Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2116 ggr
Marita-L
0

Hjälp !!! Vad händer ??

Igår vid middagstid började min älskade Flisan kräkas i dag 39 i sin dräktighet. Det var något konstigt med dessa kräkningar för det kom inget upp och hon kvälde sig hela tiden..hm.hm tänkte jag kanske det är en hårboll som inte kan komma upp så hon fick lite gräs å så men hon kunde inte änns svälja ner det innan nästa kväljning kom.

Hon var pigg å väldigt matglad…men kunde inte svälja ner maten utan dregglade ut den. Jag hade uppsikt över henne hela tiden också ville hon gå på toan så hon började gå framåt lutat in till lådan..kissade å gick ut och hoppade upp i tvättstuge fönstret.

Då fick jag se något kletigt där bak vid sidan å tänkte …är hon dålig i magen med??!? Men såg i mig förskräckelse att det var en grå grön tjock flytning i och från slidan…I ren panik ringde jag veterinär jouren som sa det här låter allvarligt och att jag måste komma in….

Jag slängde mig i bilen med lilla Flisan och började köra den timma långa vägen..mina tankar skenade iväg..hon har ju väldigt stor mage för att vara i den dagen…tänk om hela magen är full av var..usch vilken hemsk tanke å slog bort den…varför kräks hon så…har hon ätit någon tråd utan att jag har sett henne…nä hon har ju varit hos mig hela dagen..hur kan jag vara så dålig att jag inte änns hade sett att hon hade en livmodersinflamation..

Tårana började komma å jag grät å grät så jag knappt kunde se vägen framför mig..Flisan låg å kurrade och det ända jag tänkte på var att hon hade så ont..och hur hemsk jag var…

Väl framme så fick vi komma in och han klämde å kände igenom hela magen och titta upp å sa…Ja dräktigt är hon iallafall..hm.hm.. Fram med maskinen å rakade av massor med päls å sa…ja det var en ordentlig mage det här å flinade…Tog sedan fram ultraljudsmaskinen för att titta…jag blundade nästan å tänkte att nu skulle jag få se hur hemskt det var där inne..hjärtat mitt slå i hög hastighet och jag kände hur det började klibba på händer å panna..

Där inne hittade han foster efter foster som levde.. dom små hjärtanen slog för fulla muggar å dom hade nog fest sa han för här var det fullt ös..tårarna började titta fram medans han räknade ..5 stycken kunda han se men trodde att det kunde ligga någon till gömd på andra sidan…nu kunde jag inte hålla tårarna borta..allt släpptes å jag fylldes av lycka..

Sedan sa han..kräkningarna beror nog på att det trycker på så upptill…han fortsatten titta på dom små grundligt å sa..hm..hm..hm å vart tyst för att sedan säga…hm…hm..hm.. å jag började titta på honom stel i kroppen när han fortsätte..hm..hm..hm på den korta tiden så ville jag bara skrika ut å fråga..VAD ÄR DET???….men höll mig…

Efter en stund så säger han..hm..hm..39:e dagen säger du…hm..hmm.. dom här är större..dom är stora fortsätter han…hm..hm…JA men du har säkert koll också lägger han bort allt å säger det var de de och nu vet vi ju iallafall att dom lever å ser friska ut..gav mig vetrimoxin en halv tablett morgon å kväll i 7 dagar..

Ut och betala 1120:-

Sedan kunde jag inte släppa detta…Vad då stora för att vara i dag 39:e..men jag har ju varit hemma å haft full koll..

Hon ville verkligen inte veta av honom innan den 19 Januari och dom parades exakt kl..6.10 och sedan 21.39…22.05..antecknat ner allt..sedan vart det inget mer och dom var båda jätte nöjda..Sedan fick hon rosa röda stora tuttar dag 19..och magen började växa å bli enorm så hon knappt kan hålla sig själv ren..

Jag kan inte ha fel jag har haft full koll.

Detta var min natt i natt.

