Hur gamla?
Jag undrar hur gamla era katter har blivit. Informationen jag är intresserad av är:
Vid vilken ålder avled katten?
Vad åt den för mat?
Vilken ras?
Var det en innekatt eller utekatt?
Jag har nämligen tänkt göra en liten undersökning på livslängd jämfört med ras och matvanor :)
jag tror att det finns en sån tråd redan
jag ska ta o leta lite:)
jag hittar den inte tyvärr
jag ser att du har startat en andra tråd
så jag "överger" denna då:)
Min äldsta blev 18½ år.
Perser hona.
Åt torrfoder, burkmat, BARF-mat mest.
Innekatt.
Jag har haft många katter under 33 år och de flesta blev minst 15-16 år.
Alla var innekatter, perser och åt samma som ovan.
Erna Dahlhjelm
Yamacatos
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#3 Vilka märken på maten får de?
Mina cats äter Mjau och Eldorado (Willys och Hemköp). Förr köpte jag Whiskas, men det är totalförbud sedan många år, då katterna fick diarré, dessutom luktar det skit.
Mest äter de kött, hjärta, fisk mm.
Jag gör en röra som alla katter älskar, inkl små kattungar.
Jag kokar i mikron:
vatten, lite salt, lite havregryn, majsvällingpulver, en skvätt grädde, köttfärs.Man kan smaksätta ibland med tomatjuice och dill.
Man kan byta ut färsen mot fryst fisk, t ex Alaska Pollock. Då är det viktigt att tillsätta smör eller animaliskt fett, t ex kycklingfett. Annars blir det för magert. Jag brukar passa på att röra ner frysta överblivna äggvitor för proteinets skull.
Havregrynen innehåller kolhydrater, järn och B-vitaminer. Kött, fisk och ägg innehåller proteiner. Majsvällingen är istället för mjölk + kolhydrater.
En erfaren engelsk uppfödare tipsade om att katter älskar dill och tomatsmak, särskilt bra till gamla och sjuka katter som har dålig aptit.
Apropå mjölk, så upptäckte jag att alla katter klarade av opastöriserad mjölk direkt från ladugården, men inte den köpta. Nu har jag inte längre den möjligheten, tyvärr.
När det gäller näringslära, så har man upptäckt att man blir överviktig av att äta kolhydrater. Däremot ger inte fet mat övervikt, vilket jag numera anammar och har gått ner 10 kg på att äta LCHF-dieten utan att anstränga mig. LCHF=Low carbon, high fat.
Ingen potatis, ris, pasta eller bröd. Totalnej till socker. Däremot en kraftig frukost på bacon, ägg, nötter. 3-4 måltider per dag med mycket grönt och bara långsamma kolhydrater, t ex bönor. Vad sägs om köttfärssoppa med god smak och redd med grädde? Mums!
Med denna diet får man inte de stora svängningarna av blodsockret och blir inte hungrig direkt. Toppen för diabetiker dessutom. Mina värden har gått ner jättemycket.
Därför anser jag att kattungar behöver lite kolhydrater för att öka i vikt. Royal Canin får säga vad de vill, jag går på sunt bondförstånd och erfarenhet. De anser att bara betor är smältbara för katter, jag har noterat annat. Bl a att ris ibland kan ge diarré. Veterinärhögskolan rekommenderar risavkok som diet efter ett dygns svält, vid diarré. Absolut inte, säger jag!
Jag ger fiskavkok första dygnet. Sedan rå köttfärs. Efter några dagar är magen OK igen. Kokta mosade morötter i små mängder är också bra.
Blåbär kan ge både diarré och förstoppning hos barn så det vill jag inte ens ge katterna.
Erna
Både mamma och uppfödare
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se