Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 791 ggr
Killen
0

för sent att ta kull?

jag har en exotic som i november blir 4 år.

Hon har aldrig haft en kull tidigare, är det försent att ta en kull på henne?

Ringde vetrinären idag ang ev kastrera, men hon sa (visserligen en djurvårdare) att det inte är försent fast hon inte haft kull tidigare men jag har i bakhuvudet att man bör har gjort dett inann de är 3 år.

Så hur är det?

kissmekate.blogg.se

Erna
0

Lämpligast är att ta kull före 3-års ålder, men det är ingen regel.

Jag vet honor som fått sin första kull högt upp i åldrarna utan problem, så än är inte loppet kört. Jag skulle nog försöka para henne.

Ju längre man väntar, desto svårare blir det att föda, precis som hos människor.

Man brukar ju räkna att ett kattår är ungefär lika med 7 människoår, så hon borde vara ca 35 år om hon var människa.

On hon blir dräktig, så se till att du har en bra veterinär till hands vid födseln om det krånglar, så ska det nog gå bra.

Lycka till.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
0

jag håller med Erna här
jag hade testat…inte kastrerat på grund av åldern

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Ju äldre katten blir ju stelar blir bäckenet. Om du bestämmer dig för att para henne så var också beredd på snitt.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

sidentassen55
0

#1…? 7x4 = 28…..eller hur räknar du?

och det är då rakt inte för sentGlad

#0 Jag tror säkert att du kan para din katt och dt går bra för henne, det bästa är väl att rådfråga din veterinär, där får du nog det mest korrekta svaret.

Lycka tillGlad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Killen
0

okay tack för svara alla.

Hon har ganska fin stamtavla och jag får avla på henne (enligt kontraktet) men det har inte blivit av då min tänkta avelshane strillade och är kastrerad.

kissmekate.blogg.se

Erna
0

Ha! Det gick lite för fort med räknandet, tänkte på 5 år, eftersom jag nyligen pratat om det i ett annat sammanhang.

så 28 ka det givetvis vara.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se