Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1523 ggr
Headturners
2010-08-20 12:33
0

Foderfläckar på vitt:)

Hej alla PIF- vänner

Jag skulle vilja ha lite tips på bra produkter när det gäller att få bort foderfläckar på vitt.

Själv använder jag barnängens babyshampoo no tears i ansiktena vid bad och eye envy dagligen men på vissa sitter det som berg och man vill ju inte gnugga ihjäl dom Skrattande

Erna
2010-08-20 14:50
0

Eye Envy samt en uttjänt tandborste att rengöra vid bad under ögonen, bättre än en bomulls rondell, för man kommer ner i botten.

Om det inte är nära ögonen, kan man blöta en rondell i 1 % väteperoxid (Apoteket) badda på pälsen, låt verka en stund, skölj. Upprepa. Fungerar i de flesta fall.

Jag har använt det under många år på vita chinchillor, som oftast är oerhört slabbiga när de äter.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

WildWest
2010-08-20 15:15
0

Jag fick ett tips på utställningen i Luleå. Vår blåsköldpadda blir aldrig riktigt vit på bröstet pga att hon "badar" varje gång hon dricker vatten.

Ta potatismjöl och blöt det och gnugga in, låt det torka och borsta bort. Man får upprepa behandlingen ofta men det är ju ett naturligt medel och inget kemiskt som kan skada.

Kerstin i Umeå

yadhayezibas
2010-08-20 17:19
0

Har det en gång blivit missfärgat så är det ju svårt att få bort. Så mitt tips är- trimma bort det missfärgade och håll sedan efter det drabbade området. Tex med eye envy som lägger sig runt hårstråna. Glad

sidentassen55
2010-08-20 17:58
0

Det går inte att få ett missfärgat hårstrå rent annat än att, som Erna tipsar om, bleka bort det. MEN då blir håret sprött och suger åt sig ännu mer efter den behandlingen.

Jag säjer som Pethra, trimma/raka bort ALLT missfärgat (beroende på vart det sitter) tvätta därefter med kolsyrat bordsvatten (lika bra som allt dyrt ögontvätt) och använd eye envy pudret…..

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

sidentassen55
2010-08-21 10:59
0

Ett förtydligande från mig…med bordsvatten menar jag MINERALVATTEN….och det ska vara kolsyrat, suveränt är det !

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

Annkis54
2010-08-21 17:05
0

är det nåt speciellt i själva kolsyran som är bra??
hur använder du det??
jag menar, när du väl har öppnat en flaska så går ju kolsyran ur ganska fort….hur förvarar du den sen till nästa tvätt??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-08-21 17:57
0

Jag låter flaskan stå framme till den är slut, sätter på korken när jag tagit det jag ska ha….och så tvättar jag som man brukarGlad

det är då inte sämre än alla dessa dyra ögonpreparat som man köper…detta tips kommer från UK.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Cybercat
2010-08-21 19:01
0

Vet inte vad det är i det som skall vara extra bra (skall göra lite research) - men enligt uppgift skall tonic (sån som man har i G&T) vara lite extra bra för fläckborttagningen.

Men, det kanske bara är kolsyran, vad vet jag? =)

Headturners
2010-08-21 19:05
0

Vad använder du Emma?  

Linsvätska ska va bra har ja hört????

Cybercat
2010-08-21 21:06
0

Jag använder Eye Envy-vätskan, ibland Jean Peau om den tagit slut - men funderar allvarligt till att gå över till att använda min egen linsvätska (precis som du säger).

Jag använder (till mig själv, eller till mina linser då) Bauch & Lomb (ReNu) Multi Purpose Solution, sensitive eyes.

Eftersom vätskan faktiskt är FRAMTAGEN för att plocka bort proteinavlagringar samtidigt som den skall vara behaglig att ha i ögonen (sensitive eyes är alltså lite extra snäll), känns det i alla fall rent logiskt som att det skulle vara en väldigt bra ögontvätt för katterna :)

Samtidigt kan jag efter många års användning garantera att det är mycket behagligt att få vätskan i ögonen. Om jag fått någon skit i ögat använder jag den till att helt enkelt spola ur ögat, och det är enormt bekvämt.

Jag har också historiskt använt den till katterna om jag varit superklumpig och fått något stark schampo eller liknande i ögat på dem.Händer sällan, MEN det händer.

EddaM
2010-08-21 22:31
0

Jag ropade in en massa saker vid en auktion o bla fanns det med ganska många flaskor Pleje eye cleaner så detta använder jag på LykkeLis ögon. Fungerar bra =) Men tack för alla braiga tips som jag kan använda när det e slut =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z