restriktioner ??
Ja vad tycker ni om att köpa en hane eller hona med restriktioner?
Vad är era åsikter om vad som okej att gå med på och vad som är inte?
Har ni några själva?
Talar ni om för era köpare vad som kommer stå i avtalet innan dom kommer ?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Du menar att de inte får användas i avel?
/Lotta
Jag tycker detta är som att vilja ha kakan samtidigt som att vilja äta den.
Man vill gärna sälja den men också bestämma över den.
Det är bättre man väljer sina köpare med omsorg och att man kan prata å berätta att tex. man vill veta om katten blir sjuk eller omplaceras eller av livas.
Sedan kanske det finns dom som är ovänner å inte vill att man skall sälja till den personen och i det landet osv. men jag tror inte den personen heller skulle vilja köpa en katt av sin ovän heller.
Ex En del står det att man inte får sälja någon avkomma efter just den hanen om dom inte kastreras först…hm..hm..varför sälja till avel överhuvetaget då??
Ex.Du får köpa hanen men bara använda den till någon av dina honor för dom andra duger inte…hm..hm. skulle aldrig köpa här..
Vi minskar ju avelbasen om vi har massa restruktioner att följa. Det finns som sagt " bra" restruktioner som är okej sedan finns det dom som är helt överdrivande.
Det är så tråkigt.
Om man lägger massor med tusen lappar på en katt som man verkligen vill ha sedan får man inte använda den som man hade tänkt.
Det finns rimliga krav och orimliga krav.
Jag vill hemskt gärna köpa katten men jag köper inte avtalet. " om det känns fel "

Jag tycker det är helt ok med restrektioner. Har det själv på Firedance eftersom det var en förutsättning för att jag skulle köpa honom. Vi har inte skrivit något men för mig är det självklart att följa dessa.
När jag säljer katt så brukar jag komma med önskemål om att köparen inte skall sälja vidare katten eller dess kattungar, eller låna ut hanar till vissa (ett fåtal personer). Skriver inga papper på detta utan hoppas att det följs ändå.
Dessutom har jag nekat personer att köpa katt från mig då de har en eller flera katter från uppfödare som jag inte vill ska sammanföras med mina linjer. Dvs de som jag ger mina kattungeköpare restrektioner om. Men de flesta katterna som jag har fött upp har gått till sällskap så det är sällan som jag behövt sätta restrektioner.
#1 Nej..utan att du får köpa den men inte använda den som du vill och kanske inte sälja denns avkommor till vilket land du vill eller ingen av avkommorna får användas i avel…ja det finns tusen å tusen olika restriktioner som uppfödare kan ha..
# 3 Men vad tycker du inte är okej om du skulle vilja köpa en?

#5 Har hittills inte landat i detta. Men att få restrektioner till att sälja inom Sverige skulle göra att jag hoppade av en affär. Eller till vissa uppfödare som jag jobbar med på ett eller annat sätt.
På samma sätt som om en ev köpare hoppar av ett köp för att jag sätter restrektioner själv.
Men frågan är varför man sätter så orimliga krav..helt knasigt ju.
För mig låter det som att man tror att man är jätte stor å inte vill dela med sig..tänk att inte få sälja någon i det landet man lever i…usch..
Om den katt säljs med restrektioner och köparen väljer att inte följa restrektionerna vad händer då om det blir en rättssak? Är det provar i rätten någon gång?
Jag tycker att det spelar ingen roll om det är en muntlig eller skriftlig överenskommelse man håller det som man har sagt.

