Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1163 ggr
Marita-L
2007-03-11 17:42
0

Priser

Vad har ni för priser?

Sällskap..
Avel..
Utställning..
Eller allt..
Topshow..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

KungBores
2007-03-11 17:45
0

Jag ligger på ett spann från 3000 - 8000 kr. Där sällskap är det lägsta och utställning det högsta. Avelspris ligger på drygt 6000 kr. Säljer aldirg någon katt till Top Show eftersom man aldrig kan garantera hur det ska gå för katten på en utställning.

Kittentotts
2007-03-11 17:47
0

Detta med priser är svårt, man kan ju aldrig säga en katt kommer bli Topshow..Man kan aldrig säga den kommer vara kanonbra utställningsexemplar.

Jag har 4000:- fär en sällskap och emallan 5000-6000 för en jag tycker är fin.

Marita-L
2007-03-11 17:51
0

_Säljer aldirg någon katt till Top Show eftersom man aldrig kan garantera hur det ska gå för katten på en utställning.
_Jag har stött på några sidor där det står Top Show under och jag har alltid tänkt precis som du..hur kan man garantera detta. hm..tyckte inte heller att just den katten hade mer än den som dom skulle sälja för utställning.

Dina priser är nog som mina.

Crystal Pearl´s

Ellinor Johansson
2007-03-11 18:13
0

En topshow katt,  är det en kisse som i de flesta fall blir nominerad?

Eller är Topshow som kan bli E. Ch?

För att kunna veta något om utvecklingen måste uppfödaren vara mycket förtrogen med linjerna, gärna gjort kombinationen innan.

Marita-L
2007-03-11 18:15
0

#4 okej då är jag med.

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-03-11 22:15
0

jag har mellan 3000 o 7 kanske 8000:-
en som har nån form av fel…sned i näsa…svansknick, navelbråck…alltså REN SÄLLSKAP 3000
avel…men kanske NÅGOT långnäst…men i övrigt rastypisk från 4000
o sen om jag bedömer de som snyggare…7000
har ännu inte sålt nån över 7000
men det är förhoppningsvis bara en tidsfråga
själv har jag betalat betydligt mer för mina avelsdjur

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Leonis
2007-03-11 22:19
0

1500kr ren sällskap som har nån defekt och  upp till 5000kr för utställningskatt, säljer inga till avel då jag säljer med avelsförbud.

Ellinor Johansson
2007-03-11 22:33
0

#7  Jag vet inte vem du är eller vilket förbund du tillhör. Jag måste bara få fråga, Har du egen hane? Är du vererinär? Registrerar du? Chippar du? Om du tar 1500 kr för en kattunge får du ju lägga till mycket pengar på varje unge.

Varför säljer du dina kattungar med avelsförbud?

Leonis
2007-03-11 22:47
0

Ja jag har egna hanar, nej jag är inte veterinär,måste man vara det då man säljer för 1500-5000kr? Klart jag registrerar,vaccinerar 2 gånger,besiktar,idmärker, dolda felförsäkrade 3 år samt kattungepaket med varje unge. Säljer med avelsförbud då jag anser det är bäst för katten och köparen som skaffar sällskapskatt. Hanungarna kastreras innan leverans vid 14 veckor. Tjäna pengar kan man aldrig göra i en uppfödning och jag har uppfödningen enbart för hobby inget annat.

Papris
2007-03-11 22:51
0

#9 Kan man kastrera katter vid så ung ålder… Ska inte katten va könsmogen först!

LarsiForshaga
2007-03-11 23:02
0

#10 Vart jag än läser om detta så står det såhär:

1)När kan katten kastreras?
För att kunna kastrera en katt måste den vara könsmogen. Detta infaller vanligen mellan 5-10 månader, men hos vissa raser, t.ex. perser, kan detta infalla långt senare. Din veterinär hjälper dig att fatta rätt beslut. Hos en hankatt märks könsmognaden genom att han börjar jama annorlunda och högljutt, samt senare kissa lite här och var om han inte kastreras. Urinen blir mer frän och illaluktande. Allra bäst är det om man kastrerar honom innan detta kiss-beteende infinner sig, eller åtminstone så fort som möjligt

2)

Katter blir i regel könsmogna före ett års ålder, oftast runt 6-10 månader beroende på när på året katten är född och vilken ras den tillhör. Kastration rekommenderas därför från 6 månaders ålder.

