nybörjaree
Hej är nybörjare.
detta gäller kattutställningar? jag har besökt några och undrar hur ni seriösa kattuppfödare och utställare tycker om folk kommer och vill tala med er om katter och klappa katterna och sånt. blir ni störda eller är man välkommen?
det är ju det bästa sättet att få se dom live och höra hur dom är.

Jag tycker det är kul och roligt att visa sin katt och så.Men oftast tycker jag att besökarna kommit precis när man ska fram med sin katt och då är det ju ingen tid till "snack".
Men ett bra tillfälle att marknadsföra katter/utställning:)

Jag håller med frukove.Men man behöver inte vara otrevlig som en del som man hört blir:(Det är ju jättetråkigt.Vi ska ju vara glad för att det finns intresse. Men som besökare är det bra om man kommer mer mitt på dagen tycker jag.
Nu har jag själv inte ställt ut min perser men jag har ställt ut huskatter och jag tycker det är jättetrevligt när folk kommer fram och pratar. Dom flesta vet inte om att man kan ställa ut huskatt så man blir lite som en "huskattsambassadör" på utställningar :)
Klappa får dom gärna göra om katterna inte ligger i buren, brukar ibland ha dom i mitt knä och då går det bra. Men jag håller med frukove, oftast så kommer det fram folk när man gör sista finishen innan bedömning och jag är jättepetig med pälsen så då vill jag helst inte att någon klappar :P
Det som är lite tråkigt är att innan jag skaffade min perser så var jag jättenyfiken på rasen och försökte prata med perserutställare eftersom jag aldrig ens hade tagit i en perser, men alla tittade alltid bort och undvek mig när jag försökte närma mig. Men det kanske alltid va så att det snart va dags för bedömning :)
Det stämmer antagligen, undvikande blickar kan nog tyda på att katten ska fram till bedömning, för då är man rädd att någon ska komma och ta på kattens päls. En hand lämnar ju alltid mer eller mindre spår efter sig (tänk på fingeravtryck). Som besökare är det säkert inte lätt att förstå hur mycket det hänger på håret hos domaren.
Jag tycker det är roligt när besökare är intresserade av rasen och vill prata. Utställning är ju det bästa tillfälle vi har att nå ut till allmänheten med hur mysiga katter vi har.
För att få ut så mycket som möjligt av ett utställningsbesök bör man komma tidigt så att man kan se bedömningarna vid domarborden. Det är där man ser katterna bäst.
När den första bedömningen är klar är det antagligen lättare att få några vettiga svar från oss utställare vid burarna. Även utställare har tävlingsnerver. Det som är extra nervöst inför bedömningen är att samtidigt som man måste hålla katten snygg tills det är dags måste man ha koll på när man ska bära fram den för att inte bli struken.

Har läst om detta att just perser ägare skulle vara otrevliga på flera forum. Jag för min del tycker inte att det stämmer då jag bara går fram o pratar med folk o ber om tips m.m. och är trevlig som jag ju alltid är. Och säger att de har vackra katter, detta kommer man långt med må jag säga =)
När man ställer ut mina katter så får självklart folk klappa katterna, det e ju bara kul. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
tackalla.
Jag tycker det är roligt när det kommer fram besökare som vill prata eller titta på katterna. Ibland är man förstås lite stressad om det är precis innan man ska upp men då kan man ju förklara det…
Jag håller med Ida här
jag är alltid tillmötesgående…är det stressigt så säger jag det..o ber de komma tillbaka lite senare
skulle aldrig falla mig in att vara "mindre trevlig":)
Hej igen Nu har jag besök kattuställningen idag i skogås, kanske en del av er där.
jag kom vid 11 och då fann det endast fyra kvar att se på av de raser jag ville se. perser och Exo.
När är bäst att komma? bedöms de alltid först på dagen…
Lena
Tydligen var det bara 14 PER/EXO där idag. De brukar bedömas först. Ofta börjar bedömningarna innan utställningen ens öppnat för besökare, så det gäller att vara tidig. Tyvärr räcker inte ens det ibland. Hoppas du fick något nöje av besöket.