Utställningspäls?
Hur snart är en hona i utställningsskick efter att ha blivit mamma? Kan man skynda på pälsutväxten?
Hur gör du? /Malou

Hur snart är en hona i utställningsskick efter att ha blivit mamma?
Helt beroende på katt och omständigheter (antal ungar, hur bra mamma hon är, hur länge hon ammar, hur mycket hon vägde innan förlossningen, tid på året etc.).
Jag har haft mammor som kunde ställas enskilt samtidigt som jag ställde kullen, och andra som behövt mycket längre tid att "komma tillbaka". Innan kullen är gammal nog att ställas skall inte mamman till show i alla fall.
Kan man skynda på pälsutväxten?
Japp!
Bada, ofta ofta (i snälla shampon - inte de vanliga utan de som är gjorda för att kunna användas ofta). Med ofta menar jag: flera gånger i veckan. Badet stimulerar blodflödet i huden och därmed pälstillväxten.
Massage (samma skäl som ovan)
HÖG proteinhalt i maten.
Kosttillskott.
Etc etc :=)

Tack för de fina råden :)
/Malou
Jättebra råd!
Didi blev mamma för första gången den 13 april. Sedan stannade ju en av kattungarna kvar här. Han har diat henne till för ca tre veckor sedan då hon sade ifrån på skarpen.
Hon börjar ta upp sig nu först och bli lite tjockare. Hon fäller päls på våren och det har hon gjort nu med. Nu först börjar hon få lite mera päls. Jag badar givetvis och försöker ge så bra mat som möjligt. Hon får Mjau blötmat + Hill´s a/d och Omega 3 ibland. Jag tror precis som med oss människor så tar det olika lång tid för olika individer.
Vyecutan er ochså genialt till ökad pälsvext. Man får det hos veterinæren.
Vanligen fäller en dräktig hona sin päls, eller när hon fått ungarna. Det är hormonellt betingat.
Jag brukar mestadels klippa ner mamma katt, för att undvika att hon får tovor när hon ligger med ungarna. Hon rakas ändå på magen, så det är lika bra att gå runt hela. jag tycker att det verkar som om de tycker att det är skönt.
Då tar det ca 5-6 månader innan pälsen är tillbaka i full längd igen. Räkna med att ca 1 cm växer ut per månad. Det kan givetvis vara skillnad på olika katter. Jag tycker att pälsen efter rakning/klippning blir mycket spänstigare, så jag föredrar det. Då kommer all ny päls från botten och inget gammalt slitet hår finns kvar.
Man ska aldrig klippa på ben och svans, för det kan upp till 2 år innan svansen är pälsad igen. Vissa katter har reagerat med panik när svansen varit helt kal, enl vad någon berättat för mig. Katten började bita i svansen, så att det blödde. Hon var helt förtvivlad. Det gällde en omplaceringskatt som hon räddade och den var tovig överallt.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Tack snälla ni för alla tips.
Har införskaffat extra näringstillskott…hoppas hon är i päls för hon skall ställas i uppsala om en månad… lite häftigt. Men det skall gå
/Malou

#5 Håller (som vanligt, känns det som:)) med Erna.
Gottigast för mamma katt är att bli klippt. Däremot har det hänt att jag haft mammor som jag vill försöka ställa igen så snart som möjligt (naturligtvis även inräknad den mentala biten!!) efter förlossning, och då har jag unvikit rakningen - det är i dessa fall som jag vid tillfälle haft mammakatt redo att "go" när ungarna är 3 månader. Observera, inte i BIS kondition, men tillräckligt för att inte skämmas :)
Normalfallet är dock - som ni säkert märkt på min promenadvideo - att mammakatt blir tillfällig exo - minus (återigen som Erna säger) svans och ben (under knäna - lår och "överarmar" rakar jag)
#4 Viacutan heter det här, tror jag. Har aldrig provat ut den, så jag vet inte.
Näringstillskott
Man behöver inte åka till veterinär för att få vitaminer. Min uppfattning är att man bara vänder sig dit, om djuren har akut brist. >Då är det en injektion som gäller för snabbt resultat. Det händer aldrig på mina katter, men väl på en kalv som vi köpt. Den fick kalk- och vitaminbrist bara några dagar efter köpet och kunde inte stå på benen. Det var snabbt avklarat efter en spruta. Numera får man inte ta kalven från mamman så tidigt som förr, tack å lov!
Jag köper B-combin vitaminer på apoteket eller Gimpet vitaminflingor som jag strör på maten. Det kan få pälsen att snabbstarta och jag har lyckats fördröja fällning i 2 veckor, inte längre. Jag har provat många gånger.
Det finns massor av kosttillskott att köpa på nätet. Se bara till att det finns olika B-vitaminer i det.
Ytterligare en sak: Har ni gått på myten om att schampo och andra hårprodukter som innehåller vitaminer gör ditt hår vackrare? Fel, fel, fel! Bara reklam och båg.
När jag gick utbildningen i fysiologi, fick vi lära oss att håret inte äter, annars kunde vi strunta i tallriken. Håret kan bara ta upp vatten, fett och vissa hartser, ingenting annat. Alla näringsämnen som behövs ska intas via munnen. Samma sak gäller givetvis katternas päls.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se