Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 996 ggr
Marita-L
2007-03-12 14:08
0

olika regler

Jag har undrat varför det är så olika om man är med i IDP eller Sverak???

Hur kommer det sig att man får ställa ut på IDP utställningar om man är med i Sverak men inte tvärt om..Varför?

Vad tycker ni om detta?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

IdaJ
2007-03-12 14:17
0

Att det är olika mellan IDP och SVERAK är väl anledningen till att det finns båda delarna :) 

Jag tycker att man skulle öppna upp SVERAK så att också IDP får ställa ut hos oss…

Marita-L
2007-03-12 14:24
0

#1 Ja det skulle jag också tycka vara kul

Crystal Pearl´s

IdaJ
2007-03-12 14:30
0

Ett ökat smarbete samt förståelse för varandras regler/arbetssätt överhuvudettaget skulle vara bra. Som jag har förstått det nu så fungerar det inte alltid med stamnamn, avelsförbud osv mellan förbunden.

Summerwinds
2007-03-12 14:56
0

#1 Absolut, jag ställde mina katter på SVERAK utställningar innan de stängde mot oss IPD:are. Det var kul att åka på båda delar, träffa massa trevliga utställare och få lite olika konkurrens.

Som jag fattat det så är det så att personer i SVERAK styrelse har ett horn i sidan till en av IDP klubbarna. En konflikt som var mellan SVERAK och denna klubb, eskalerade till slut och gjorde att alla IDPklubbar och dess medlemmar stoppas på bla alla utställningar. Allt samarbete från SVERAK's sida är uppsagt medan IDP däremot håller våra utställningar, kurser mm öppna mot SVERAK. Tex så omregistrerar en uppfödares stamnamn kostnadsfritt (om man går över från SVERAK till IDP)medan SVERAK tar 1000:-(tror jag) för att omregga ett stamnamn som är reggat IDP från början.

KungBores
2007-03-12 15:14
0

#4 Om jag inte är helt ute och seglar nu så handlade konflikten eller rättare sagt konflikterna om att denna IDP-klubb tog emot Sverakmedlemmar som var utestängda på lång tid. Hur vissa av dessa avstängningar gått till kan ju vara lite tveksamt. Men har man ett samarbete så tycker jag att parterna ska acceptera varandras beslut. Dessutom tror jag att det är ett beslut av årsmötet att stänga mot IDP.

Summerwinds
2007-03-12 15:29
0

#5 stämmer. Även om IDPklubben gjorde ett misstag, så känns det tråkigt att vi allihopa ska behöva lida för detta i all evighet. Jag kan iallafall tycka att det är inte är så allvarligt utan att man ska kunna lösa problemen/problemet och sluta fred!

Annkis54
2007-03-12 15:34
0

tycker oxå att det är tråkigt
men…om jag har förstått rätt så är ju SVERAK utställningarna fulla direkt efter de är släppta
så man kanske inte har nån chans att  hinna anmäla sig ändå
nää.fler IDP klubbar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

KungBores
2007-03-12 15:41
0

Dessutom ska vi komma ihåg att Open Doors inom FIFe är tidsbegränsat till 31 december 2008. Till kommande årsmöte som för övrigt är i helgen finns en motion som berör WCC (World Cat Congres) och att katter som är anslutna genom förbund som tillhör WCC ska slippa ha utställarlicens för att delta i utställningar anordnade av Sverak. Vi kan inte heller glömma att Sverak är ett förbund av många inom FIFe. Jag vet att IDP-medlemmar i Norge har ställt på utställningar där anordnade av klubbar som tillhör NRR (Sveraks motsvarighet).

Sedan så är det väldigt sällan som man fick en anmälan från någon IDP ansluten katt när det var Open Doors fullt ut även mot Sverak. Dessutom är det ingen nyhet att det krockar med stamnamn mellan de olika förbunden. Och då pratar jag inte bara om IDP utan även CFA och GCCF.

Summerwinds
2007-03-12 15:51
0

Då får vi hoppas att stormen har lagt sig, så att gränserna öppnas igen och att utställarlicensen kommer att tas bort.

#7 vi har iallafall fått en ny IDPklubb i år. http://www.kattklubbenfyrstad.se/

Marita-L
2007-03-12 15:53
0

#9 å vad kul

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-03-12 18:09
0

ska faktiskt gå in o kolla den
den är ju väldigt loka för mig som bor i trollhättan

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

FiiaL
2007-03-12 23:31
0

Om vi nu ska fortsätta att tugga på den där historien om den där avstängda medlemmen som SNRF tog emot, så kan jag ju kontra med att sådant också hade skett åt andra hållet. SVERAK hade tagit emot ur IDP utesluten medlem, trots att denna blivit både polisanmäld och fälld. På frågan om hur det kom sig, blev svaret följande: "Vi kan inte lägga oss i vilka klubbarna tar in som medlemmar."

