Ålder på förstagångshona ??
Av olika anledningar har det inte blivit så att jag tagit kull på mina flickor som planerat…..
Har nu bokat tid för kastrering och nu känner jag att jag nog ändå vill ha en kull på den ena honan föst….
Hur gammal kan honan vara innan det är för sent ?
Undrar ffa om det är skillnad på per/exo än andra raser med tanke på det lite större huvudet …?
/Fia som endast haft NFO bebbar innan ;)
Hur gamla är dom Fia?
Jag tycker att en hona som inte har haft bebisar förrut och är 4 år så bör man tänka både en och två och tre gånger innan man parar henne för att bäckenet stelnar ju äldre dom blir.
Och detta kan leda till akut snitt.
Jag tror inte rasen spelar någon roll vare sig det är andra kattraser eller hundar eller människor heller för man åldras och är inte lika formbar längre efter en viss ålder.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag håller med Marita!
Jag brukar säga att en hona bör ha en kull innan 2-års ålder……och sedan kan man vänta ett tag innan man tar nästa.
Men det är inte alla som håller med……………….

Tack för era svar.
Honan är 2 år och jag har isf tänkt ta en kull till vintern/våren.
/Fia
Ja men se där, då är det inte försent…men man får ju alltid tänka på ifall att det skulle gå snett.
Lycka till
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag har hört talas om honor som varit äldre än 5 år och som det gått bra för, det beror väl lite på skicket på henne kanske?
Men en vet borde väl kunna känna på katten innan och säja vad dom anser, eller tycker ni inte det?
Iallafall så var Lillan tre år fyllda innan hennes första kull anlände och det gick lysande för henne :-)
Så Fia, bara gör som du känner när det är dax, jag tror inte det blir några probelm där inte..
Lycka till också
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

min uppfattning är att det kanske kan vara besvärligare..eller annat..
men precis som man med en 35 årig kvinna låter henne få sitt första barn…så skulle jag låta min katt ta sitt första barn…över 5 års ålder.
Fast jag skulle vara beredd….på komplikationer…
kan gå hur bra som helst…men jag skulle ha mer koll
2 år är väl ingenting..

Ett viktigt tips enl. mej är att de inte är feta!
Det kan ge mkt komplikationer i onödan. Så har honan överhull, så bör man prova något anpassat foder så de blir i fin kondition innan parningen
Samma sak om de är litet väl magra, så kan man se över fodret och försöka få till dem åt andra hållet
Det är som på människor, inte så farligt att vara mager och ha bäbbar i magen, men övervikt kan ställa till det.
Lycka till med dina tjejjor
Go for it!
Men ha en veterinär tillhands, ifall….
Om hon inte gått på p-piller en längre tid, så borde det inte vara några bekymmer, men om hon har det, så kan du räkna med trubbel, enligt mina erfarenheter.
Främst svårigheter att bli dräktig.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se