Artikel:Kasta inte ut KATTEN
En Artikel i ALLAS Veckotidning.
Det är dags att ompröva åsikter att friska barn som har astma el allergi i släkten inte bör växa upp med katt.
Enligt en avhandling som gjordes i Umeå för några år sedan. Den visade att de flesta som var allergiska mot katt aldrig hade bott tillsammans med någon-medan barn med allergi i släkten och katt hemma var mindre allergiska.
Dessutom hade katten en skyddande effekt mot utvecklande av antikroppar mot hund och björk.
Att undvika katt hemma skyddar alltså inte mot allergi.
LÅT MAJA GRÄDDNOS STANNA !

Ja de svenska barnläkarnas filosofi om värdet av kattfria hem har visat sig vara helt fel. (Något jag alltid vetat instinktivt). Tyvärr är det allt för många som fortfarande följer dessa råd och gör sig av med katten i förebyggande syft när de får barn.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja så många ggr man hört detta. Vi hade fullt av djur när alla 3 barnen föddes, min Mamma/Pappa/ Syskon har alla astma o allergier, men mina barn har aldrig haft något.

Jag läste en artikel om detta för ett tag sedan men ja folk har inte uppmärksammat det utan skyller på allergi hitan och ditan.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
men hur är det med barn som har astma o allergier eller andningsbevär
Emma har ju en son på 8 år som har det o nu har hennes 5 månaders son börjat med samma symtom
vad fan ska hon göra
hon har åkt fram o tillbaka till sjukhuset nu flera dagar o inatt fick de ligga inne med bebisen

Kan tala om att hade Jimmy haft astma då hade jag inte haft katter el andra djur hemma, detta hade varit en svår situation, men artikeln säger ju det mina föräldrar sa en dag då jag väntade Anna,man kan inga djur ha pga allergi i släkten,så sa min mamma! men mina har ju aldrig reagerat med några symptom. Sen kan ju ett barn få allergi el så, då är det ju en annan sits.Har man astmaproblem så kan de bli värre av ha djur. Hade en kusin som hade astma, och hade fött upp katter många år, sista gången flögs hon in med helikopter och höll på dö, de skickade inte hem henne förrän alla katter avlivats. Så där ska man nog tänka om. Men bara för man som jag har föräldrar som har svår astma o även syskon betyder ju inte detta mina barn skulle få det bara för jag har djur.
nä .hon är ju i den sitsen nu
men ett "antal" katter hemma…suck

Jobbigt, fy va hon måste må dåligt nu. Men be henne tänka på barnen även om detta är en svår sits.
ja..hon inser ju att hon måste göra nåt
men hur enkelt är det att sälja av katterna
du vet i dessa varningstider

ja jag vet! hemsk tanke!

…OK! Jag va´själv drabbad av astma samt allergier när jag växte upp… halva (om inte mer) min uppväxt så va´jag sjuk, hela vårt hem bestod av skinnmöbler, inge prydnadsföremål,kala väggar, inga mattor, i princip allt som samlade damm eller allergena ämnen var eliminerade! Jag fick inte äta det… jag fick inte träffa den…osv…
Alla förbud & tvång pga mina allergier & astma gjorde mig mer sjuk än symtomen för sjukdomen…
Som jag skriver i min personbeskrivning så har alltid djur varit en stor del av mig & mitt liv; jag skulle säga att utan dessa individer(dvs djuren) så hade jag bara vare´en halv människa!!!
Nu e det bevisat att djur frigör både endorfiner (det som gör dig glad & harmonsik) samt kan bota både fysiska samt själsliga (andra hade kanske sagt psykiska) åkommor… JAG ÄR ETT BEVIS!!!!
En av mina läkare sade till mig att (då var jag 12 år) att Tina, nu kan du inte forts. me hästar å djur längre! Din kropp klarar inte detta!!! Jag Blev sjuk i ½år av vad han sagt…
…min mor (som e en mycket klok mor *s*) tog mig till en "klok guuuuube" för att Jag vill inte vara med längre (då va´jag 12år)!!! Ni förstår att förlora det man värderar högst här i livet är inte lätt för en 12-åring!!! Iaf så, såg han mig i ögonen å drog mig i fingrarna & så sa han att; det som gjorde livet värt att andas in är inte luften utan det som gör livet värt att leva för just dig!!!! För mig va´ djuren och allt som de förmedlade…ett djur ger alltid kärlek, värme å bot!!! Det är så lite insats med tanke på vad du får tillbaka!!!
Jag bestämde mig den kvällen att lyssna på vad som får mig att må bra…
…& jag hittade hem! Eller hittade mig själv, kanske!!!
Jag har inte haft astma sen jag va´ 12 år; tankens & viljans kraft e enorm, ska ni veta! Jag undviker att kombinera ämnen som jag vet är överkänsliga för mig… men jag mår BRA!!!!
Nu säger jag inte att detta är det rätta receptet för alla. Men mår man skit innuti, kommer man att må det samma utanpå…
Läkarvetenskapen rekomenderar idag människor med kroniska sjukdommar att skaffa djur för att det får dem att må bättre, både fysiskt å psykiskt. Infertila par får rådet att skaffa hundvalpar eller kattungar, för då brukar naturen ha sin gång….
Barn som e´uppväxta med djur, å då spec barn som e uppväxta på bondgårdar etc har i princip aldrig allergier!!!
Mina barn är "uppfödda" med en katt i spjälsängen!!!! De har ALLTID sove´nättena igenom, de har aldrig visat tendenser på att uppvisa allergier mot vare sig djur eller födoämnen… & skrönorna att det är farligt med en katt i vaggan, de ger jag inte mycket för!
Tack, till min mor för att du våga lita på din intuiton!!!!
Hoppas att ingen tar illa upp! Detta är min personliga berättelse…
Kramar!
T

Klart att ingen tar illa upp av din berättelse. Fast om man har spädbarn som blir sjuka ska man passa sig. min mor o far även min bror(som inte lever) gillar djur också. Vi har alltid haft hund under min uppväxt, mamma har haft sina anfalll
Brorsan försökte smuggla hem en katt en natt o la i sängen, men han vaknade med prickar över hela kroppen o kliade sig något fruktansvärt
mamma hade ett stort leende, hon visste vi älskade djur, under min uppväxt har vi haft hund, fåglar,kanin,marsvin ja undra om jag glömde något djur nu??? Det enda djuret jag reagerade på va kaninerna, svullnade igen totalt i ögonen, så de fick flytta
Tror att om min mamma förstått jag inte skulle ha dem i sovrummet så hade detta gått med, men men. Våra djur sover med oss osv, våra barn har inga allergier. Men om man har barn med astma så ska man vara försiktig, vissa fall går ha djur med, men finns de som kan leda till som min envetna kusin ovan jag skrev om, hon va vuxen hållt på med sin uppfödning 25 år, efter många akuta fall o ambulans mm pga hon va så enveten o vägrade göra sig av med sina älsklingar så höll hon det sista anfallet på mista sitt liv. Jag är glad de vägrade släppa hem henne innan katterna va borta, det va en tuff läkare.
jag har kopierat din berättelse T. o skickat till min dotter
bara som en info…sen är valet hennes
jag har fått mail ifrån en far o dotter här i stan som ev. är intresserade av ett par katter
så hon har ju kanske en öppning där om hon vill
jag är i alla fall glad att jag inte behöver ta ett sånt beslut
hade det gällt mig så hade jag oxå gått till en "klok gubbe" eller en naturläkare eller liknande
men man kan inte "frälsa" alla här i världen
o jag kan lova dig att mina barn är "svårfrälsta"