Kram Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts-deleted
0

Stackars dig marita ! Men om du nu fåt medicin åt henne, så ska du se detta lägger sig med inflmmationen, om det är det. Va det Henrik du va hos? Han brukar ju vara duktig på se storleken, han sa inte hur stora han trodde de va då?

Marita-L
0

Ja det var Henrik och i min förvirring glömde jag att fråga men förbannade mig över det i bilen sedan..suck..

Han trodde bebisarna retade i Flisans mage för det var ett sådant ös där inne och att det var kanske det som åstakom en sådan flytning men inifall att så satte han in lite medicin.

Crystal Pearl´s

Kittentotts-deleted
0

Man kan ju hoppas, men jag hör du ska ha många små hemmaSkrattandeLER stort av hur du ska få kämpa med lite, men det är mysigt!

Marita-L
0

Ja jag hoppas verkligen att allt går rätt. Men frågan kvar står i mitt huvud

Hur kan dom vara större än tiden är när jag vet till 100% att dom inte har parat sig innan????

Crystal Pearl´s

Uffe
0

Hur hundra kan du vara, det kan ju vara så att hon löpt och de parat sig utan att du har sett det, ja om hanen bor hos dig vill säga. Tysta smygparningar har skett förr

Marita-L
0

Jag har varit hemma hela dagarna (varit sjuk ) och han har inte änns fått nosa på henne innan just efter denna natten när hon första gången började löpa efter vinter vilan.

Så ja väldigt 100 %

Allt annat som har med dräktigheten stämmer in på tiden..det är så konstigt..har ringt Henrik nu och väntar på hans samtal och hoppas att han kommer ihåg vad han såg..kan inte sluta fundera på detta.

Crystal Pearl´s

Pepasas
0

Har inget svar på varför de är stora men annars har jag upplevt samma sak. En hona som hade cirka 3 veckor kvar av dräktigheten varade kraftigt. Panik var total, hystade mig i bilen till Blå Stjärnan och där blev det ultraljud. Det fanns levande ungar men de kunde inte säga hur många men minst 2.

Kommer inte ihåg vilken antibiotika hon fick men hon åt sin kur och födde sedan 3 friska och välskapta kattungar och allt gick bra.

Marita-L
0

#7 åh vad skönt att höra.

Jag blev helt skräckslagen så lugnande ord är alltid välkomna.

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Nu har jag vägt lilla stumpan och hon har gått upp 500 gram sedan hon parades. I dag 40 dagar.

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

Herregud Marita..vad du utsätter oss för

mitt hjärta gick i berg o dalbana innan jag kom framemot slutet av berättelsen
Pust…men slutet blev ju gott
glöm nu inte att meddela oss vad Henrik sa
minst 5 ungar JIHAAA

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Jaha vad skall jag säga..jag blev inte klokare av detta samtalet..
Han sa att dom var stora och räknade att om hon skulle blivit parad innan så skulle hon då vart i 60 dagar nu..hm..hm.. sa han men du har ju haft sådan koll så dom skulle kunna vara 40 dagar också fast dom var stora så du får helt enkelt inte bli förvånad om dom kommer tidigare..man kan mäta huvudomfånget för att beräkna tiden men det gjorde vi ju inte..så det är bara att vänta å se..hm..hm

Vi sa hej då och där satt jag med ytterligare en fråga:

Om det nu är så att jag har rätt är dom då förstora när det blir dags då så att hon kan få svårt att få ut dom???

Ja nu tycker ni säkert att jag är en knasboll som har sådana här tankar…men det grämer mig..

