Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 4047 ggr
Mayer
2010-08-27 10:45
0

Usch...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går kväll blev min 5 veckors kille dålig.Var stel i kroppen och hade ingen balans.For till veterinären,han hade ingen aning om vad det var.Jag trodde att nu dör han=(Man blir SÅ rädd.

Han ville klia sig mot öronen och hade det varit hund hade man ju trott att det var öronen,kanske samma med katt?

Nu på morgonen gick jag in till honom och väntade mig det värsta….Men då halvligger han och piper när han ser mig.Snacka om att man blir tårögd.

Marita-L
2010-08-27 11:12
0

Håll koll på honom för det låter som det var något neurologiskt.

Jag hade liknande fall för ca 2 år sedan på en liten kattunge men den dog tyvärr i väntrummet på Blåstjärna i Göteborg.

Han hade fått en hjärnblödning. Jag var ursinning för att jag inte fick någon hjälp inte heller en spruta som jag kunde ge honom själv. De skyllde hela tiden på att alla vet. var på op. Mozart var 8 veckor då det hände.

Stel i kroppen ..vinglade kunde inte stå på benen och i slutskedet kratig kliande mot huvudet. Han hade ett dödskrik som var fruktansvärt att lyssna på.

Ena stunden lekte han andra sekunden kunde han inte gå.. tre timmar senare så dog han i kramper i väntrummet.. det var fruktansvärt

Jag hoppas din kille bara hade något tillfälligt.

Jag har hört om liknade fall och de har kvicknat till efter några timmar / ett dygn men efter ett tag börjat tappa all päls för att sedan få den tillbaks och vara frisk hela sina liv…

Har ingen aning var det kan vara och varför osv.. men skulle verkligen vilja lära mig mer.

Håller tummarna för din lilla sötnos

Kram

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

sidentassen55
2010-08-27 11:25
0

Usch så fruktansvärt, Anja hoppas din kille inte blir sämre igen…

Maritha, jag förstår att det var väldigt frustrerande för dig…jag har själv bett om att få hem avlivningsvätska så jag kan ge i nödfall men vet. får inte….OM det t.ex blir inbrott och någon kommer över det vet man inte VAD som kan hända….Obestämd

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Marita-L
2010-08-27 11:52
0

I mitt fall där så bad jag inte att få hem det utan att efter som inte sköterskan kunde ge honom där i väntrummet när han hade fruktansvärda smärtor så bad jag om att själv få ge honom om hon bara kunde ge mig sprutan men nej.. därför var det en smärtsam död för honom.

Jag har anmällt denna händelse för jag vill aldrig att någon annan skall få uppleva detta.

Jag förstår precis vad du menar Lotta.. man vill ju inte ha sådant farligt liggande hemma..usch..

Crystal Pearl´s

Mayer
2010-08-27 12:47
0

Han svarade bra på det han fick igår av vetten.Men om han svarade på antibiotikan,Bvitaminen eller kortisonet vet vi ju inte =S.Men tror inte ni på öronen då?För kan inte det sätta sig på balansen?

Ja,helt otroligt att jag fick utskrivet hela kittet,vetrimoxin+kortison(som jag skulle ge om han blev sämre)Det hade inte förvånat mig om dom sagt att dom skulle ha mig tillbaks och betala massa för att ev.måsta ge kortison.Det känns att dom är så snikna=(Pengarna går ju ändå inte till deras ficka.

Peace
2010-08-27 13:11
0

Hoppas din kille blir bra helt. Det är en hemsk upplevelse.

Det är lite lustigt ändå, menar här går vi just genom samma sak med min 5 veckors. Hon föll när hon klättra på mitt knä igår, enorm smäll med huvudet i klinkersgolvet, smällen ekar fortvarande i mina öron. Hon började krampa, låg liksom på rygg och tassarna gick som om hon skulle springa 100km/h liggandes på rygg. Jag trodde hon skulle dö. Kramperna varade några minuter och sedan var hon slapp. Hon "vaknade" till efter en stund men kunde inte gå. Hungern, matlusten, lekfullheten är kvar ännu och hon spinner när hon äter. Men efter smällen kände jag som skallen spräckts, det var som en orm skulle lagts från pannan mot nacken över hela skallen. Så jag lär åka ta bort henne idag. Man hoppas på något vis men hon kan ju inte lva vidare om hon inte komer kunna gå stadigt :(

Mayer
2010-08-27 15:40
0

#5 Är det din svarta tjej?

Ja,hoppas inte min lillis måste lämna in.