Jag fortsätter med en åsnas envishet, att påstå, att en IDP-förening har rätt att ta egna beslut oavsett vad SVERAK tycker och tvärtom. Huvudsaken är att man vet vad man gör och varför. SNRF undersökte saken, och det var nära, att den gick till rättegång.

Vad open doors anbelangar, så är det endast i Sverige och Finland, som IDP-medlemmar inte släpps in på FIFe-utställningar. I Norge kan man ställa ut med licens (prata med ORKK), i Danmark och i mellan-Europa behövs ingenting. Där är det fritt fram - än så länge i varje fall. Man vet ju aldrig . . .

Klart att det är jättetråkigt, att SNRF:s agerande gick ut över alla andra IDP-föreningar också, men å andra sidan hade vi klarat oss utan SVERAK-utställningar ända fram till 1996. De få år som open doors gällde, hann faktiskt inte bli någon större hit.

Dessutom kan ju kattfolket träffas över gränserna på IDP-utställningarna, eftersom de fortsätter att vara öppna för ALLA, oavsett vilken organisation man tillhör.

Nu hoppas jag slippa den här storyn i fortsättningen. Den är väldigt tröttsam.

FiiaL
2007-03-12 23:43
0

Vad olika regler anbelangar, så är det så IDP-föreningarna valt att ha det. Vi har behållit den tidigare hårlagsindelningen, vi har en annan numrering på klasserna, vi har olika antal cert för titlar och så vidare. Det är ju ganska trevligt, att alla inte är stöpta i samma form.

Om det finns medlemmar i IDP-föreningarna, som tycker att något ska ändras, så ska man ta kontakt med sin förening och föreslå att det tas upp på IDP-mötet. Det är medlemmarna i varje förening som bestämmer.

Annkis54
2007-03-12 23:50
0

exakt vad innebär Open Doors

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Summerwinds
2007-03-13 10:00
0

#14 Open Doors var när vi IDP:are kunde ställa på SVERAK utställningar som SVERAK kan ställa hos oss nu, alltså öppna gränser utan licenser osv.

KungBores
2007-03-13 10:29
0

#15 Vill bara korrigera att Open Doors är något mellan FIFe, förbund som tillhör WCC och IDP. FIFe är den Världsomspännande organisation som Sverak tillhör. Sverak har alltså samma motsvarighet i andra förbund i andra länder som är anslutna till FIFe. I WCC ingår bla CFA.

Men även om det alltså finns Open Doors så har Sverak av de orskaker som jag skrivit om ovan valt att stänga mot just IDP. Däremot är det inte stängt mot förbund som tillhör WCC. Vill också poängtera att Open Doors är ett försök som gäller fram tills 1/1 2008. Hur det blir därefter är det ingen som vet.

FiiaL
2007-03-13 10:40
0

# 12 - Måste faktiskt rätta mig själv.

Open doors infördes 1996 och stängdes på årsmötet 2000. Det har absolut ingenting med den där medlemshistorien att göra.

En SVERAK-klubb tog in en ur IDP utesluten medlem någon gång under 2000 eller 2001, medan SNRF tog in den ur SVERAK avstängda medlemmen 2003.

Alltså ännu en gång: Att SVERAK stängde sina utställningar för IDP, har ingenting med medlemsärendet att göra. Det är två helt skilda saker.

En motivering till att stänga utställningarna var t.ex. att IDP har undermålig stambokföring.

FiiaL
2007-03-13 10:44
0

# 15 Den här är en senare konstruktion, som kom till när WCC bildades. När open doors infördes, fanns - såvitt jag minns - inte WCC utan kom till senare.

Bara som en liten kuriosa detalj, så är det förbjudet i Frankrike att förbjuda någon, som tillhör en kattklubb, att delta i utställningar. Alla har rätt att ställa ut på alla.

Summerwinds
2007-03-13 10:47
0

#17 isåfall börjar jag få lite mer rättsida på det hela. Jag hade för mig att vi fick börja betala utställarlicens vid det första tillfället (2000) och att gränserna stängdes helt pga den avstängda medlemmen…

FiiaL
2007-03-13 10:51
0

Den första utställningen under trettonhelgen 1996 arrangerade Alfakatten och SNRF tillsammans. Den var på tre dagar; Alfa hade fredag och söndag, medan SNRF hade sin på lördagen. Det var under 1995 som beskedet om open doors kom, och Alfakatten tog då kontakt med SNRF och undrade om vi ville vara med. Inga licenser eller annat krävdes.

KungBores
2007-03-13 11:39
0

Det stämmer att licenserna kom senare. Personligen tycker jag att det är krångligt med dessa licenser. För när man tog emot anmälninarna från de få icke FIFe-medlemmar som anmälde i varje fall till GRK så var det ännu mer som skulle checkas än vanligt. Att den inte var för gammal och att det gällde rätt katt. Ska bli spännande att se vad som händer angående motionen som berör licens och WCC på årsmötet.