Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 372 ggr
Marita-L
0

Tidig kastrering?!?

Ja vad tycker ni om det?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Jag tycker det är helt fel…

Crystal Pearl´s

Leonis
0

Klart man ska göra det, finns så många hemlösa katter som far illa så kan man medverka i tidig kastrering så helt klart JA till tidig kastrering.

Marita-L
0

# Men vad menar du med far illa?? Det kan dom ju göra ändå…
Varför kastrerar du dina ras katter så tidigt?

Jag tycker att det är fel att göra det på så små som 12-14 veckor.

Crystal Pearl´s

Cajza
0

Jag tycker inte det känns rätt att göra ingrepp som man inte måste på sådana små liv. // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Annkis54
0

Jag får nog lov att säga…att efter de diskussionerna som jag sett här…med för o emot
så har jag inte ändrat ståndpunkt
inte tidig kastrering för mig i alla fall

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

6-12 månader…litet beroende på hur de utvecklar könsmognad tycker jag är lämpligt. Veterinärer säjer ju att det inte är någon fara med tidig kastrering, men så länge man håller koll på dem, så hinner man i tid, om man inte vill de ska utveckla könsdrifterna el. om det är utekatter.

Ser ingen större vits med att göra det jättetidigt, men jag tycker att utekatter ska kastreras…har fått en hel utegrupp nerpissad, mattor, barnvagn m.m. Den dagen jag får tag i ägaren, så får han/hon en räkning!!!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

AnnicaK
0

Klart emot, skulle inte utsätta mina små för detta.

Papris
0

Jag förstår inte meningen med det överhuvudtaget… de e ju så små så de kan ju inte ens "producera" nå nya…

Kittentotts
0

Detta är för mig ett hemskt grymt ingrepp på en så liten individ.

Marita-L
0

Håller med…nej nej usch usch..

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

#8 Det är ett extremt sätt för uppfödaren att försäkra sig om att katten inte får några avkommer (kanske för att man vill hålla på linjerna eller liknande). Risken finns ju att den nya ägaren tar kattungar på katten även fast den har avelsförbud eller avelsrestriktioner, antingen oreggat eller att avelsförbudet tas bort om när man reggar till annat förbundet. Vilket förstås egentligen inte ska hända! Extrem utveckling…

Kittentotts
0

Jo det är ju därför de kastreras, inte ens den saken skulle få mig tänka i dessa banor.

Marita-L
0

Då är det nog bättre att hålla på hela katten tills den är tillräckligt gammal..

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Ja absolut! Låt ställa katten o meritera upp den under tiden, men finns väl inte plats t dem.

Summerwinds
0

#12 precis, det är konstigt. Men tyvärr ganska vanligt i tex Holland och USA…

Papris
0

Mycket regler e det, kastrering, avel, förbud och så vidare. Det är faktiskt levande djur…

Kittentotts
0

Så rätt Natalie, men en del går in för det såSkrattande

simzonites
0

Är väldigt emot kastrering av kattungar, ser ingen vits med det överhuvudtaget! 6 månader räcker gott och väl för katter som blir könsmogna tidigt.

/Lotta

/Lotta