Annkis54
2010-08-27 16:31
0

jag har oxå varit med om nåt liknande en gång
vid 4 veckors ålder
o det gick inget bra där 
men att kattungen har blivit bättre är ju ett stort  hopp
ge inte upp ännu…det kan gå bra
#5 det kan gå bra för dig med Peace
jag hade en kattunge som ramlade o slog i o det lät så aj aj aj
och jag trodde oxå att skallen var spräckt,,men det gick över…
o allt var som normalt igen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
2010-08-27 16:52
0

Jag hoppas att din lillkille blir bra nu, håller tummarna./Laila

Mayer
2010-08-27 17:12
0

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.

Vi får nu se…Han går på en kur penicillin och om han blir sämre ska jag ge en kortisonkur.Hoppas hoppas…….

virri
2010-08-27 18:24
0

Jag hoppas verkligen att din lilla kille ska bli frisk.
Håller alla tummar och tår.

Det är så hemskt när kissebebisarna inte mår bra.

Twice-As-Nice
2010-08-27 18:47
0

Håller tummarna för att han kryar på sig.

MVH

Kristina

Peace
2010-08-27 18:47
0

#6. Ja, det är min lilla Sara. Ringde till vetten och hon tyckte jag skulle avvakta några dagar så om hon inte blir bättre över helgen så ska jag dit på måndag :(. De kan få en liten hjärnblödning. Hon stod på benen idag faktiskt en stund så man hoppas ju. Hon är väligt hungrig och äter bra och leker med mitt hår som vanligt när hon ligger på rygg. Tog en bild vid sista matningen, tänkte man måste få en sista bild åtminstone.

Peace
2010-08-27 18:56
0

#7. Håller med, att ungen blivit bättre är mycket positivt. Hade en förra året som blev dålig, ingen balans alls, han liksom flög över sitt eget huvud när han gick, rumpan lyftes och han gjode kullerbyttor. Han blev sämre och sämre, till slut låg han bara, ville inte äta ens. Jag tog det sista jag hade, han skulle ändå dö, gav lite Synulox jag hade hemma och vätskespruta i nacken och lämnade honom. Nästa morgon väntade jag att få plocka bort en stel unge. Men vem var det som först knallade emot mig på morgonen om inte han, ostadigt men dock. Åkte till vetten och hon upptäckte han hade nekros i de ädla delarna, allt var svart. Hon plockade bort det döda köttet och man visste inte om det blev något kvar, testiklar, penis och så för det var bara sörja alltihop. Hon ville ta bort honom med en gång men katten kröp under min jacka så jag sade att nej, han vill ju leva. Hon sade bara åt mig att fortsätta ge honom Synulox och komma tillbaka efter helgen. Då var han som vilken kattunge som helst och allt där bak läktes och blev normalt. Hon menade på att mamman kanske råkat bita lite hårt när hon tvättade så det blev infektion. Han kom ikapp med syskonen även viktmässigt väldigt fort sedan.

Annkis54
2010-08-27 23:24
0

härlig historia Peace
ibland går allt bra
jag håller tummarna för er båda…..

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Amorstroll
2010-08-28 03:02
0

Jag håller också tummarna för era båda sötnosar!Kyss

Kram

Gun-Lis

S*Amors Troll

Mayer
2010-08-28 12:09
0

Helt fantastiskt!!!

Han blir piggare och piggare.Nu går han och mycket mindre vinglig idag.Varje morgon går man upp med ont i hjärtat för vad man ska möta.

Hans mamma som i det akuta skedet flydde hans närvaro har nu börjat pyssla om honom igen.

Ja,Den som lever får se :-(…….

Mayer
2010-08-28 12:23
0

Jag bara undrar….HUR ska man kunna slita sig från den här klimpen?

Kolla in vällingmustagen!! =D

Marita-L
2010-08-28 12:27
0

åhhh vilken liten gosepropp

Crystal Pearl´s

Peace
2010-08-28 13:04
0

#17 Skönt att höra han är piggare och mindre vinglig. Det är likadant här nu. Hon kan åter klättra upp till knäna:). Man måste ju mata en i taget och alla ska trängas samtidigt.

Nej, jag skulle inte kunna slita mig från din klimp, han är så sööööt.

Mayer
2010-08-28 13:37
0

Tack!Vi får hoppas det håller i sig=(

frukove
2010-08-28 13:55
0

Men vad skönt att höra att han är piggare:)

Mirra
2010-08-28 19:36
0

Vilken liten sötnosKyss ge inte upp hoppet, håller tummarna att

allt kommer att gå bra :)))

Rosie

IdaJ
2010-08-28 20:17
0

Jättesöt!! Hoppas allt går bra!