En nackdel med kastrering är en tendens hos katten att öka i vikt. Det gäller både honor och hanar men är individuellt. Om katten ökar i vikt måste kaloriintaget minskas genom att man i första hand byter foder till en sort med lägre energiinnehåll, t.ex. s.k. lightfoder.

Försöker hitta någon vett som har sagt att man ska göra det tidigare. Fundersam

Papris
2007-03-11 23:05
0

#11 Precis vad jag har läst, kan inte tänka mig att en kattunge vid 14 veckor börjar jama annorlunda och kissar lite här och vad.

Leonis
2007-03-11 23:06
0
Ellinor Johansson
2007-03-11 23:06
0

Jag jobbar heltid och vet mycket väl att man det är ett fåtal som får ett överskott på sin uppfödning i slutändan. Jag tror inte att det är lusten att tjäna pengar som driver en uppfödare.

För min del är det själva avelsarbetet som är drivkraften, tankarna runt parningen, möjligheten att följa resultatet och se om mina avelsmål går att uppnå.

Vad är dina avelsmål? Hur tänker du eftersom du inte vi sälja avelsdjur? Har du möjlighet att hålla så många avelsdjur så du kan utveckla din avel?

Jag hoppas att du ger dig tid att svar på mina frågor

Kittentotts
2007-03-11 23:07
0

#10 Vissa kastrerar sina små så där Natalie, men lyssna inte på detta, finns mkt konstigt i denna världen förstår du.Jag anser detta grymt, har svårt ta en spruta ge chip mm, och så ska någon kastrera en liten bebis.USCH! Kan förstå om det fanns orsak, men här handlar det om äckligheter. Förlåt jag blir ledsen bara av läsa en liten ska behöva utstå detta vid 14 veckor

simzonites
2007-03-11 23:08
0

#10 Vi har tidigare haft en tråd här på forumet om kastrering vid så tidig ålder, alltså på kattungar. Jag har efter det frågat runt hos olika veterinärer här i kring och fått samma svar, ingen av dem kan se någon fördel i att kastrera kattungar. Inte heller är det något som förekommer här. Vid 6 månader kastreras många katter, detta på grund av att vissa raser blir könsmogna tidigt. Om man kastrerar kattungar så riskerar katten att bli långbent, "valpig" i sitt utseende.
personligen ser jag inget som motiverar att kastrera kattungar innan flytt, de går igenom mycket ändå; avmaskning, vaccinationer osv. Sedan lämnar de mamma och syskon för att hamna i en helt ny miljö, nya människor/djurkompisar, nya bakterier osv.

/Lotta

/Lotta

LarsiForshaga
2007-03-11 23:09
0

#13 ok…ska ringa en bekant som är vet.spec och be honom läsa det där och se om det är något som är på gång hos alla vet. Tackar för svaret! Flört

Leonis
2007-03-11 23:12
0

Jo hade det varit annorlunda runt mina katter så skulle jag mer än gärna sälja okastrerade men då det är som det är blir det kastrerade. Sen är ju det så att jag har under alla år fått höra att mina katter är skit och inte rastypiska dom har inget att tillföra rasen sa en större uppfödare,så varför ska jag då sälja som avelsdjur?

Papris
2007-03-11 23:13
0

#13 En vetenskplig studie utförd i USA desutom. Det står att det verkar inte innebära några större rikser för katernas välbefinnande.

Men men… man tar tills sig det man vill höra… själv tycker jag ändå att det är mycket tidigt…

Ellinor Johansson
2007-03-11 23:14
0

Har jag fattat det hela rätt? Uppfödarna väljer att kastrera sin hankattungar innan de säljs för att de inte ska kunna användas i aveln?

