Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 830 ggr
Summerwinds
0

Klippa navelsträngen

Jag skulle gärna vilja höra hur ni gör när ni klipper navelsträngen på era kattungar. Jag har hört fler tips genom åren hur man ska göra/inte göra Tex; klippa med vanlig sax, klippa med trubbig sax, "knippsa" med naglarna, binda trådar och klippa emellan osv…Hur gör ni?

Vet ni om man kan skada kattungen om man gör fel?

Bart
0

Jag har provat olika sätt,det som jag tycker är bästa sättet är att slita av.Men ibland är det väldigt segt och då får man klippa,det viktiga är att det inte blir alltför nära magen på ungen,utan att det blir en bit kvar som man kan knipa åt om,ifall det blöder mycket.Jag gör alltid det en stund ändå för säkerhets skull.Det finns små"påsklämmor"på utställningar bla.de ska oxå gå att sätta på navelsträngen innan man klipper,så att det stoppar blodet.Jag har inte provat det själv ännu,men jag har klämmorna.I

EddaM
0

Jag nöp av några av navelsträngarna när jag fick en kull här. De kom så väldigt fort och Willow hade ingen chans att hinna med. Och jag nöp av dem en bit från magen. Och det kom inget blod från dem heller.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Kittentotts
0

Jag klipper av dem en bit upp, Nu ska jag beskriva hur långt upp med rita ett streck-------- så mkt, sen kniper jag om det kommer mkt blod, om det fortsätter knyter jag med tråd.

Annkis54
0

jag gör som #3
o så håller jag 10-20 sekunder o kniper åt o kollar så att det inte blöder
det enda "felet" som jag kan tänka mig att man kan göra, vare sig man klipper eller nyper av de, är väl att man inte kollar så att det inte blöder
o så inte för nära magen då
jag gör nog--------------------såpass långt kvar
blev lite orolig för några kullar sen när jag klippte för nära
o det inte ville sluta blöda
men tar man sig bara tid o sitter o kniper åt eller knyter så slutar det blöda
har inte varken sett eller testat klämmorna
men ser jag de så köper jag o testar
är ju lättare än att sitta o hålla åt
det tar ju bara nån minut så stoppar det

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

ja kanske lite längre jag tar också, men inte mktSkrattandeKlämmor tycker jag låter krångligt bara.

Ellinor Johansson
0

I allmänhet fixar mammorna det, det kan hända att jag fått hjälpa till om # 2 säger att ungarna kommer jättefort.

Någon har sagt att honorna mjölkar mycket bättre om de får bita av navelsträngen och äta upp moderkakorna, jag vet inte om jag tror på det med törs inte ändra på något när det fungerar.

Kittentotts
0

Min Bella äter upp ca 3 moderkakor, men inte 5 st. De andra spyr nästan så fort de tittar åt demSkrattandeMen klart de ska sköta detta själva om de kan.

Ellinor Johansson
0

# 7  Mina perser fixade inte heller att äta så många moderkakor, men exotic honorna är som små tigrar, föder själva , navlar av, äter moderkakor osv. det är jätterent i boet.

Exoticarna kanske är mer urkissar?

Summerwinds
0

Tack för alla svar Glad. Jag nyper av om jag kan och sparar ca 3-4 cm, sen nyper jag ihop med lite papper, tills det slutade blöda…

Jag blev lite tagen på sängen när förra kullen föddes. Min hona som är dräktig nu, navlade och åt ingen moderkaka alls och denna gången är jag ju mer förberedd på att göra jobbet själv om det behövs. Efter att ungarna började pipa och röra sig, var hon super duktig med ungarna och tvättade dem rena osv.