrad "ska ha"
"vita glasögon"
"vitt i öronen"
"vit under hakan"
han är ju vit på noskuddarna…o hakan
öronen syns det ju inte så mycket på honom (för mitt otränade öga)
sen finns det ju bra o mindre bra tabby oxå…så ……
Okej, tack så mycket 
Men då är han cremetabby då alltså..? Det vita är väl inget att regga som vitt va.? Det är ju mer väldigt ljust creme..
Hej!
Det ser ut som rödsilvertigré.
Svårt att se på fotot, men om du räknar svansringarna är det en tabby om det är 5-6 breda ringar och en tigré om det är 7-8 smalare ringar.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Nja, silver är han nog inte. Han är bara lite, lite ljusare creme i underullen, inte speciellt mycket ljusare än den vanliga pälsen..

Nä inte är han silver, det kan jag absolut inte tänka mig. Lite ljusare undertill är ju de flesta katter med färg….
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Jag tror iallafall att han är silver. han har alla tecken för det, vita hår inne i öronen, det ljusa under näsborrarna, ljusa hakan och mest tydligt, den randade svansen, med tydliga nästan vita ringar, så ser inte en solid rödtabby ut.
Dessutom, är det vanligast med silver på huskatt. En rödtabby utan silver är ganska ovanligt.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag har fortfarande ganska svårt att tänka mig att han är silver eftersom han inte är ljus i underullen, jag har en svartsilver här hemma och hon är vit i underullen. Dessutom är väl inte Trisse röd, han är väl creme..? :/
Röd tabby (ickeagouti).
Så här ser den ut i färgerna.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Röd silvertabby (agouti)
Så här ser den ut. Just denna katt är väldigt tydlig i silvret, därför att cameo finns i stamtavlan.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Jamen Erna, han är ju CREME !!!!!!!
Hälsar Lotta P

Här är en bild på min egen rödsilver tabby exotic hane
CH Prästkragens Arash. Han har lite otydligare tecken.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Svårt att avgöra på bilderna, eftersom en del är så mörka, men han kan ändå vara röd. Jag tycker att han är för varm på ryggen för att vara en creme. Fast det är svårt med röda färger, han kan lika gärna vara en kall röd som en varm creme. Man bör se katten live för att vara riktigt säker.
Kan du färgbedöma honom på morgonen innan tävlingen?
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Eftersom han är husis så tävlar dom ju inte i färger och jag hade väl mest tänkt att få rätt mönster på honom eftersom han nu står som blåtigré och jag vill ändra huskattbeviset innan han ställs ut.
Hur går det till om han ska färgbedömas? Då kommer han väl ändå stå som blåtigré i katalogen och det blir ju bara så fel..

Hälsar Lotta P

Jag tycker att han ser ut att vara cremetabby. Eftersom jag i många år haft husisar både egna och som stödhem så har jag aldrig hört talas om att det skulle vara vanligt med silver på dessa. Har haft en del creme och röda katter men inget med silver i. /Laila

Hälsar Lotta P

Rent genetiskt är det vanligast med vitfläck och agouti på huskatt.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Min sambos syster har en huskatt som är svartsmoke
Hon ser kolsvart ut på håll men när man delar på pälsen så blir hon vit nästan. Skitfrän! 
För mig är det helt klart en creamtabby, har två egna fast perser då
Det är också svårare att få lika fina tabbymönster på cream som på röd, oftast på röd är dom mycket markerande medans på cream lite sämre..
Söt Kisse
Sussie
Okej, tack så mycket allesammans! 
Tack Sussie! 

skulle också säga creamtabby men en lite annan fråga som kan vara relevant även om det kanske är lite osannolikt.
varför står han innan som blåtigre? hur såg han ut som liten och finns det skogis bakom honom om du har någon aning?
vet att det finns en färgvariant som jag inte kommer ihåg namnet på men som innebär att katten egentilgen är svart (brun) men blir röd när pälsen utvecklas, vet inte vilka raser som har detta men vet att skogisar har det och kan ju vara så också om man vill söka lite mera brett i vilken färg han är.
#36 Han har varit hemlös innan han kom till oss som 3-åring och jag kunde inte några mönster eller EMS koder när jag ansökte om huskattbevis så jag skrev cremerandig. Jag vet inte alls hur det blåa kom till men tigré blev väl för att jag skrev randig.