Kittentotts
2007-03-11 23:15
0

jaha! Oskyldig

Papris
2007-03-11 23:18
0

vad e meningen egentligen, vill man va ensam med att föda upp perser eller vill man att e ska dö ut så småning om…

simzonites
2007-03-11 23:18
0

Bara för att de gör det i andra länder i detta fallet USA innebär ju inte att vi måste följa efter och göra likadant?

/Lotta

LarsiForshaga
2007-03-11 23:19
0

#22 för att inte sprida linjen vidare antagligen!?

Ellinor Johansson
2007-03-11 23:21
0

Ok. Den första tanke som dök upp i huvudet är att man kan undra om det finns en massa icke önskvärda defekter i linjerna så att uppfödaren behöver gallra lite. Det kanske inte är så bra för ryktet om andra uppfödare börjar avla de de linjerna och en massa oönskade saker kommer fram.

Kittentotts
2007-03-11 23:21
0

Hoppas de flesta älskar sina små så mkt så de slipper skäras i så tidigt, hade aldrig klarat skära i mina så ynkliga o små de är.Håller med dig Lotta, varför gå efter en artikel som denna ovan, man kan ju gå på känslan.

Leonis
2007-03-11 23:22
0

#22 som svar till dig så kan jag hänvisa till mitt tidigare inlägg. Jag får höra av större uppfödare att mina katter är skit och har inget att tillföra rasen, dom är dåliga  i stammen så det är inget att ha enligt dom, därför kastrerar jag och säljer som sällskap.

simzonites
2007-03-11 23:23
0

Jag funderar lite kring detta med att katten kan bli högbent osv, hur påverkar det katten längre fram, jag tänker på leder osv? Sedan kan jag inte tro att katten inte påverkas mentalt men det är min högst personliga åsikt.

/Lotta

Kittentotts
2007-03-11 23:25
0

Är de det då? borde inte du som uppfödare veta detta, vara så stark att du klarar stå på dig i så fall om detta inte vore sant, annars är det ju ingen ide man har en uppfödning om man inte kan ställa ut el avla fram individer.

Ellinor Johansson
2007-03-11 23:25
0

Jag tycker alla djur som inte används i avel ska kastreras/steriliceras. Det ska ske vid den tidpunkt och på det sättet som djuret mår bra av, inte för att det passar uppfödaren

Papris
2007-03-11 23:32
0

#27 Större uppfödare. vad e det, någon sorts guru i avelsvärlden eller, vem säger att de har rätt. Du kan väll inte följa vad de säger, du måste väll veta själv om det skulle vara några alvarliga defekter på katterna dina eller??? Annars kan det ju inte vara någon mening överhuvudtaget att avla fram någon överhuvudtaget, men på hemsidan din så står det ju att du har kända linjer i stamtavlorna, ska dessa dö ut eller????

Artikeln som du visar är bara en studie som har gjorts o inget som är bevisat, tycker att du bord forska mer inom detta området och väga olika åsikter mot varandra angående kastreringen… Det finns många artiklar som talar emot din skulle jag tro.

Kittentotts
2007-03-11 23:35
0

#31 Ja Natalie räcker du frågar Veterinärer, min hade aldrig gjort detta ingrepp vid den åldern

Ellinor Johansson
2007-03-11 23:37
0

Håller med #29

Ellinor Johansson
2007-03-11 23:41
0

# 27 Det verkar inte som du själv står för dina uppfödningar. Om man väljer att avla på något som man inte tror på och sen försvara sig med att man bara säljer till sällskap ger dålig smak i munnen tycker jag.

Är sällskaps köparna inte värda en fin frisk kisse med de bästa förutsättningarna??

Marita-L
2007-03-12 10:46
0

#34 Håller verkligen med här.

