Apocalypto
Vad tkr folket här om filmen…?
Många tror det är Columbus som anländer i slutet men det är Hernan Cortés. Columbus upptäckte Bahamas öarna, Cuba , Haiti,Honduras.
Sedan det med blod och deras andra ritualer bör tolkas på ett annat sätt än "primitiva slaktare". Jag läser religionshistoria och vi har nyss studerar indianer i sin allmänhet. Man måste förstå dem utifrån deras tid dem levde i och att de genomförde dessa riter på grund av att de har en effikacitets effekt för dem, alltså att de tror på att genom att offra t ex huvud åt gudare , eller kött, smör,riskakor eller vad det nu kan vara i olika civilisationer de lyckas bättre, får ett bättre liv, eller gör gudarna glada. Lätt för oss sitta och säga de är barbarer och tur de förvann. De överlevde inte på grund av alla sjukdommar och den vita mannens törst på land. Kan man då inte vända på allt och säga, var inte spanjorerna barbarer? som kom med hästar,gevär och döda, utrota nästan alla sorts indianer? Vilka var dem för att avgöra om indianerna fick leva?
Det handlar och tolerans och öppen syn på mot det som är avvikande för oss ibland. Vad det inte barbarisk att nunnor och påvar gav våldtog indian barn för att seda skälla på dem att de var omoraliska?
Indianerna hade utvecklat en hel del saker, de var inte dumma. Alla må tycka som alla önskar, jag talar om det jag har fått lära mig. Förståelse för andra människor behövs.
Det är klart att indianerna trodde det fungerade då det gick i arv, traditionerna gick i arv. Människor ärver sina efterkomna traditioner,myter,legender, religion. Alla religioner är speciella och bör ses utifrån dem.
Och att han i filmen sprang i stora delar av filmen kan ses som tråkigt. Men min far berätta dessa människor,var jägare. Om du är jägare på heltid utan större vapen klart du blir duktig och tåld. Är själv mexikan och tillhör en indianstam,vet inte dock vilken,har inte släktforskat.
En sak jag kan poängtera är att i filmens "handlig" berättar dem om mayas undergång, att det är en viktig del av handligen vilket jag anser missledande pga. det kommer i slutet, spanska båtarna. Vi får inte se striden mellan spanjorerna och indianerna.
MVH
Di

Filmer har väl en tendens att göra om historien till underhållning. De ändrar på händelser så att de ska bli mer attraktiva för tittare…
Jag har själv inte sett filmen än…
Ja, eller ja framhäva , ta med saker som de vet folk gillar, blod och så t ex….
Jag rekomenderar den…tänkte på filmen då jag hörde några vad jag kallar fjortisar säga " ush så hemska människor indianer var!"…därför…blev lite sur förstås..sa inget till dem…hade det varit mina elever då hade jag sagt mer…toleransen är så låg nu senaste tiden…tkr..jag… :(
Apropå apocalyptus…, men ändå OT
Mina barn har ställt massor av frågor angående affischen som finns uppsat på _varenda_ busskur. De undrar varför det droppar blod från kniven mm.. Vad ska man svara?? Jag tycker hela bilden utstrålar grymhet och tycker att det är dåligt att den är uppsat på sådan plats där den inte går att undvika (om man åker buss förstås) ….
Hm…små antar jag? Ja alltså jag skulle svara " innan oss fanns det andra kulturer,andra folkstammar (kanske lättare ord om det behövs och finns) som levde på att annat sätt,som hade andra behov än vad vi har idag, dessa behövde till exempel tro gudar för att lyckas i sina liv,göra allt de kunde för gudarna, gjorde de inte det trodde de att de skulle gå bort eller misslyckas, idag är det annorlunda, med åren har människan slutat tro på en gud eller gudar (Disney hercules är en ex på flera gudar) för att de lever i ett samhäller(iaf norden) som skyddar dig från att misslyckas på samma sätt och folk vill inte vara beroende av en Gud/Gudar …går kanske att förenkla det..men jag skulle…försöka ge dem en tolerant syn de filmen är inte fantasy,sagan om ringer/harry potter….
Glömde lägga till..att det är viktigt att förklara att blod och döda andra människor förr i tiden tå gudarna ansågs bra…det var en annan tid , men idag är det inte ok…
Mina pojkar är 4 och 5 år gamla… Jättesvårt att förklara då.. Tack för ditt förslag.
Ja, våld och annat är svårt att skydda barn helt ifrån. Men under min pedagogik termin förra året lärde vi oss att barn är smartare än vi tror och de skulle redan kunna läsa historia och andra SO -ämnen sen ettan. "Berätta som en saga" var bokens titel och det är ju så, greker och andra kulturer är hur spännande som helst för barn..