Tjock kattunge
Kanske en knäpp fråga men… Min Lady Marilla är ju ensamunge och hon har blivit så tjock att hon knappt kan röra sig utan "snurrar runt" på framtassarna. Inget fel på benen men bara för tung. Hon väger nu 312 g och är 2,5 v. Är inte det mycket då hennes födelsevikt var 79 g. Kan hon ta någon skada eller är jag bara orolig i onödan? /Laila
313 gram på en 2.5 vecka är inte mycket utan mer en normal vikt… man räknar födelsevikten sedan ökar dom det ungefär per vecka.
Så om hon "ramlar" omkull så kanske det beror på att hon precis lär sig gå…alltså lite stapplig…eller att det är något annat fel.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jaha, jag har ju bara Betty B att jämföra med och hon var inte så rund och hon rörde sig mera. Tror inte att det är något fel på henne. Kanske är hon bara lite sen för hon är en riktig gnällspik som sin mamma eller så är hon lite "lat" av sig hi hi.Tack iallafall för ditt svar # 1. /Laila
Man brukar sträva efter att de ska gå upp sin födelsevikt varje vecka, så ca 320 gram vid 3 veckor är bra vid födelsevikt ca 80 g. En ensam unge växer ofta fortare än så. Vid 2,5 veckor brukar de för det mesta inte kunna gå.
Helt normal vikt.Hellre en kattunge som är rulltig och go än smal kattunge som inte går upp i vikt.
/Annika

Ingen fara alls - som flera sagt redan :)
Vad gäller bebbar är parollen "ju tjockare dessdå bättre". det finns ingenting som heter "fet" när man är en kattunge som skall gå från 80 gram till c:a 1 kg på 9 veckor :)

Tack alla för era svar. Jag har alltså en helt "normal" kattunge då. Skönt det men hon väger mer än Betty B och betydligt mindre rörlig än hon var vid denna ålder så därför blev jag orolig. Tack än en gång…/Laila

Vilken gospropp

Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Vilka underbara färger hon har. Söt liten flicka.
Nämen titta där.. vilken fin padda hon blev 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Lite näsa har hon, men hon är ju inte superlångnäst som vissa kan bli.
Hon kommer ju aldrig att få den där korta fina nosryggen som jag tycker om, men riktigt långnäst tror jag inte på…..
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

# 13 Hennes mamma har lite näsa men pappan är kortnäst. Vad sägs om hennes ögon då? /Laila
hon är jättesöt
o vilken pussmage
ögonen ser fina ut…
ganska stora…:):)