Crystal Pearl´s

Leonis
2007-03-12 10:52
0

#34 Jag står för vad jag avlar på och tror på det jag gör, så pass mycket vett har jag i skallen. Sen att jag säljer som sällskap, ja vad är fel i det?? JAG säljer inte en katt och lovar den tar allt på utställningar eller går jättebra i aveln, skulle du göra det? Vad är det som säger att en sällskapskatt inte är lika bra som en så kallad avelskatt? Köparen får ju en katt som är frisk och har allt vad den ska ha vid försäljningen,om inte mer än rekomenderat!!

Ellinor Johansson
2007-03-12 11:15
0

# 36 Jag har också sålt de flesta kattungar till sällskap genom   åren,

Det går alldeles utmärkt att kombinera att sälja utställningskatter utan att lova för mycket, sälja katter som passar avelskatter med "starka" linjer eller gosekatter. Har du funderat på att djur är levande varelser som han utvecklas år många håll, Om jag tittar på en 12 veckors kattunge, har god kunskap om katterna i stamtavlan har jag naturligtvis mycket goda förutsättningar att hitta precis dem katten jag önskar. Tyvärr kan ingen varken en kunnig uppfödare/köpare sia om framtiden, det är levande djur som kan utvecklas åt många håll.  Är det inte det är så spännande med aveln, möjligheten att följa djuren och se utvecklingen

Var har jag skrivit att en sällskapskatt inte får det lika bra som en avelskatt?

Ellinor Johansson
2007-03-12 11:24
0

#36   Jag får inte ihop det hela.

Du skrev på en annan tråd du vill ställa ut dina katter men blev hotad. Du vill inte att andra ska använda sina katter i avel eller tävla dem fertila. Jag förstår inte hur du tänker.

Kan man som oinvigt få veta lite om dina katter

Marita-L
2007-03-12 12:11
0

Att kastrera en så liten bebis är helt fel tycker jag.

Är man så osäker på sina egna linjer att man inte kan låta någon katt gå vidare i avel…eller jag kanske skall säga SÄKER på att något är så fel att man inte kan låta någon avkomma gå vidare i avel..varför i hela friden avla på så dåliga katter!?!?

Detta håller inte utan det ligger något lurt bakom.

Frågan är ju vad är ditt mål med detta?
Att avla för sällskap, men du kan inte lita på att dina köpare kastrerar sina katter själva när dom kommer upp i en bra ålder..hm..hm..

Crystal Pearl´s

Summerwinds
2007-03-12 12:51
0

Nu vet jag inte vad övriga IDP klubbar och SVERAK har för regler angående priser men SMK har en § som lyder föjande:

_18:4 Kattungar får ej levereras före 12 (tolv) veckors ålder. Lägsta rekommenderat försäljningspris för en kattunge som är berättigad till minst en K-stamtavla är 2000:- (två tusen kronor). Alla kattungar skall vid leverans vara vaccinerade mot kattpest och snuva samt veterinärsbesiktade inom de senaste 14 (fjorton) dagarna.
Annonsering till "dump-priser" samt användandet av ordet "billigt" i annonser är ej tillåtet.
_

Jag tycker att om någon har bevis på att uppfödare sitter och dumpar priser, så ska man höra av sig till den klubb uppfödaren är medlem. Vi förstör bara för varandra genom att rea ut katter och folk kommer inte att betala 4-7 000 som vi vill ha, för de vet att det går att få tag på billiga katter på annat håll.

Marita-L
2007-03-12 13:14
0

#40 Håller med

Crystal Pearl´s

Papris
2007-03-12 13:40
0

Jag förstår inte vitsen med att kastrera alla sina kattungar, för sällskap. Jag har precis köpt en sällskps katt och det visar sig att han kan ställas ut om man skulle vilja det. Det hade ju tråkigt om han va kastrerad då, när jag fick han…

KungBores
2007-03-12 13:51
0

#40 Sveraks regler är enligt följande:

