Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 2071 ggr
xandoor
2010-04-20 17:06
0

Försäkring

Vi har nu skaffat oss en perser hona (kattunge) med stamtavla.

Vilken försäkring rekomenderar ni ? Finns ju flera bolag och dessutom är det ju massor med valmöjligheter sen när man väl har bestämt sig för bolag. Vad ska jag teckna ?

Vi vill ju ha det bästa för vår lilla, ev kommer det senare att tas nån kull med kattungar från henne. Blir det nån annan försäkring då eller tecknar man för det nu ?

Hoppas att ni kan hjälpa mig

Marita-L
2010-04-20 17:15
0

Det finnas en djungel där ute med försäkringsbolag och olika försäkringar men jag har Agria och bästa självrisk & %, deras bästa utbud på försäkring plus livvärde.

Om man skall avla på sin hona så är det viktigt att teckna en avelsförsäkring redan nu som liten.

Du kommer säkert få många olika svar FlörtGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

sidentassen55
2010-04-20 17:24
0

Instämmer i Maritas inlägg här. Det finns inget bolag som har så många fördelar som AGRIA. Sedan finns det ju självklart nackdelar, men överlag är dom bäst.

har haft AGRIA under alla år jag haft katter och den första jag försäkrade var en liten bonns 1985, jag kommer INTE att byta heller.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

[Guardians]
2010-04-20 18:01
0

Även jag har Agria, haft både Sveland och Folksam men bara krångel med de bolagen då djuren blivit sjuka, Sveland var hemskt, gäller både häst/hund o kattförsäkringar. Agria lite dyrare men aldrig krångel vid sjuka djur, iofs ersätter de ju inte allt men det tror jag inte att ett bolag ska göra heller för då har vi inte råd med premierna. Jag kommer INTE att byta bolag nån mer gång iallafall.

MonicaLagerquist
2010-04-20 18:14
0

Jag har IF och är väldigt nöjd med dem.Det har aldrig varit något krångel och de har varit väldigt snabba med att betala ut pengar vid skada.

Stolt ägare till tre La permer

heliotropes
2010-04-20 18:26
0

Jag har oxå IF, jag har haft dom i 15 år och jag har hittills varit nöjd med dom. Ska man ta några kullar på sin hona bör man ta den högre försäkringen med avelsförsäkring.

Då har man "rätt" till två kejsarsnitt. Är man ny på avel så är det lättare hänt att man åker in och snittar sin hona fast hon kanske skulle ha klarat det själv, men man tar ju det säkra för det osäkra. Gör man det så har man ju iallafall ett kejsarsnitt kvar, som kan bli ett måste vid en senare förlossning.

Eva // medarbetare på Perser

MonicaLagerquist
2010-04-20 18:34
0

För oss med lite fler katter jag ju IF en väldigt bra försäkring.IF-Flockförsäkring.

frukove
2010-04-20 20:44
0

Ni som har avelsförsäkring-kom i håg att hos Agria gäller inte velsförsäkringen inte gäller om honan fått 3 kullar och hanar 5 kullar!Det viiste inte jag när min hona blev kastrat efter sin 4:e kull….

Heléne

rosengarden
2010-04-20 21:27
0

Har IF och Folksam dessa bolag har aldrig krånglat de få gånger det har hänt något med mina katter under mina snart 30 år som uppfödare. 

Agria hmm …… är jag inte särskilt överens med.

mvh

Anita/Rosengångens

http://www.rosengangen.se

sidentassen55
2010-04-20 22:18
0

#7 Hur är det i dom andra försäkringsbolagen då?

Hur betalar dom ut ersättning för förlorad avelsförmåga?

Finns det någon färsk jämförelse mellan dom olika bolagen ?

Kanske något för PIF:s "redaktion" att kolla upp och göra… Hett tips till erFlörtCool

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

Annkis54
2010-04-21 02:10
0

#9 marita har gjort nån sån statistik ganska nyligen
hoppas hon läser  här o letar upp den

Jag har haft Sveland…Folksam, Agria..
finns ingen som krånglar som Agria gör…
Att jag bytte bort Sveland var på den tiden som de inte täckte FIP…
att jag bytte bort Folksam var för att de då inte hade kullförsäkringar
Agria ändrar ofta tycker jag
jag funderar ganska ofta på att leta efter nåt annat bolag.
men har inte kommit mig för ……
men….nån gång
funderar du på att ta kull..så är det ju viktigt med avelsförsäkring.
O den måste du teckna på direkt…det finns saker i den som inte gäller längre fram om den inte är tecknad direkt…det har jag fått erfara den dyra vägen.

IF-Flockförsäkring., kanske är nåt att kolla upp

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-04-21 11:46
0

Så länge man har mamman försäkrad ingår ju kullförsäkringen och man behöver inte göra någonting i AGRIA.

Ja kattungen ska ju föörsäkras in med en normalförsäkring direkt vid försäljningen men det är ju inget konstigt. Kullförs. täcker ju inte allt, då hade vi inte behövt några individuella försFlört

a

Sedan vad gäller FIP så är det nog inte det första jag tänker på när jag väljer försäkringsbolag utan jag tittar nog mest på vad jag får för mina pengar.

