Smuts i nosen?
Min lilla Edward är min första perser, och han är helt underbar!
Men jag är lite orolig över är hans nos.. Han får något i näsborrarna (det ser ut som smuts) och han blir lixom lite ¨täppt¨så det tjuter lite ibland när han andas. Det går jättelätt att ta bort med tops och lite koksaltlösning.
Men jag undrar om det är någon som har sett något sådant förut, om det är vanligt, eller om jag måste gå till veterinären och kolla upp det??
Jag vill förövrigt påpeka att jag kämpar mot astma och allergi, (vilket inte hindrar mig från att ha Edward sovander på huvudkudden :) men det underlättar om det är rent, så jag har inte särskillt smutsigt här hemma..
Eftersom jag inte haft perser förut vet jag inte vad som anses som ¨vanligt¨..
Tacksam för svar :)
Rinner hans ögon mycket?
Vilken färg är det som sitter i nosen?

Jag tycker det låter som helt vanligt smuts som många av denna ras får i sina näsborrar…….
Så länge det inte rinner missfärgat snor från näsan tycker inte jag att du behöver vara orolig.
Ett tips som gör att det går bätter att ha katten i sängen är att vara noggrann med bad och kammning.
bada honom regelbundet, ca 1 gång /månad. kamma igen pälsen en gång / dag..
Jag är själv allergiker och äte allergimedicin dagligen, men om jag bara är noga med detta att hållapälsarna rena och fria från löst hår så är det inga problem.
Lycka till med din kisse.
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Nej hans ögon rinner inte särskilt mkt faktiskt.. Dom gjorde det förut, men när jag bytte till ett bättre foder (royal canin) så han det nästan slutat helt.
Men färgen på det som blir i nosen är mörkt, svart/brunt.. och det kommer i perioder kan man säga.
Jag brukar bada honom ca 2 gånger i månaden, för han är en riktig liten gris :) Jag brukar blanda lite blötmat tillsammans med torrfodret, så han blir jämt helt orange runt munnen och under hakan :D Och jag brukar borsta honom varannan dag ungefär. Så jag har allergin under kontroll nu..
Tack så mkt för svar och tips!
Det verkar som om han har bakterier i näsgångarna. Bäst att fråga en vet och ev få medicin. Det kanske räcker med att spruta in koksaltlösning. Sånt finns att köpa på apoteket till barn.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Är han en lortgris så där har du förklaringen
svart/brunt gojs i näsborrarna är "vanlig " smuts som en del lortisar kan få 
Ingen fara, tvätta bort det när du ser det så behöver han inte ha ont av det.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
håller med marita här
Om det funkar bra med att tvätta bort det…o det inte rinner till så att du måste tvätta bort det massor av gångar per dag…så är det nog lugnt
det är vanligt tycker jag
att ögonen inte "rinner" ska du se som en bonus..för det är oxå ganska "vanligt"….alltså vätskar sig…inte forsar:):)
Lycka till med din nya pisse

tack så mkt för alla svar! :) Nu känner jag mig inte så orolig längre.. :)