Perser iFokus

Perser

Etikett: 09-hälsa-beteenden
Läst 712 ggr
Tasspuls
0

Ni med gamla katter - var med i min studie

Jag kom på att jag ju även kan ta med gamla katter i min studie och se vad de äter för något. Blir jätteglad om alla med katter över 12 år vill vara med :) Frågor jag vill ha svar på:

• Hur gammal är katten?
  • Vad äter katten (mjukmat, torrfoder och vilka märken)?
  • Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)?
  • Är katten frisk idag eller har den någon sjukdom?

Tack på förhand för hjälpen!

Peace
0

Min Smulan som är drygt 12 år äter torrisar, mest RC Oral men hon tycker om Sheba mjukmat då och då och så gillar hon burkärter och majs.

Innekatt.

Hon är frisk och lekfull än.

sidentassen55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bara en gammal katt, de andra som skulle varit gamla idag har dött unga, tyvärrGråter

den gamla jag har är Trasan en perserhona som snart fyller 12 år, hon har ätit Royal Canin torrfoder, under i stort sett hela sitt liv och dessutom en halv skiva rökt skinka varje morgonFlört

Det hon tycker bäst om är RC för kattungarOskyldig vilket hon absolut inte behöver för hon är väldigt tjock, men en 12-åring med PKD FÅR bestämma själv, hon har ju naturligtvis ALLTID varit innekatt , men gillar att vara i trädgården med oss när tillfälle ges.

Hon är INTE frisk, lever på övertid så att säja, men är UNDERBAR och , tror jag mår rätt OK för det mestaKyssSkrattande

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Cybercat
0

Det räcker med 5% av njurfunktionen för ett liv med livskvalitet, läste jag någonstans…

Efter att ha haft många PKD katter (dock ingen som lever idag) så vill jag ändå påstå att det inte finns någon självklar, förbestämd "tid" att låta dem sluta, Om man älskar sitt djur, och lyssnar på deras signaler, så märker man när det är dags.

Det svåra är att inte låta sina egna känslor står ivägen, och grumla meddellandet från djuret att det räcker nu. En katt lät jag ju, som jag nämnt innan, leva för länge. (obs obs att detta inte är en pik till dig Lotta, jag tror säkert att du har full koll på Trasan och låter henne gå när hon ber om det).

De kan be om det, det tror jag faktiskt helhjärtat på. Om man bara har ögonen öppna och ser/hör signalerna, då vet man. Det skulle jag dock aldriog säga till någon som inte är katt- eller djurvan. (van, inte vän) För det är bättre att ta för tidigt än för sent, och det står jag också för, fast jag själv gjort fel.

Loppan, min Loppan. Jag saknar dig så. Förlåt.

Tasspuls
0

Tack så mycket :)

Issa
0

Min röda perserdam Bonnie blev 17 år. Hon var frisk till den 20 juli i år då hon helt plötsligt fick en stroke och fick somna in. Man såg bara på hennes ögon att hon var en gammal tjej. Började bli lite svagt grumlig på ögonen.

sidentassen55
0

#3…Jag tror närmare bestämt att det är 25% Emma, annars var det rättCool

Det tråkiga i detta är att katter väntar så länge innan dom visar att nu är det slut……det gör dom ju inte förrän dom nästan är dödaGråter

Men jag tror ändå att Trasan lever på övertid, med tanke på hur lite njurbark som var "ren" vid 8 års ålder……

men så änge hon orkar så är jag lycklig, och så länge hon springer som en galning när hon lyckats smita ut, ja då ler jagGladGladGlad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Tasspuls
0

#5 Tack för svar. Vad åt hon för foder (mjukt,torrt+märke)

Issa
0

#7 RC persian och våtfoder. Av våtfoder var det bara Kite-Kat med mycket sås, kyckling som hon gillade. Däremot åt hon gärna strömmingsfile ibland. Kunde klämma i sig 4 st på en gång. Hon hade en otroligt bra mage och kunde alternera olika sorts mat utan att bli dålig i magen.