Självrisken är en avgörande sak samt vad jag kan få om katten av någon anledning dör eller förlorar sin avelsegenskap.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

MonicaLagerquist
2010-04-21 12:14
0

Nu är vi ju många som individförsäkrar kattungarna mycket tidigare än vid flytt.

Kullförsäkringan täcker inte speciellt mycket tyvärr.

sidentassen55
2010-04-21 12:28
0

Jo det är ju klart, men det är en helt annan sak det.

Annki skrev om kullförsäkring och att man måste säja till om det direkt, i AGRIA behövs det inte, det går per automatikGlad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

MonicaLagerquist
2010-04-21 13:31
0

Man behöver inte anmäla det i IF heller.

heliotropes
2010-04-21 16:56
0

#14 hm! som jag har fattat det så har de ändrat på det, förut gick det automatiskt, men inte nu. Man måste ringa in och anmäla kullen när de är 35 dagar, men inte 120 dagar, sedan får man betala 400:- per kull, det har jag fått gjort de senaste gångerna som jag har kommit ihåg det..Obestämd Har jag fattat det rätt så har man då en dolda felförsäkring på dem i tre år. Detta fick jag reda på när jag pratade med en konsult -08.

Men dom kanske ha ändrat på det igen….man hänger inte med i alla ändringar…jag hatar dessa försäkringsdjunglarSkrikandes IF har även nyligen ändrat mycket inom försäkringarna.

Idag har de 4 olika- livförsäkring, mindre veterinärvård, stor veterinärvård och sedan har de användbarhet(tillägg).

Jag är glad varje dag som går utan att jag behöva anlita dem…

Eva // medarbetare på Perser

[Guardians]
2010-04-21 17:56
0

Har räknat på If:s försäkringar och det skulle bli mkt dyrare än vad jag har idag, har väl inte nog många katter Tungan ute

MonicaLagerquist
2010-04-21 18:20
0

Hur många katter har du?

Livandas
2010-04-21 18:45
0

Jag har sveland, och de har aldrig krånglat för migGlad

Sveland har en juniorförsäkring som jag tycker är bra, den kan man teckna på en kattunge då man vill, men högst 8000 kr. Men man betalar bara halva försäkringen tills katten fyller 1 år. Väldigt bra på ungdjur tycker jag. De vuxna katterna har en vanlig försäkring.

//Susanne

[Guardians]
2010-04-21 19:21
0

#17, 5 stycken.

xandoor
2010-04-22 13:09
0

Oj vad svar :)

Tack så jättemycket för alla svar jag har fått. Det blev Agria som vi försäkrade i. Hoppas att det blir bra.

yadhayezibas
2010-08-30 12:41
0

Jag har Agria nu men ska byta. Jag har kollat upp IF, Sveland och Folksam.

If blev klart dyrast dock så har de ingen regel om detta med kullar om avelsdugligheten försvinner. De har en fast självrisk o inget mer.

Sveland blev billigast. De har en speciell katteri färsäkring som verkar jättebra. Plus att de har kattunge försäkringen som är billigare första året. De har heller ingen regel om detta med avelsdugligheten o kullar hit o dit.

Folksam hamnade liiiiite dyrare än Sveland. Annars ganska lika.

Inget av bolagen ersätter op av näsborrar. En av de jag pratade med hävdade bestämt att detta kunde man se när de föddes. Haha!! Jag försökte förklara att så var det inte alls alltid men hon vägrade lyssna. Tala om insnöad….

Så summan av detta är att jag byter idag till Sveland. Glad Och hoppas att våra katter fortsätter att hålla sig friska.

Marita-L
2010-08-30 14:14
0

Inget av bolagen ersätter op av näsborrar…

hm..jag hörde nyligen att Folksam tog detta Obestämd men jag kan ha fel

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
2010-08-30 14:56
0

Inte enligt de uppgifter jag fick när jag har ringt runt.

Marita-L
2010-08-30 15:01
0

Ok

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
2010-08-30 15:13
0

Det intressanta med det är ju att det säkert finns många katter som får gå med trånga nosöppnngar o gångar just pga att det inte täcks av försäkringen. Tror jag…. Glad

[MonEnil]
2010-08-30 15:34
0

Kan det vara så vanligt då?

MonicaLagerquist
2010-08-30 16:39
0

#21 Hur många katter har du?Har du kollat upp IFs Flockförsäkring.För 2500 per år försäkrar man 7-15 katter.Då har man 60 tusen att bränna på vetvård under ett år.Fast självrisk på 2500 och 100 dagars självriskperiod.(eller vad det nu heter)

yadhayezibas
2010-08-30 17:06
0

#27 Hos IF skulle mina katter kosta ca 10000:- per år. Och då var det bara 1000:- per katt i livförsäkring. Jag har 8 vuxna katter införsäkrade.
Jag pratade i 1 timma med ombudet hos IF. Hon var väldigt hjälpsam.