Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2229 ggr
mia1983
2010-09-10 22:13
0

Urinsten

Tänkte höra om någon av er har erfarenhet av detta. Jag har en perserhane som nu är hos veterinären igen efter en operation då man har tagit ut stenar.

Men imorse kunde han inte få ur sig så mycket kiss så det bar av till vet. igen. Det var tydligen en sten som hade satt sig i urinröret och som inte gick att få bort. P.g.a typen av sten (kalciumoxalat) har de nu gjort en penisamputation. Någon som har erfarenhet av det? Man är ju lite rädd för att han ska gå runt och läcka också.

Kalciumoxalatstenar skulle tydligen också vara vanligt bland perser…

Annkis54
2010-09-11 02:35
0

tyvärr..jag vet inget om detta
men jag vet att det finns såna här som vet
så ge inte upp

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-09-11 12:33
0

Troligen är det lugnt här i helgen, det är SW med många som är där och helg på det, då har många så mycket annat att göra.

men jag är säker på att efter helgen kommer du nog att få bra råd ang. detta.

jag har tycärr inga råd själv att ge dig , under mina 20 år har jag faktiskt aldrig haft en katt med urinsten, peppar peppar ta i träFlört

Lycka till med din kisse..

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

[MonEnil]
2010-09-11 12:43
0

Jag har inte haft urinsten på någon av mina katter, men en kattunge jag sålde för 14 år sedan fick göra en sådan operation i vuxen ålder. Ägaren sa att de inte varit så noga med vad han ätit för slags torrfoder och inte hade följt mina rekommendationer. Jag hörde inte att de hade några särskilda problem med rehabiliteringen, men att problemet återkom efter några år.

När veterinärerna säger att någon är vanligt på perser får man verkligen ta det med en nypa salt. Vad de inte tar med i beräkningen är att perser i alla tider fram till för några år sedan varit den ras som det fötts betydligt fler ungar av än andra raser. De lever ofta länge, och därför finns det förstås en väldigt stor mängd perser. Det vore väl därför konstigt om inte perser skulle förekomma som patienter i något större utsträckning än mindre raser.

När det gäller penisamputation finns det mycket information på ett annat kattforum just nu, en dagbok efter en sådan operation, men jag antar att det är förbjudet att länka. Du kan kontakta mig om du vill ha länken. Hoppas det går bra med din pojke.

Monica

mia1983
2010-09-11 16:24
0

Det jag har läst överallt är att man inte ska ge katten billigt foder, då dessa kan innehålla fel mängder av mineraler osv. Min katt har fått Royal Canin som man tycker borde vara ok.

Lilleman ( som han heter) är bara lite över 2 år så det är ju tråkigt att det händer sånt här redan. Men med tanke på åldern borde han ju ha bra chans att återhämta sig. Allt har gått bra enl. veterinären och han kissar så vi får kanske hämta honom imorgon=)

Annkis54
2010-09-11 18:50
0

jag tror att ..visst är det kanske så att man kan få olika sorters urinsten av sämre kvalitets foder…
men även med bra kvalitets foder..så är man ändå inte säker. Oturen kan vara framme..o då spelar det nog ingen roll vilket foder man har gett. Som det verkar vara i ditt fall.
Därmed menar jag absolut inte att man ska ge sin katt annat än det bästa…:)
nu kommer väl din katt kanske att få gå på specialkost…om man är känslig för urinstenar.
Hoppas nu bara att allt blir bra….krama honom nu

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[MonEnil]
2010-09-11 20:06
0

Nej, det är tyvärr inte alltid det räcker med ett bra foder. Oxalatstenar är ju lite speciella också, eftersom de fungerar tvärtom mot struvitsten. Såvitt jag förstår kan den surgörande effekt, som många foder har för att förhindra struvitsten, i stället underlätta för oxalatstenar att bildas. Det är den främsta orsaken till att jag bestämt avråder från att ge vuxenfoder till kattungar, eftersom de ska ha kattungefoder, som inte tillsatts särskilda ämnen för att göra urinen sur.