Regler vid annonsering.  Ord som sänker kattens status t ex billigt, bortskänkes eller liknande, får ej användas i annonser vid försäljning av katt. (Stambokföringsregler 3.3.2 nationellt tillägg)

Kattungar skall inte flytta till ny ägare (till nytt hem) innan den är 12 veckor gamla och de blivit fullvaccinerade mot kattpest och kattsnuva/kattinfluensa, såvida inte veterinär föreskriver annat förfarande. (Stambokföringsregler 3.3.3)

diii
2007-03-12 16:52
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm…inte för jag vet om detta har med saken att göra, men Anki #6 sa att de som är sällskap har deffekter, sned nos och annat. Våran hona var helt frisk och inget skumt med henne vad vi vet om, hon såldes till sällskap, 3500 krFundersam, så måste alla sällskap ha deffekter?

LarsiForshaga
2007-03-12 16:55
0

#44…priset du gav kanske är som Anki´s ..men i övrigt rastypisk från 4000. Fast du fick ge 3500:-. Så kan det också ligga till. Alla har ju inte samma priser heller.

diii
2007-03-12 17:02
0

rastypiskt? vad menar du?

Ju men min fråga var, är sällskapskatter deffekta? låter skumt, min verkar ganska frisk..

LarsiForshaga
2007-03-12 17:05
0

Kan väl hända att man kan kalla dom så. Min första perser var inte platt i nosen utan hade lite längre nos, då är den ju inte som mamman och pappan och räknas alltså som "deffekt", men att det inte är nått annat fel. Jag tror det är detta du har hängt upp dig på lite. Jag älskar min katt och tycker hon är helt underbart fin ändå. Skrattande

Ellinor Johansson
2007-03-12 17:05
0

Hej Leonis

Jag skulle uppskattta om du har mod att svara på mina frågor

// Ella

diii
2007-03-12 17:11
0

Aaah du menar avvikelse från rasstandard? defekt(deformitet.missbildad) är mer,sjukdom/något som inte fungerar som det skall vad jag har lärt mig, kanske ett barn som födds med 6 tå eller en deffektuell tv…Räcka ut tungan kanske dem borde kallas avvikande ?Fundersam

Annkis54
2007-03-12 17:17
0

nopp jag har inte sagt att sällskapskatter har defekter..du läser fel
en som har nån form av fel…sned i näsa…svansknick, navelbråck…alltså REN SÄLLSKAP inte sällskapkatter i allmänhet utan en som inte ska vara nåt annat än sällskap

betyder att en katt som har nån form av dessa fel som hos mig inte får användas till annat än sällskap
alla katter är sällskapskatter hoppas jag innerligen
men katter som inte har nån form av ovanståend defekter…eller andra icke nämnda. Kan ju användas till avel o utställning

katten du har köpt från mig Lars_Kd har definitivt inte nån defektFot i munnnen…hon går under min kategori "kan avlas på"…hon är lite långnäst men i övrigt rastypisk…som betyder att hon följer standarden för perser…o skulle kunna ge SUPERUNGAR med en typad hane…ja med andra oxå för den delen

Hoppas att detta missförstånd är uppklarat nuGlad

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

LarsiForshaga
2007-03-12 17:19
0

Ja så var det ja…sorry Annkis54 Generad

Annkis54
2007-03-12 17:21
0

#49..ord som vi uppfödare använder

du kommer att lära dig så småningom
kanske låter hårt det ordet
har inte tänkt på det
bra att du frågade
Ju men min fråga var, är sällskapskatter deffekta?

DEFINITIVT INTE…vissa kan har "avvikelser" som man inte vill/bör/får  avla på o inte kan ställa ut med så kanske man kan säga

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Leonis
2007-03-12 17:51
0

#48 Vad vill du veta? Trodde faktiskt alla visste vad jag har för katter vid detta laget. sen var väl tråden om nåt annat här, eller hur. Mina katter är som vilken katt som helst, fina stamtavlor och bra typer, har gett bra ungar och är inget fel på nån av dom. Jag är nöjd med det jag har även om andra anser att mina katter inte är rastypiska eller har nåt att tillföra rasen, jag älskar mina katter ändå, så det så.