Eftersom mina restrektioner rör enbart ett fåtal uppfödare så handlar det lite om principer för min del. Inget som jag direkt går ut med på ett forum eller en lista. Det handlar inte om att jag tror att jag är någon storfräsare för det är jag absolut inte.
Jag skulle tex. inte vilja sälja katt till personer som man på förhand vet aldrig behåller katterna när de avlat klart på dem.
Fast det går ju inte att tvinga människor att ge kissarna ett livslång hem.
Nej det är nog säkert ingen som tro Ingela. Jag tycker bara att det finns helt orimliga krav och vi skall inte änns tala om vad man kan hitta när man tittar på uppföar sidor i andra länder det finns helt knasiga som man kan fråga sig varför dom säljer någon katt överhuvutaget..
Men håller alla dessa restriktioner i svensk lag?
Bättre att sälja kastrerat om man nu ska hålla på att fjanta sig med restriktioner i avtal eller muntligt(som inte gäller vid ev rättegång), då slipper det bli tjafs efteråt. Nu vet jag ju en del uppfödare som tror dom är nåt kör med restriktioner då dom säljer ungar och tror det ska hålla vilket det inte gör.
Jag tror många inte tänker sig för när man köper en katt med restriktioner.
En sann historia.
En person köpt en hane av en uppfödare, uppfödaren vill ha två kullar innan köparen fick använda hanen till sina honor. Hanen fick inte kastreras innan uppfödaren fick sina två kullar. Hanen meriterades högt och uppfödaren tog en kull, tiden gick och gick. Uppfödaren tog inte någon mer kull resten kan ni räkna ut ….upplagt för bråk om kontraktet
Jag köper aldrig en katt som har restriktioner i avtal eller muntligt, detta för att slippa tjafs efteråt om vem som har rätt och vem som har fel. Det du beskriver är ju typ, katten på foderavtal och då kan det ju bli foder till katten är så gammal att den inte går att använda längre i avel.
#13 Usch vad hemskt…det är ju det sista man vill göra..komma i bråk med sin uppfödare.
# 13 Hankatten kostade närmare 10,000 Kr och det var mer än tio år sedan
Skulle för det första aldrig betala 10,000 för en katt som har restriktioner , sen tycker jag det var en urusel säljare som gjorde detta, bara min åsikt alltså 
Jag skulle inte heller gjort det, fast det är ju köparen val oftast klagar alla på säljare, det är ju valfritt att köpa.
Jag skulle kunna köpa en katt med restriktioner om jag känner att restriktionerna överensstämmer med mitt sätt att tänka.
Vi som säljer med restriktioner, om jag köper en katt av er. Jag är jätteglad för min kisse sen händer det saker i mitt liv som jag inte kan råda över och som gör att jag inte kan uppfylla den överenskommelsen vi hade. Katten omplaceras till ett bra hem, tyvärr måste den byta hem igen, sälj billigt på blocket och hamnar där man minst vill ha sina uppfödningar.
Egentligen har väl ingen brustit medvetet men så fel det kan bli.
#18 en del har restriktioner om att katten då skall gå tillbaks till säljaren.
# 19 Jo men man kan ju komma överens om omplaceringen tillsammans med uppfödaren, det är om katten flyttar någon mer gång som det kan gå fel för de som har katten då har inte samma kontakt med uppfödaren och då gäller inga gamla avtal.
Ja allt kan ju hända.
Ja tycker iallafall att orealistiska restriktioner är att ha kakan å äta den samtidigt.
Kanske en dum fråga, katterna som har restriktioner säljs de till reduserat pris? Tex en katt som inte får användas i avel är det sällskaps pris på den även om katten håller utställningskvalite?
Vad jag vet så är priserna höga fast det är sådana krav.
En vän till mig skulle köpa en hane med restriktioner om att all avkomma skulle kastreras innan försäljning…den köpte hon inte.
Sedan fortsätte hon leta och hittade en kanon snygging men då fick hon bara använda honom till 2 av hennes honor för dom andra var inte bra nog eller kanske kom från fel uppfödare eller något…den köpte hon inte heller.
Så vitt jag vet så har hon inte hittat den rätta ännu… Hon väntar å håller tummarna att jag skall få en snygg hane som kan flyga till hem till henne…hahaha
# 23 Då förstår jag vad du menar, jag skulle inte köpa från uppfödare som säljer katter med den typen av restriktioner.
Jag tror man har en liten konstig självbild om man som uppfödare tror att man kan kliva in i någon annans katteri och bestämma vilka av köparens katter som ska paras med ens såld hankattinge.
Ursäkta en skogkatt-uppfödare, men vad roligt! Att ni verkar vara mycket mer EMOT restriktioner än inom skogkattvärlden! Restriktioner är aldrig av godo, tror jag, kan inte främja rasen som sådan heller. Tror faktiskt det är mycket egoism i det, att man vill behålla fina linjer för egen del. De brukar vara dyrare också, de uppfödarna som har mycket restriktioner, annars tycker man ju de skulle vara billigare egentligen, för man äger ju inte katten fullt ut! Kanske är kastrerad till och med, det tycker jag skulle, nästan räknas det samma som en defekt, fortplantningsförmågan finns ju inte där! Skulle aldrig köpa en sån katt, även om jag aldrig tänkt använda den i avel.
#24 ja jag tycker det är löjligt
Sedan har jag sålt en goding till en som ville ha en med lite mer nos men nu hon har svårt att få köpa in en hane eller få låna in en baraför honan har en liten näsa.. Jag vet inte vad jag skall säga..
# 26 Om din katttunge köpare vill avla på perser med lite näsa måste väl vara henne val. Jag förmodar att hon vill ha en hane med lite näsa också, det måste väl gå att hitta någon uppfödare som tycker det är kul att få sälja en avelskatt.
# 27 Nej hon vill ha en hane som är mer typad.
bara för att honan har lite nos så innebär det ju inte att ungarna får det, de är ju alltid två om en parning
vilket dessa inte tycks fatta som nekar din köpare.
/Lotta
OK, Det måste finnas en massa trevliga uppfödare, det är bara att leta vidare. Har inte du något?
Ja sa att hon skulle strunta i dom det finns bättre så det är bara att leta vidare.

Håller med #25.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z