Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3134 ggr
Firinella
0

Hjälp mig...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När denna krabat föddes var jag säker på att det var en tabbyhane men nu 8 dagar senare så är jag inte så säker på vad han/hon är. Det ser fortfarande ut som en hane därbak men är det en padda eller… Snälla ni som kan detta vad ska det bli av min lilla… Tack /Laila

Firinella
0

ett foto till…/Laila

Firinella
0

och ännu ett…/Laila

Marita-L
0

Ser ut som en liten padda på ryggen men titta på trampdynorna .. är någon bit eller hela rosa?

Är du säker på att det är en han?

Han kan också bara ha en varm brun ton på olika ställen.

Är detta samma som du har visat innan? För jag tror jag har sett ett foto där denna har en rosa tramdyna..stämmer det?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Nej det var det inte ..det var ju din lilla tjej jag kom ihåg Oskyldig

Crystal Pearl´s

Firinella
0

Trampdynorna är mörka men rosa i kanterna. Är de rosa om det är en padda? När han föddes var han brun i ansiktet men nu går han mer och mer åt det röda hållet. Har hört talas om att det ibland föds hanar som är paddor men det är sällsynt kan han vara en sådan måntro. /Laila

Cybercat
0

Bruntabby.

Med UNDERBAR värme i bottenfärgen. En riktigt bra bruntabby har varmt rostbrun bottenfärg. Detta är något vi har förlorat i stor mån allteftersom uppfödare slutat färgavla.

HÄRLIG färg =)

Jag bifogar en bild på min Loppa när hon var 8 månader. Hon är inte skölpaddstabby utan bruntabby (och vit). Så här skall det se ut :) Ryggfärgen ser lite "kall" ut, men det är för att jag inte separerat den. Under täckhåren var det rostbrunt.

Marita-L
0

Han kan också bara vara väldigt varm i sina färger.

Du har ju en padda hemma..jämför henns trampdynor med hans.. även bakdel så du är helt säker på att det är en han Flört

Crystal Pearl´s

Cybercat
0

Jag ljuger, Loppan var inte alls 8 månader där utan 6 år. Lol.

Här har du Loppis vid… ja vad kan det vara? 6 veckor kanske?

Firinella
0

# 6 Tackar för de orden. Din loppan är såå fin i sin färg.

Ska nog göra om denna kombinationen till nästa år. Kanske är han en keeper. /Laila

yadhayezibas
0

Söt liten tabbykille! Glad

[MonEnil]
0

Det såg ju väldigt rött och fint ut på ryggen, men vad det är törs jag inte yttra mig om.

Cybercat
0

#9 Tack Laila. Min Loppan, mitt hjärta, det är den katten, den mest älskade, som jag skrev om i den andra tråden - hon som fick leva för länge. Så hon är inte fin, men hon VAR det. Som en bal på slottet, alldeles UNDERBAR var hon :) Och i mitt minne och hjärta lever hon så länge jag gör det. Udda, men sant :)

Men, det var inte därför jag postade bilderna utan för att ge dig en jämförelse av grundfärgen. Hon var en bra brutabby i färg. Inte perfekt (finns den perfekta katten?) men bra. Särskilt i ansiktet ser du den varma färgen redan på hennes bild som ung. Hjälpte det?

sidentassen55
0

Hmmm…..jag blir också väldigt tveksam, som flera andra säjer så ÄR det en väldigt varm ton på ryggen och kan vara rött,på paddor brukar ju det röda spricak upp bra mycket senare………. men å andra sidan så ser ansiktet ut som på en underbart varm bruntabby.

Men ta och kolla trampdynorna, där ser du ju säkert……

Typmässigt så ser han inte ut att bli lika bra som din hona……..men han är ju så liten ännu så mycket hinner hända.

ha det gott

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Peace
0

Söt liten krabat. Jag kan inte säga så mycket vilket kön han/hon är, kan vara bådadera. Har en gång i tiden haft både bruntabbysar och sköldpaddtabbysar.  Har till och med hunnit regga fel, alltså det röda kommit så långt senare.

