Kattsand överallt =(
Har man katt så får man ju på köpet kattsand nästan överallt, eller hur? Har någon något bra tips för att slippa kattsand överallt? Här går dammsugaren stup i ett 
/Lotta
hahahaha jag satt just å sa det när jag pratade med Lillemannen när han kom ut full av sand…hahaha vilket sammanträffande..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Har ni testat med en matta under kattlådan? Jag har tagit en trasmatta modell mindre. En billig sort som inte är så hårt vävd vet ni :-)
Då kliver katterna på den när de kliver ur lådan. Sanden lossnar, lägger sig på mattan, men faller snart igenom och hamnar på golvet. men då under mattan vilket gör att det ligger kvar. Så behöver jag bara när behov finns vika ihop mattan skaka av den. Damsuga under mattan så är det färdigt för att bli sandig igen.
Funkar bra här i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#2 Har detta utan det skulle vi nog ha en sandlåda här..hahaha
Men klev över idag på något lustit sätt så det vart ju bara att följa spåren…=)
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#2 Jodå jag har testat med matte, problemet är bara att en av våra honor envisas med att sitta nära kanten när hon kissar och så kommer det utanför, så då blir det matt-tvätt istället 
/Lotta

hmm, nerkissade mattor lät inte så skojigt. Skaffa låda med tak då, funkar inte det?
Marita, större matte :-)
Audiatur et altera pars
Jag har mina lådor i en klädkammare sen fick jag sätta ett litet hinder för min hund,katterna hoppar lätt över.Jag har inte mycket kattsand här hemma förrut hade jag lådorna i badrummet,men det var ju värdelöst,det var ju över hela badrummet sen är det ju alltid lite blött där som jag har det nu är det perfekt.Lena
Hälsningar LENA
#4…jag har samma problem
o hur kul är det att tvätta rinnande urin på klinkersplattor flera gånger om dagen
jag löste det genom att lägga en ihopvikt frottehanduk precis under kanten..så tar den upp kisset som rinner utanför o så byter man bara den vid behov
utav den anledningen så funkar ju heller inte en sån matta som ni pratar om. Jag testade o efter några dagar så frågade Lars….när får jag slänga skiten.,..hehe
Jag har inga speciella problem med kattsand…visst blir det precis utanför lådan…men det sopar vi upp en gång per dag.
det gjorde stor skillnad när jag började använda lock på lådorna. Då kommer det inte så mycket utanför.

Har ni testat med en låda i lådan då?
Om man tar en modell större låda med låga kanter. Typ de som är för att förvara saker i under sängar. Så sättr man bajslådan i den lådan. Då kommer kisset i lådan utanför och mycket av problemet försvinner. Dock kanske liiite opraktiskt om man har trångt.
Audiatur et altera pars

Vi har bergoplattor under våra lådor. Kanonbra och finns att köpa på bl.a. Bauhaus. I plattorna finns hålmönster och när katterna hoppar ur lådorna ramlar sanden av och ner på golvet. Då och då lyfter vi upp plattorna och dammsuger under.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Jaa det är smart.
Audiatur et altera pars
#9 ja det låter faktiskt som det bästa hittills

Jag har funderat på om man inte kan ha en sån bagage matta som har en uppvikt kant.För den kan man ju torka av också.Ska nog kolla nästa gång jag är på Biltema.
Simsonite: Vi köpte Furba toaletten ;) jag har skrivit resension om den här på iFokus!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Borde kanske säga att resencionen ligger på katter.ifokus.. ;)
har du nån direktlänk
här är min resencion :)

Jag har en stor badbalja för små barn, som står i badkaret. Ok, det är en smula tungt att lyfta varje gång man ska duscha, men har iallafall ingen sand överallt.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Jag har 2st i badkaret o det blir nästan bara sand där i.
jag märker att det finns väldigt mycket ideer runt om i Sverige i alla fall.
jag har testat Furba toaletten…kommer inte ihåg varför jag inte har den kvar..men när man har läst din recention så får jag nog testa den igen
Badkar låter oxå bra
Ankis: kanske för att den tar stort utrymme och du av nån anledning inte hadde platsen för den? :) Jag vet det kommer bli största problemet vid en flytt: Vart i hela fridens namn skall jag HA den, katterna vill ha det litegrann ostörd vid toaletten (väm kan klandra dom) och Furba tar plats.. ;)
Men jag är fortfarande riktig nöjd. Placeringsproblemet av kattlåda skulle va där antigen den är furba, med tak eller vanlig öppen låda :)
Playa Del Kattedo har i alla fall så godt som försvunnit med Furba, det är lite sand att sopa upp, och det mäste av sanden där inne kommer från den andra baljan :)
jag har en liten aning om att det var för att den inte var mer rak i sina former o naturligt passade in i ett hörn
men jag kommer inte ihåg
mina lådor som jag har nu är större
skulle jag hitta en riktigt BAUTASTOR så köpte jag nog den oxå
tycker inte att de kan bli för stora
Hej Lotta,
Hoppas allt är bra med familjen, tvåbenta som fybenta.. =)
Något som fungerar alldeles ypperligt hemma hos mig är de speciella "kattmattorna" som man kan köpa i välsorterade djuraffärer. Den jag har är i mjuk plast, och ser ut som en stor tass. Den lägger man utanför toan, och på mattan finns det fullt med små mjuka piggar som gör att sanden under tassarna ramlar bort då katten kliver ut på mattan. Det bästa är att sanden lägger sig på mattan mellan piggarna så nästa katt drar inte runt på den.. Sen är det bara till att skaka bort sanden och dammsuga, och skulle olyckan vara framme så är det enkelt att spola av den..
Som extra bonus är det väldigt underhållande de första gångerna som katterna ska kliva på den, för lite läskigt är det allt.. Men den funkar fint!
Är min förklaring av mattan luddig så hojta, för då får jag gå lös med kameran här hemma.. =)
Ha det gott och hälsa!
Kram,
Petra & Co