Bakåtvända tassar
Har läst om kattungar som föds med bakåtvända tassar och att det inte är någon ärftlig defekt.
Att ungarnas tassar brukar vända sig till rätta efter några dagar eller veckor.
Men varför det blir så står det inget om…hm.. Finns det någon här på forumet som vet något om detta?
Om man skall göra något särskilt för att hjälpa dom står det inte heller..hm..Vet ni något?
Gör det ont tro?
Kommer dom få några problem med att gå?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Låter som en missbildning det där ju, jag har då aldrig haft så på nån av mina kullar.

Här går det att läsa om det.På engelska.
http://www.showcatsonline.com/x/update_on_kittens_born_with_twisted_legs.htm
Vad jag förstår så kan det handla om att kattungen har legat fel under utvecklingen i livmodern. När den föds är senor och muskler påverkade så att det blir en felställning av benen. Däremot verkar inte skelettet påverkat, och hos nyfödda kattungar är väl detta ganska mjukt och formbart? Med lite extra hjälp och omvårdnad, att lägga kattungens tassar på rätt håll, många, många gånger per dag, som träning, kan benen tydligen bli helt normala. Jag tror man märker om kattungen har ont då kommer den nog att sluta äta samt pipa mycket och vara väldigt orolig. Även kattmamman brukar visa om något är galet genom att avvisa ungen och det gör honorna tydligen inte med dessa.
/Lotta

Skulle tro de individerna får det ganska jobbigt att leva och röra sig som en katt borde…om tassarna inte pekar åt rätt håll…samt att det fort blir ledförslitningar i längden. Låter som en missbildning, som kallas något i likhet med "paddelsyndrom" där tassarna blir som paddlar och att de inte kan gå normalt utan går på insidorna av benen/tassarna. De katter som föds med det…kan även ha andra missbildningar i kroppen.
Usch vad hemskt..stackars.

Om jag förstått det rätt,så blir kattungar friska från twisted legs.Det ska inte påverka dem.
#6 Ja det står så i mina böcker..
Beror det inte på hur mycket vridna benen är? Och om det är fram eller bak? Har jag för mig att jag läst någonstans…
# 8 hm..hm..hm
jag vet att jag har sett i nån kull för nåt år sen
en kattunge som fötterna låg vikta bakåt…attså längmed benen
efter några dagar var det försvunnet av sig själv
är det nåt liknande ni pratar om??

Ja visst..det är så skumt..jag vet bara inte varför det blir så..om det är nu så att platsen i magen är trång eller som # 3 säger…
#10 hm..hm..
jo, jag vet att jag tyckte att det såg konstigt ut o tänkte att nu är det nåt fel..
men det var bara som bortblåst sen
fast som sagt var…jag vet inte om vi pratar om samma sak??
Finns det olika?
De blir okey, man får stretcha foten och benet, flera gånger dagen, tänja och stretcha med foten i rätt läge, tar en vecka kanske, sen är de fina. Man får inte ta i så de skriker, bara ta lite i taget, som när man tränar bort en kontraktur på en människa, som man kan få efter att ha gått gipsad eller så. Hålla emot i rätt läge ett tag, sen släppa, sen hålla benet rätt igen och tänja. 

Måstye ju vara samma som på våra egna mäniskobarn de kan födas med detta. Min styvdotter föddes med detta, hon hade en speciell sko som rättade foten. Jag säge rinte man sk aha en sko på en kattunge nu
men att det låter samma