Firinella
0

Det här var inte lätt. Vad exakt är det jag ska kolla på trampdynorna? Färgen är mörk på alla fyra. /Laila

Firinella
0

Här kommer en bild på kattungens "bak". Visst är det väl en hane. /Laila

Marita-L
0

Nhää det där är nog allt en liten flicka hihihi

Ta du och gå igenom alla tassat även längst upp…kanske hittar du någon rosa liten fläck..Flört

Men ibland hittar man inte alltid de där rosa fläckarna på tramdynorna ..oc då får man helt enkelt vänta och se tiden an. Glad

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Crystal Pearl´s

Peace
0

Men titta, det blev en flicka :-) Det är inte alltid lätt att se på de små. Grattis.

sidentassen55
0

Visst är det en flicka:-)))

GRATTIS GRATTISGlad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

[MonEnil]
0

En hona! Då förstår jag varför hon har så röda, fina paddfläckar.

Cybercat
0

Oh, en tjej! :)

Kul!

Firinella
0

Nej men vad säger ni… en flicka… får döpa om Lucky Luke nu då hi hi. Ja då är det väl en padda iallafall eller… Vilken tur att ni finns (och en hyfsad kamera) Tack alla för att ha löst denna lilla "gåta" åt mig. En flicka så roligt … men så snopet Förvånad 

# 18 Tack för länken /Laila

SussiF
0

Då kan hon ju heta Lucky Lucy istället :-)

Annkis54
0

det bästa sättet att se skillnad på könen..tycker jag
är att honor har springor o  hanar har runda hål:):)
grattis till en paddtjej

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
0

Jag tänkte på samma namn som dig Sussi #24 Skrattande

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Firinella
0

Vlken bra idé med Lucky Lucy. Kommer jag inte på något bättre så blir det nog det. Tack…/Laila

Erna
0

Definitivt en flicka!

Väldigt vam och fin färg. Om hon är padda, kommer det röda att synas bättre ju äldre hon blir.

Så här ser våra grönögda tabby golden ut när de är små.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Cybercat
0

Jag har suttit och tittat på ansiktsbilden ett tag och DÄR ser jag inte det minsta i paddanlag utan en bruntabby med läcker grundfärg.

Men, som andra har skrivit så är det ju ofta så med sköldpaddstabby att det röda bryter upp senare, OCH hon är osedvanligt varm på ryggen för en bruntabby i den här åldern. Så, med tanke på att det är en tjej och inte en kille drar jag officiellt tillbaka mitt "bruntabby" uttalande och byter det mot "den som lever får se" :)

Firinella
0

I dag har jag döpt henne till Lady Marilla. Om det blir som jag tror så får hon samma färger som sin mamma och hon är svartsköldpaddstabby med rött, svart och "grått" (en dålig 03a) men bara tiden kan utvisa detta och jag väntar nu på att damen ska öppna sina ögon. Tack alla. Nya spännande bilder kommer längre fram. /Laila

Marita-L
0

Vad är det för färg på pappan?

Crystal Pearl´s

Firinella
0

Förlåt att jag inte svarat på några dagar men jag har jobbat som en galning pga inga vikarier.

# 31 Pappan är en exo rödtabby.

I dagsläget så har hon öppnat ögonen och det röda i pälsen har "lagt sig" lite och lutar mer åt det bruna hållet. Ska ta foto så ni får se. Lady Marilla fyllde 2 v i tisdags och hon är tjock som en fotboll lär bli långnäst och är en riktig liten gnällspik.  /Laila

Marita-L
0

Ja men då kan hon inte vara annat än en padda Glad då flickorna ärver färgen både från mamma och pappa Skrattande

Grattis

Crystal Pearl´s

Firinella
0

# 33 Jaha, här lär man sig något nytt varje dag, Tack…

Erna
0

Jag har skrivit om färgutfall i min genetikserie. Just rött och svart finns i del 2 med korsnings scheman och förväntade utfall.

Leta på min hemsida www.yamacatos.se

klicka på Artiklar och leta upp genetikserien för golden och silver.

Hon är alltså sköldpadd tabby, f 22. Honorna kan bara bli paddor eller röda. Dessutom är hon tabbymönstrad. I artikeln står även hur pälsmönster nedärvs.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Firinella
0

# 35 Tack. /Laila