Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 559 ggr
Marita-L
0

Höglöpande 7 månader hona

Hjälp va skall jag gör Idag så började lill stumpan som nu är 7 månader fyllda att höglöpa..kuttrar å går lågskrikande efter min kastrerade huskatt. Min hane är helt utpumbad av 2 dygns parning som en kanin..

Hon är så ung men väldigt kraftig..vem skall jag låsa in båda är jätte sociala och jag är rädd för att han då börjar protestera som han inte har gjort än utan att allt har fungerat kanon bra. Om jag låser in henne så kommer hon nog gråta floder efter kärlek sååå alla förslag är välkomna.

Om hon nu löper var 3:e vecka så är jag rädd för att hon skall få livmodersinflamation och p-piller skall man ju akta sig för på en så ung hona…såååå massor av råd tack…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Annki vakna nuuuu…

Ja alla måste vakna nuuuu…….

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

Den hona jag sparade i min senaste kull började löpa när hon var 6 månader och jag tänkte som du, att hon skulle bli en riktig löpkatt. Nu är hon ca 1,5 år och har bara löpt 3 ggr, så det behöver inte betyda att de blir en stor löpare bara för att de börjar tidigt. Glad

Jag tycker det är jätte tidigt att para en hona som är så ung, om du nu funderar på det.

Marita-L
0

#2 Jag vill inte para henne nu när hon är 7 månader absolut inte..

Vad skönt att höra att det faktiskt inte behöver betyda att hon kommer hålla på var 3:e vecka utan att det faktiskt kan gå sina vellan rum..vad skönt..

För det jag är rädd för det är ju att det skall uppstå livmodersinflamation om löpen fortsätter och då kanske man inte har något val.

Tack för ditt svar

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

#3 skönt att höra att det inte var planen just nu Glad

Du får väl avvakta och se hur hennes beteende blir. Löper hon för ofta får man ju sätta i perspektiv vad som är mest lämpligt, att riskera att hon får livmoderinflammation eller para henne tidigt…

Honorna brukar ju sitta och "gråta" Gråter vid ytterdörren när de löper och inte får träffa någon hane. Men man kan ju inte göra dem till viljes varje gång Glad

Naquita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har nästan samma problem(förlåt om jag snor tråden lite)

min 6½ månaders hona har börjat visa lite löptendenser och jag har en fertil perserhane här hemma. jag MÅSTE sätta henne på piller för jag tänker inte stänga in någon utav dom om det verkligen inte behövs.

vad hade ni gjort i min situation?

Marita-L
0

Detta blir nog jätte bra ska vi se. Tack för alla råd

/ Marita

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

# 5 Akta dig för p-piller på en så ung hona det var vad veterineären sa till mig igår.

Du får nog göra samma som mig iallafall och se hur löpen fortlider för att sedan ta ett beslut lite längre fram.

/ Marita

Crystal Pearl´s

Naquita
0

men det blir ju svårt med en fertil hane, får ha de separerade isf för att ha de "under uppsikt" är en mycket osäker metod enlgit mig. jag har aldrig haft fertila katter av båda könen samtidigt och skulle gärna ta emot lite tips:)

Leonis
0

#5 man ska Aldrig sätta en så ung katt på p-piller, risken är att du får juvertumörer och massa andra problem.

Naquita
0

ja,det vet jag. jag får helt enkelt dela av lägenheten  under löpperioderna tills hon blir tillräcklit gammal.

diii
0

När är det vanligast en perser hona börjar löpa. är de 7 månader?

Bart
0

Så tidigt har ingen av mina börjat löpa,de har varit 9-10 månader och äldre.

JohnnyLinden
0

Kan berätta vi har precis varit med en av våra Perserhonor hos veterinären idag, hon är 8 månader nu, löpte för ca 2 veckor sen första gången, och har nu fått behandling för livmoderinflammation, har haft tidigt löpande honor innan med.

Annkis54
0

#11 Enligt min uppfattning så är det vanligare att perser är mer åt det sena hållet….över 1 år…"ganska vanligt" uppemot 2 år
Den enda perserhonan som jag har varit med under mina 13 år är Blossom som jag köpte för ett år sen. Hon började visa tendenser redan vid 7-8 månader. Jag hade inte hört talas om detta att det skulle vara farligt/negativt att ge p-piller, så det är vad jag gjorde. Hon fick inga problem av detta..men det betyder ju inte att det inte är farligt. Jag kan lika gärna ha haft tur. Hon ska ha sin första kull nu om knappt en vecka

En lurig sak till om man har fertil hane hemma..är ju att ofta så märker hanen att honan löper INNAN vi människor märker det…o då kan det vara för sent att separera.
Tyvärr så har jag inga bra svar att ge varken till Marita.L eller Naquita..
kan bara hålla tummarna att det går bra

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Ja här har vi nu två läger..inget man vill precis men ibland har man inget val.
Det skriks från båda hålla så vi får väl ta öronproppar för att sova inatt.

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

# 15
jag lider med dig
så hade jag det ju nyss när jag tog hem 2 gamla katter som kom härifrån mig
herregud…det var inte samma orsak..men att ha de separerade är jättesvårt…alltid tänka sig för när man går ifrån ställe till ställe
plus att man tycker så synd om dem
hoppas det löser sig på nåt annat sätt snart

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se