Sandra76
2007-03-12 17:59
0

Det är en djungel detta om man inte är så insatt:)

Min första "egna" katt skaffade jag när jag var 21 år. En hankatt. När han var runt 5 månader så började han bli könsmogen så runt 6-7 månader så tog jag kontakt med en veterinär och han sa att man kunde kastrera hankatter från det att de var 3 månader!! Jag väntade tills han var 11 -12månader innan han blev kastrerad.

Tyvärr har jag inte hört med flera veterinärer. Den andra hankatten blev kastrerad 2 gånger!!

Han hade bara en "kula" nere så den veterinären tog bara bort en kula! Hanen var då 1 år. Vid 11/2 års ålder börjar han strila inne ..typ överallt,,,så då fick jag ta honom till en annan veterinär(den förra var då pensionerad) och han var inte glad.

Han sa att man aldrig tar bort en sten, utan då får man helt enkelt göra ett större ingrepp. Nu visste han ju inte vilken sida kulan satt.

Hur som helst, kulan hittades utan att göra ingrepp i hela buken, och ett rejält avdrag på priset då det inte varit mitt fel, utan tidigare veterinärs fel.Hade kunnat bli en mycket dyr historia. Men lite dyrare än en vanlig kastrering blev det dock.

simzonites
2007-03-12 18:03
0

#54 ;ycket slarvig veterinär som inte tog bort den testikel som inte kommit ner. Hos kryptokider som det kallas för när bara en testikel kommit ner, är det en ökad risk för cancer i den testikel som ligger kvar i buken eller i inguinalkanalen, därför ska de alltid tas bort vid kastrering.

/Lotta

LarsiForshaga
2007-03-12 18:48
0

#53 helt rätt. Det är lätt att ett forum som börjar med något speciellt spårar ur. Detta skulle handla om priser. Vi fortsätter med det.

Mvh Lars_Kd. Cool

Ellinor Johansson
2007-03-13 10:21
0

# 53 och 56  Jag är ganska ny på forumet, jag känner nästan ingen här. För att förstå inläggen och kunna diskutera behöver jag ibland "mer kött på benen" jag trodde det var OK att även om det kommer lite från ämnet. Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att mina frågor skulle uppfattas som om tråden spårade ur.

Kittentotts
2007-03-13 11:18
0

Ingen fara Ellinor, så är det ibland.Skrattande

Marita-L
2007-03-13 11:24
0

Jag har också spårat ut lite på annat..så kan det lätt bli när det dyker upp andra ting på tråden som fångar ens intresse.

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-03-13 15:25
0

#57..det är helt LUGNT
Bara att nån behöver säga till oss att..hallåååå vad handlade ämnet om..
det har vi alla varit med omOskyldig
om det börjar bli nåt annat intressant ämne så är det bättre att starta en ny tråd
så kan alla hänga med i det nya ämnet oxå

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

EddaM
2007-03-13 15:49
0

Jag säljer alla mina kattungar (skogisar i detta fallet) som sällskap och sedan får de nya ägarna gärna ställa ut dem eller kanske avla på dem.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

EddaM
2007-03-13 15:49
0

Just det ja, jag tar 5000kr för dem. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Kittentotts
2007-03-13 17:16
0

Jag säljer ibalnd individer som sällskap fast de kan ha dem även till Utställning, men då säger jag också jag är osäker om katten passar t detta, och ibland utvecklas de bra, och kan bli den snyggaste av de jag haft, sätter inga avelsförbud el annat, jag är bara glad om det visar sig katten utvecklas bra.

AnnicaK
2007-03-13 17:28
0

Blev så nyfiken på detta med tidig kastrering, vart i landet bor du och vilken veterinär anlitar du? Trodde inte att det var igång ännu här…

Kittentotts
2007-03-15 12:13
0

Du lär få ringa runt om du ska få reda på veterinärenHemlis