Crystal Pearl´s

Faxlin
0

#11: Tycker det låter som en helt klar logisk fundering som du fått. Kan ju vara bra att veta om det kommer behövas ett kejsarsnitt. Men om det vore så, borde inte veterinären sagt det då? Hmm, ja jag var då inte till någon hjälp känner jag. Ville bara säga att jag förstår din oro.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annkis54
0

Ta en dag i taget o var förberedd ….på ALLT

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Nu var det dags igen samma sak…
Är det någon som vet något om förtidig slempropp?
Det är fullt ös med många bebisar i magen å bitar av slemproppen kom ut dag 39.e var hos veterinären för jag trodde det var inflamation å åkte in på jour tid som det inte var…Nu är hon i dag 46 och det kommer lite till nu ser jag nu på kvällen..
Hon mår bra å äter men detta oroar mig.
Är det någon som vet??

Andra flytningar??
Färg lite vitgrå mer vit luktar ej illa…inte mängder utan det ligger som en tjock klet i slidmynningen…
…..snälla finns det någon som kan ge mig svar !?!?
Skall ringa veterinären i morgon igen men detta gnager i mig.

Crystal Pearl´s

IdaJ
0

Har hon någon feber?

Annkis54
0

jag är ledsen Marita
jag har inga erfarenheter av det som du genomgår nu
fast jag tror inte att du behöver vara jätteorolig eftersom det inte luktar o hon verkar må bra.>
jag håller tummarna Marita

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Nej ingen feber så jag tror att det är delar av slemproppen min oro är nog att det kan komma förtidigt.

Kan det vara så att det släpps ut lite på grund av att dom är många å grejar för full rulle just nu och påverkar ev. sammandragningar?

Hon har haft kväljningar nu på kvällen men det har nu gått någon timme sedan senast..trycker dom på kanske??!!?

I dag är det sista dagen av hennes vetrimoxin kur.

Kan slemproppen gå 2.5 vecka före??

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Har aldrig hört den går så lång tid före, men något dygn.. Är du verkligen säker på han inte parat henen tidigare? jag menar en hane kan va helt nonchalant när du är vaken(inte sover) mot en hona, och så på nattetid har de gjort det, detta är i så fall inte första gången lovar jag. Du sa henrik tyckte de va stora med ju.

Annkis54
0

jag har för mig att en kompis sa att hennes hona slempropp gick en vecka innan..med det är det mesta jag har hört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Min Mysans slempropp gick 1.5 vecka innan och det kan ju vara så att det går lite i taget för att det trycker på ihop med sammandragningar.

Skall ringa veterinären så fort dom öppnar.

Tänk att man oroar sig för det lilla minsta..spelar ingen roll hur många dräktigheter eller förslossningar man har varit med om innan så sitter man där å undrar över något när nästa kommer..hahahaha..

Natten har ju nu passerat och allt är lugnt..kväljningarna har upphört och kan bara se lite torkat i slidmynningen. Kanke dom där inne är lugna nu..

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

Jag håller med dig Marita
eftersom jag är inne på min W-kull nu så betyder det ju att jag har haft 22 kullar på 13 år …men ändå står man där o känner sig som en nybörjare så fort det inträffar nåt utöver det vanliga
Men nya saker händer ofta

jag har aldrig förut varit med om att en katt fått en hjärnskada som Venus fick. Har heller aldrig varit med om att bara en eller två tuttar går igång o inte de andraLedsen OAVSETT vad jag gjorde
så det är inte lätt det vi har gett oss in på

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

glöm nu inte att skriva här så fort du vet nåt mer

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Ringt å ringt men bara upptaget…

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

#24 Snabb du va på dammsugaSkrattandeEh skojar, jag har inte ens tagit mig t den där dammsugaren, men jag ska iallfall fota Melody nu tänkte jag, sen så.

Vi håller tummarna att allt går bra med bebisar o allt nu Marita! Du är värd få uppleva en kull nu tycker jag, och framför allt utan krångel eller tråkigheter. Som Annki sa, man har haft en del kullar genom dessa åren, men man ska hela tiden lära sig nya saker, så sen kan vi slå ihop oss öppna en förlossningsklinik för PerserSkrattande

Annkis54
0

_så sen kan vi slå ihop oss öppna en förlossningsklinik för Perser
_

hehe….ja med vår samlade erfarenhet så
vore ju bra om nån av oss kunde utbilda sig till veterinär
har du lust med det Carina

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Slemproppen kan gå i omgångar hos katter som hos människor. Den återbildas innifrån hela tiden fram till förlossningen. Blir det därimot blodblandade flytningar i slemmet, typ litet orangefärjat…så kan hon ha satt igång ;) Men då borde andra förlossningssymptom också börjat märkas på honan.

