Trimning !?!
Hej alla kunniga här ute.
Hur trimmar man en perser?
Vilken sax är bäst?
Ja allt ni har så fram med det….
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Hmmm…sista utställningen jag var på i höstas, så var domarna väldigt kritiska mot trimmandet av perser. Om än det såg mkt naturligt ut, så ser man ju skillnaden på en som är det och inte. De ville då ha "naturliga" katter. Speciellt avkortade svanshår var de absolut emot. Fast det kanske ändrar tycke och mening i detta ofta? För några år sedan var det ju mer el. mindre ett måste att göra det.
Så nu trimmar jag nog bara runt ögonen och örontoffsarna och störande stickelhår i pälsen för hand…samt om de har "uvtoffsar" vid öronen…de ska bort.
Sax använder jag bara då jag klipper upp runt ögonen några dagar innan utställningen….en där håren hamnar på saxbladet och inte i ögonen.
Jag skulle gärna vilja veta hur de/ni gör för att få teddybjörnskinderna på sina perser!

Jag skulle gärna vilja veta hur de/ni gör för att få teddybjörnskinderna på sina perser!
Precis…
Dessa som jag nu har varit på så har jag hört domarn säga till någon som kommer fram med en otrimmad perser..du måste fixa till den här katten..gå till henne där borta hon kan hjälpa dig…???????? står jag då..
Så denna tråd är faktiskt väldigt intressant.

För en ovetande……_teddybjörnskinderna ???????
_
Runda goa tjocka mjuka gosiga kinderna..Ja hela huvudet blir runt å gosigt..

haha rolig du 
Trimmar inte alls förutom tar bort tofsar på öronen och ev hår som sticker in i ögonen. På svarta katter tar jag bort vita stickhår.
jag plockar bort alla vita o svarta hår i det färgade
trimmar öronen längst ut. klipper bort långa hår runt ögonen
trimmar ner svansen
tar bort de övre "morrhåren" vid ögonbrynen
tyvärr så har jag inte riktig kläm på hur man fixar till resten i ansiktet
tar bort stickelhår, så att underullen ska komma fram mer
jag börja ofta 2 veckor innan utställningen
det är ett litet helsike med vitfläckar
o så får man ju se till att det inte är några missfärgningar nånstans
det som tar längst tid är ju att ta bort alla ex vita hår i de färgade fläckarna
Det finns en nättidning http://www.PandEcats.com med flera artiklar hur man trimmar i ansiktet. Man måste prenumerera på den för att kunna läsa artiklarna…
ok

Först och främst använder jag en effeleringssax som jag trimmar pannan och ögonfransarna med. Detta gör jag både på perser och exotic. När det gäller kinderna och huvudformen på mina perser så plockar jag fram dem så nära huvudets form som möjligt. Däremot så plockar jag absolut inte fram underull eftersom det inte eftersträvas i standarden. En persers päls ska vara lång och silkig. Därför behövs de långa täckhåren på perserkatterna.