Mayer
2010-08-29 14:24
0

Om det är vattenskalle…Inte blir dom bättre av penicillin då?

Peace
2010-08-29 14:33
0

#24 Nej, det hjälper ingenting då.

frukove
2010-08-29 15:35
0

Tror dom att det kan vara vattenskalle?Varför har du fått penicillin?

Peace
2010-08-29 17:47
0

#24 Vill han äta? Om det är vattenskalle så blir de väldigt snabbt dåliga och vägrar mat och hänger med huvudet, kan gå typ i cirklar. Och så klagar de mycket. Har haft två stycken, en i min första kull, han blev dålig vid 4 veckors ålder och dog inom några dagar. Andra för 6 år sedan, samma sak fast hon dog vid 3 veckors ålder.

Twice-As-Nice
2010-08-29 17:59
0

Jag vet att en uppfödare här i stan hade en unge med vattenskalle i vår. Den var normal fram till ca 5 v ålder när den fick balansrubbningar och snabbt blev sämre. Nu behöver det ju inte vara det som är problemet med din bebis.

MVH

Kristina

Mayer
2010-08-29 18:07
0

Han äter och blir piggare och piggare.Busar och verkar må bra. Så inte kan det ju vara vattenskalle eller hur!Men någonting som Vetrimoxin botat är det ju.

Pencillin fick ha bl.a för att vetten inte visste vad han/vi skulle göra.

Men vad för sjuka sätter sig på balansen och ger som kramper?

frukove
2010-08-29 18:20
0

Kan ju inte djurmedicin men på människor kan det faktiskt vara hjärninflammation,hjärnhinneinflammation eller inflammation på balansnerven.Sen kan ju vanlig flunsa göra att man blir yr.Lågt blodsocker eller bvitaminbrist är andra grejor.

Huvudsaken är at din sötnos blir pigg!

Mayer
2010-08-29 19:19
0

B-vitamin fick han också.

Hur får en katt brist på det?

frukove
2010-08-29 19:22
0

Ingen aning.Kalkbrist kan också ge såna sympton.

Mayer
2010-08-29 19:48
0

Men en diande katt kan väl inte få kalkbrist?

frukove
2010-08-29 19:49
0

Nää.det tror jag inte!

Marita-L
2010-08-29 19:55
0

Det finns en miljon symtom på liknande av olika orsaker och du kommer nog aldrig riktigt få veta varför.

Skönt att höra att han mår bättre. Glad

Crystal Pearl´s

Mayer
2010-08-29 19:58
0

Säkert inte.Summan av det hela är ju att man får erfarenheter.På det sätt bra.

B-vitaminbrist,när får en katt det?

Mayer
2010-08-30 09:27
0

Bara en liten uppdatering……Lillvännen blev plötsligt dålig i går kväll och när jag vaknade i morse hade han lämnat oss=( Usch,usch för sånt här. Det är väl tur att man har fler små att fördriva tiden med:)

SussiF
2010-08-30 10:06
0

Nej, men ,fy och usch!

Skickar ett gäng tröstkramar och hoppas det hjälper lite!

sidentassen55
2010-08-30 10:26
0

Det var inget trvligt besked du gav oss Anja.

men du hade kanske en aning om att det kunde hända så det inte lev för chockande, jag skulle nog haft det i bakhuvudet iaf…och jag tycker det var bra att han somnade in nu och inte ännu senare.

Det är så trist när man förlorar kattungar som kommit upp lite i ålder och som man har tagit till sig lite extra….jag hoppas att du kan lämna detta bakom dig, snabbt, och istället lägga din energi på de du har kvar som ÄR friska.

Tänker på dig Anja, det blir ju inte bätte för dig, men det kan vara gott att veta ändåGlad

Tröstkramar till dig

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Marita-L
2010-08-30 11:07
0

Åhh nej så ledsamtGråter

Många tröst kramar

Crystal Pearl´s

baloo4
2010-08-30 11:10
0

Ååå vad tråkigt att höra Gråter….det som verkade så hoppfullt..

*tröstkram*

/Fia

WildWest
2010-08-30 12:20
0

Så tråkigt. Jag känner verkligen med dig.

Kerstin i Umeå

Peace
2010-08-30 12:38
0

Jag är SÅ ledsen för din skull. Det var inte vad man ville höra.

Mayer
2010-08-30 12:41
0

Tack så mycket,tröstkramar och sånt känns bra.

