chinchilla och vitfläck....
hej.
har en fråga angående chinchilla och vitfläcksperser.får man para dessa ?jag har då aldrig hört detta men finns de som blir idrillade vad som helst .nu vill jag höra mej för så att folk inte blir lurade och parar så och ihopp och tro tror att de ska få ut stamtavlor sen.chinchillorna har ju gröna ögon så hur skulle de se ut på en perser?
Hej mariapia
jag tror inte att man får det…para chillor med vitfläck…
det kan var olika inom olika organisationer
men såvitt jag vet så får man inte det…
du kommer nog att få fler svar än mitt svävande:):)
Så vitt jag vet finns inga förbud mot att para någon färg inom samma ras.
Däremot finns det en rekommendation som jag sett någnstans, över vilka färger som passar ihop. Kanske på Sveraks hemsida??
Jag skulle inte rekommendera att para vitfläck med chinchilla. Tvärtom brukar jag avråda på det bestämdaste att inte para så.
Dels därför att de har olika ögonfärg, så avkommorna brukar få gulgröna ögon.
Dessutom kan det bli prolem att färgbestämma. Är katten vitfläckad eller ej? Om fläcken hamnar på de vita fälten på en silver, t ex under hakan, halsen, magen, så kan ingen se fläckarna. Då måste man först para katten med en solid för att få veta om den är vitfläck. Onödigt jobb och inget som för varianterna framåt, såvida man inte är ute efter att få fram vitfläckade silver och golden. Ett sånt avelsprogram tar flera generatiner och är inget för nybörjare.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Vill bara tillägga att jag parat solider med chinchilla många gånger under mina 34 år som uppfödare och vet hur ögonfärgen blir. Såna korsningar räknas enbart som avelsmaterial för framtida bruk och kullsyskonen säljs till sällskap.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
tack för era svar.bekräftade vad jag trodde.synd att det finns oseriösa sk uppfödare som lurar i nybörjare.stackare med sånt.tack erna och anki.mvh maria