Plattbröst
Har någon här varit med om det och vill dela sin erfarenhet?
Hur upptäcks det?
Lider dom?
Hur ärvs det?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Vad med om en huskattunge som hade det. Han kunde inte lyfta på huvudet och var jämt hungrig. Han fick hjälp med mat vi oss som tilläggsmatase honom. Han gick ändå inte upp i vikt. Åt mycket mer än sina systrar. Så småningom ökade han i vikt och bröstkorg växte ut. Han blev otroligt stor, men dog tyvärr vid 4,5 års ålder av blodpropp. Enl veterinären som tog bort honom hade han troligen något fel med hjärtat.
Enligt telefonsamtal från så var det plattbröst han hade när han var liten
usch vad tråkigt..men hur blir det så här då?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har erfrenhet av plattbröst, återkommer med info
/Lotta
Har själv haft några kattungar med plattbröst. I min första kull hade jag en liten blå kille som drabbades av detta. Plattbröst innebär att bröstkorgen "sjunker" ihop mer och mer, man brukar märka att det händer ganska så exakt på 7:e dygnet. Lungorna får mindre och mindre plats i bröstkorgen vilket leder till stort obehag hos kattungen. En del kattungar har knappt märkbart plattbröst medans andra kan bli väldigt "platta". Om man känner på sidorna av bröstkorgen, brukar man känna en kant på revbensbågarna. Den lillla blå killen jag hade tog jag bort hos veterinären då han var 2 veckor, då var det väldigt jobbigt för honom. Har haft en hona som blev en aning platt vid en veckas ålder men detta försvann igen och idag märks ingenting på henne, hon är 3½ år idag. Eftersom man inte vet vad defekten helt beror på så ska man naturligtvis inte använda dessa katter i avel. Vad det gäller honor som får ungar med plattbröst, hos mig var det två helt skilda honor som fick dessa ungar, och de har fått flera andra helt friska ungar.
Här kommer några länkar med information om plattbröst, flat chest på engelska som ger bra beskrivningar och förklaringar.
http://pawpeds.com/pawacademy/health/flatchest/downloads.html
http://www.thecatsite.com/Health/90/Flat-Chested-Kitten-FCK.html
/Lotta