Jo nog är det tur man har andra att ta hand om=)

Och tur att man får träning(om det nu någon gång kan bli mindre tråkigt)som uppfödare så händer ju sånt här tråkigt nog.Trots att jag tycker jag har haft väl mycket mot mig nu en tid=(

Tur att man tycker sååå mycket om detta med katter annars hade man ju inte hållt på;)

[MonEnil]
2010-08-30 13:35
0

Så hemskt. Om en kattunge dör i den åldern, när man redan fäst sig så mycket vid den, kan  man nog aldrig känna sig förberedd. Sorgen blir ju lika stor, men en tröst är det om det finns fler ungar, så att man kan gå vidare.

Det var nog ändå bra att det gick fort, så du slapp fatta ett beslut själv.

Mayer
2010-08-30 14:28
0

#45 Precis,då blir det ju mycket svårare.

Men man blir snopen när han först blev så bra och pigg för att sen bli så dålig.Kan B-vitaminspruta göra så att dom som blir speedad så att det inte märks nåt sjukt?

[MonEnil]
2010-08-30 14:47
0

#46 B-vitamin har nog inte den effekten, däremot kan säkert antibiotika ge en tillfällig förbättring av vissa symptom tills grundorsaken gör att det inte går längre.

Mayer
2010-08-30 14:51
0

Kan man ge så mycket olika sorter när dom är små?

Peace
2010-08-30 15:07
0

Jag minns min första (vattenskalle) blev också bättre för ett par dagar, sedan blev han dålig igen och somnade in i min famn. Ska du låta obducera din?

Min tjej som föll i torsdags har hela tiden blivit bättre och bättre så vi åkte inte in till vetten i morse, hon får leva och jag får se ett tag till. Hon fick riktig bula i huvudet, balansen är inte 100 än men hon gör allt en kattunge gör, äter, leker, vill kontakt, går i toalådan och klättrar.

krasivis
2010-08-30 15:58
0

Så ledsamt Anja! Jag sänder omkramar i mängder till dig!

frukove
2010-08-30 17:22
0

Näää,vad tråkigt för er att missta en sån guldklimpGråter.
jag vet precis hur det känns!

Jag hade ju Zizzi 2009 en svart perser.

Pigg tills hon var 7 v då blev hon vimmelkantig gick jättekonstigt.kunde inte äta och hela kittet.Till Disriktarn.Visste inte vad det var,tog prover, vätska upp henne, gav b-vitamin.Vi åkte hem-PIGG som en mört på morgonen.3 dagar efteråt var hon yr igen.Vi åkte till min vanliga Veterinär.Hon såg direkt att det var vattenskalle på rörelsemönstret och hennes blick-sunsetview-som kommer av trycket på skallen.Hon tog bort henne.

Också jättesöt och väldigt charmig ensam kissunge.

Man blir så ledsen!

Tröstkramar i mängder till er!

En del är för "goda" för den här världen,tyvärr.

Helène

Mayer
2010-08-30 18:39
0

Ja nog är det hemskt sorgligt. Telma har gråtit floder=(

frukove
2010-08-30 19:32
0

Förstår att Telma är ledsen.Det måste man ju få vara en sån här gång.

En stor,stor kram till Telma också!

virri
2010-08-30 19:41
0

Så ledsamt för er. Jag vet ju hur man fäster sig vid de små.

Förstår att Telma gråtit floder, det hade jag också gjort.

Många kramar till er!

// Linda

Twice-As-Nice
2010-08-30 20:54
0

Så otroligt tråkigtGråter Han var ju så himla fin.

Tröstkramar, Kristina

solohm
2010-08-30 21:06
0

Men så ledssamt. Blir så ledsen för er skull. Förstår Thelmas sorg. Hittade min första RAG död i sängen en morgon. Trots att jag visste att det kunde hända, (HCM), blev jag oerhört chockad och grät massor och jag är ju vuxen. 
Kramar till er båda.

//Solveig

evawennman
2010-08-30 21:51
0

STOOOR TRÖSTKRAM! Jag är säker på att den lille busar för fullt med min Oscra i himlen nu! Kyss

*saknar dig Oscar, ta hand om nykomlingen nu*

frukove
2010-08-30 22:34
0

Vad gulligt skrivet av dej Eva!Zizzi är ju också där uppe och busar med alla nykomlingarGråter

Mayer
2010-08-30 23:36
0

Tack ni!

Ja dom leker nog där dit man kommer.Det känns bra:)

Livandas
2010-08-31 00:23
0

Men vad tråkigt för dig….tröstkramar

//Susanne

Annkis54
2010-08-31 02:44
0

lider med dig
har ju oxå varit med om liknande
det får vi alla vara med om förr eller senare
jag tror att det finns olika "coctail" som våra vettar ger..som ger ett litet uppåtkick…o sen kanske ner igen
Kram till er

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se