Godmorgon lördag, ganska tråkigt.....
När jag klev upp imorse klockan 4 var det -4 grader och alldeles vitt ute, av frost.
Detta frosttäcke är fortfarande kvar men vi har "bara" -1 nu.
Hasse har åkt upp till Kyrkberget, han måste jobba idag :-( därför uppe tidigt.
Istället för att lägga mig igen ställde jag mig att bada lite katter och har avverkat 2 stycken "so far" Kråkan tog en evighet att få torr, jösses vilken päls hon har nu. badade 5 stycken igår också så bara jag blir klar här ska jag försöka mig på e fotosession.
Jag fick lite dåliga nyheter igår som fått mig otroligt ledsen och även givit mig en tankeställare vad gäller detta med uppfödning och VAD vi avlar på.
Som ni alla vet sedan Tidigare så fick Pethra avliva sin blå-vita hane som hon köpte av mig förra året, pga att han hade HD av värsta graden…
Som den noggrane uppfödare jag ÄR så beställde jag genast tid för HD-rtg på Göte (pappan) mamman var tvungen vänta eftersom hon hade små bebisar då.
Götes resultat kom och de var UA och glädjen var stor hos mig.
Nu har jag då varit och gjort rtg på Fanta som var mamma till denna gosse och vet ni…hon har HD en 3:a på ena sidan och en 2:a på den andra………snacka om att få fötterna undanslagna under sig
När jag pratar med vet och förs.bolag säjer dom att detta är ovanligt, men HUR kan man veta det när höfterna inte kontrolleras??
För samtidigt säjer "dom" att det är svårt att se på dessa katter för dom är ju så små och lätta att det går väldigt långt innan det syns?
Är detta ytterligare något vi kanske ska börja kontrollera och prata med "vår" rasring om att kanske vi också ska ansluta oss till hälsoprogrammet som maine Coon katten driver tillsammans med Paw Peds….tror det är så?
Suck, iallafall så blir det ingen Norgeresa för Fantas son Junior som skulle dit och bli pappa till fina bebisar var det tänkt, så han är till salu igen till sällskap……
Jag tror jag snart har drabbats av allt man kan drabbas av som kattuppfödare….nej peppar peppar…inte ringorm…ännu……
Önskar er alla en fin helg gör jag, nu ska jag fortsätta här hemma med mina älskade djur och deras omvårdnad..
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Du kan ju alltid glädja dig åt att hon inte verkar ha ont av det. För då hade du sett det utan rtg. Och att hon ändå är så "jämn" i sina höfter för då får de oftast inte några problem av det.
Men vad tråkigt med Fanta
. Tur i oturen att det upptäcktes så att ingen av hennes ungar såldes till avel.
Tänker på dig.
Kram
Kerstin

Kan hända, Jagska till Strömsholm med henne för fortsatt diskussion om vad som ska göras.
Jag får numera ha henne inne med Göte för hon är så elak… kanske hon har ont, jag vet inte….
men du Pethra, du borde absolut fått ut på försäkringen eftersom du var tvungen att ta bort honom.
Jag har fått uppgifter om att ÄR dom så dåliga och måste avlivas och katten varit oavbrutet försäkrad sedan 4 månaders ålder så betalas liversättning ut ?
jag kan därför inte förstå vad som hänt? 
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

#3 Jag har mailat dig svar på dina frågor.
Usch..Lotta
jag lider med dig:(

#6 Jaa du Tina, det känns inte bra vill jag lova, men någon av flickorna ska väl vara frisk får vi hoppas på, eller hur?
Du ska se att det blir bra i slutändan ändå….jag ger mig INTE
Hälsar Lotta P

#4 jag har inte fått något mail ??
till vilken adress?
var vänlig använd hotmailen där går dina mail fram ibland iaf
Hälsar Lotta P

Kerstin, Två av bebbarna var ju sålda till avel, honan till Tina och hanen skulle till Norge, allt klart med papper och transport men han hade inte hunnit åka tack-o-lov….
Hälsar Lotta P

Ja, då blir det till att röntga honan då. Vet inte hur det funkar på katter, men på hundar så är det ju så att är man friröntgad så är man frisk och lämplig för avel
.
Hur som helst är det jättetråkigt, men samtidigt är jag egoist och är glad att det inte var Lillan om det nu nödvändigt vis skulle vara någon av dina kissar som har HD.
Kram

Jag är också glad att det inte var Lillan
men jag hade varit ännu gladare om Fanta varit fri hon också:-)
Nu är det inte någon större "affär" att göra denna rtg, med uppfödarrabatten blir det inte så dyrt på Strömsholm så jag ska nog kunna skramla ihop till tjejernas rtg när det blir dax. Jag får ju behålla cremen också (Tänkte Tina skulle få ta hand om hennemed, om hennes Hasse går med på't
)så kanske någon är fri….
Vi har ju inget avelsprogram på KAT 1 så det finns inga regler om något om detta alls. jag ska faktiskt framföra det till Perserringen vid nästa årsmöte.
Hade jag nu inte varit så noga som jag nu är, och inte varit så "petig" och "hysterisk" som jag skyllts att vara, ja då hade jag skitit i det hela och avlat vidare med ett ryck på axlarna….det hade ju kunnat bli katastrof ju..…….
Jaa, det är konstigt, det tar aldrig slut….alltid finns det något nytt som lurar runt hörnet, får se hur länge jag orkar…
Hälsar Lotta P

Hej är ganska ny här och undrar vad är HD på en katt?
Susan
Höftledsdysplasi- höftledsfel- höftkulan ligger inte i sin "håla" utan utanför. Graden på HD beror på hur långt utanför kulan ligger. Precis samma som på hund. Enkelt förklarat. 

Hej Susan.
HD är samma på katt som på hund alltså höftledsdysplasi.
Höftkulan ligger inte i skålen i höften som den ska och dt brukar också bli pålagringar både på höftkulan och i skålen.
Detta gör att djuret få en felbelastning och dessutom kan ha väldigt ont.
Det är ärftligt och därför ska man inte använda ett djur med HD i aveln, dessutom ska djur (om det nu finns såna) efter konstaterade tillstånd på föräldrar kontrolleras innan de tas i aveln.
I mitt fall var jag ju inte medveten om att detta fans på någon av mina katter….det är inte något som är vanligt säjer veterinärerna,
Å andra sidan, tycker jag, kan man knappast veta OM det är vanligt, så länge man inte undersöker specifikt för detta.
Hälsar Lotta P

AHA, nu ville jag veta mer och letade på Google och fick fram detta:
No single gene has yet to be linked to the problem and researchers feel it is the result of several genetic factors working together. It is a known fact that if a cat (or dog) has hip dysplasia, BOTH parents must have the disorder or are carriers for it.
och tydligen går det att opera,och försäkringen borde betala så varför avlivar man då?
In the cats that are in severe pain, there is a surgery called a femoral head ostectomy (FHO) that can often prove helpful. During this procedure, the veterinarian will go shave the hip area, make an incision and gently dissect the connecting tissues surrounding the hip. He or she will then remove the femoral head and neck.