Tjock päls
Pratade med en kompis igår som har en persertjej på ca 9 månader. Katten har väldigt tjock päls på sidorna och hon har svårt att komma ner till botten av pälsen med de vanliga kammarna så det bildas lätt tovor vid hårbotten. De enda kammar hon hittat som har längre piggar är "pudel kammar" och de är för glesa.
Någon som har tips på kammar med längre piggar?
Även andra tips på hur man bäst sköter pälsen på ett riktigt pälsmonster skulle uppskattas!
Aj då
jag har ju bara enfarenhet av ett "pälsmonster"
o mirakelkammen är jättebra tycker jag
http://www.swecat.com/v4/category.php
![]()
är den jag använder till mina nu…alltid
sen handlar det ju om att pälsen måste vara ren
sen vet jag att när jag hade besvär med Cosmos päls för några år sen…så fick man göra som en bena…dela håret i sektioner o kamma en bit i taget
men..viktigast är att katten är ren
men aldrig bada en katt som har tovor
först kamma igenom sen bada…kanske behövs hon badas flera gånger
o se till att katten blir absolut torr…använd helst ingen kam när hon fönar katten…utan låt fönen gå i små cirklar
om det har bildats små tovor under badningen så brukar man kunna se att de försvinner när man roterar blåsstrålen
enda gången jag använder kam eller karda när jag fönar katter är för att "dela" pälsen lite
kammar aldrig samtidigt

Hejsan Ida.
Jag har också haft ett pälsmonster en gång…15cm lång och enormt tjock päls…massor med ull…
Jag fick göra som så att jag fick kamma bena och lyfta upp flik för flik med den pälsen…det tog sin tid att kamma igenom dennas päls kan jag säja. Fick bada den pälsen litet oftare för att den inte skulle bli minsta lilla fet…och dra till sig damm m.m., då tovade den än lättare. Och sedan se till att den inte blev statik. Funkar bra med vanlig vattensprayflaska och anv. då man kammar.
Ett tips är att ha kammar litet överallt hemma. Vid soffbordet, på klöspelaren, i köket…så man kan ta några tag här och där då katten är i närheten. Är ju inte alltid man kan ha en kammningsrutin inlagd på shemat;)