Tror inte du behöver oroa dej om honan är lugn och som vanligt, och inte har någon feber och äter och dricker. Magmunnen blir ju litet slapp och de kan kräkas litet av trycket från ungarna.

Lycka till med honan och kommande bäbisar.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Annkis54
0

vad bra info
då kan du vara lugnare Marita

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

# 27 Tack för ditt svar nu känns det mycket bättre..phu..

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Får väl hoppas att min nya tråd om ca två veckor heter…FÖRLOSSNING HJÄÄÄLP..hahahaha

Crystal Pearl´s

Bullan
0

Om några veckor är det dags här hemma förhoppningsvis! En 1:a gångshona. Blir min 3:e kull…fast den 1:a jag hade så vart det akut kejsarsnitt med 2 döda och 1 så dålig att det inte gick att rädda den. Så förhoppningsvis går det bra denna gång.

Men när man väl är uppe i allt…så blir man totalt nollad i huvet och vet inta alls längre vad som är normalt och inteFot i munnnen

Men det bästa är ju som sagt att se på honan hur hon verkar och gå efter det:)

Jag kommer garanterat ropa på hjälp här om allt går vägen och inget oförutsett händer ;) …så se till att vara uppkopplad kring den 17:e april :)

På min hemsida, så kan den som är nyfiken se på de förhoppningsvis blivande föräldrarna:)

www.nordicsilver.net

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
0

Håller tummarna..Man tar ju en titt här varje dag så ropa när det behövs.

Vissa saker är ju så själv klara men när man är där så fungerar ingenting känns det som.

Crystal Pearl´s

Bullan
0

hehe…fattar precis vad du menar ;) Oskyldig

Marita-L
0

Jaha nu har man pratat med honom..ja inte var det till någon nytta..

Ungarna verkade till att vara välmående i magen sa han och jag får ha lite is i magen.

Jag sa:

Men när dom kommer så kan man ju ändå inte göra så mycket..
Han: Ja OM dom kommer ut.

VA  Förvånad  så nu är jag lika orolig igen..

Crystal Pearl´s

Bullan
0

Men…om han inte mätte dem, så kan han väl inte säja så där?!!!  Låter ju inte klokt! Om han såg på UL:et att de var så pass stora att han trodde honan skulle få problem, så borde han sagt det DÅ! Inte NU då DU ringer honom.

Har själv jobbat på en Djurklinik, och veterinärer MÅSTE vara tydliga i det de säjer till djurägare. Jag skulle ha ringt upp honom igen och talat om att han fått mig att känna mig MYCKET orolig och osäker över hans luddiga uttalanden och be honom förklara TYDLIGT vad han igentligen menar….typ…är det stor riskt för kejsarsnitt eller inte?!!

Nä…stå på dej i detta och prata vett i honom. De har ju en viss etik de ska följa. Du ska ha klara besked i vad han menar så att du efteråt VET precis vad han sagt.

Leonis
0

#34 Han menade nog att det blir kejsarsnitt då ungarna tydligen är så stora.

Kittentotts
0

Henrik e´ HenrikSkrattande Ursäkta! Men han menar inte så illa. Marita jag vet du gått mkt hos Marianne, om du vill så pratar jag gärna med Henrik, kan åka me dig ner också. Han får helt enkelt göra om ultraljudet, så ni båda tittar o pratar om detta ihop. Klart bebisarna kommer ut! Han kan uttryck asig knepigt men är go o snäll. Har du hans mail Marita?